Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska man göra med CSN lån vid utmätning

Min CSN-skuld ingår inte i skuldsaneringen utan är pausad, hade ingen obetald skuld till dom.

Ja den delen av CSN-lånet som inte förfallit ingår inte hos mig heller. Så när saneringen är slut ska jag ta upp den betalningen igen. Men däremot så ingår förfallna betalningar/krav och återkrav (hade nåt sånt också på 50 papp).

För att csn ska få nåt vid utmätning måste det släppts till kfm.
Kan vara bra att ändra till kvartalsbetalning så inte det läggs till 450 kr varje månad plus 600 hos kfm
Kommer behöva släppa mitt CSN nu när löneutmätning börjar betalar ca 1200kr i månaden och det blir tufft att betala med utmätning.
Tack för tips så har jag inte tänkt.

Jag ska försöka göra vad jag kan för att betala mitt CSN trots löneutmätningen, har ju ett par månader på mig tills det ska börja betalas också då jag kan spara lite.
Utan det så kanske jag har en möjlighet att betala av mina skulder och bli av med utmätningen på ett par år.

Du behöver inte släppa något utan när Kronofogden gör en utmätning på din inkomst så kommer CSN att få en del av det beloppet som ska betalas baserat på din lön
Ett exempel kan vara om du har skulder till 4 företag plus CSN

Alla 4 företag får en liten summa plus CSN
Allt fördelas alltid beroende på vilken skuld som du har störst
Den som har störst skuld går alltid större pengar dit. Har ej hamnat i den situationen men har en vän som hade en liknande.

CSN ligger ju inte hos kronofogden ännu, så för att den ska hamna där måste jag ju "släppa den". Det jag menade är ju att vissa skulder har högre prioritet som tex statliga skulder så tänkte om CSN räknades som högre prioritet också.

Glöm inte att ansöka om mindre belopp att återbetala om ni har rätt till det och inte pluggar. Jag hade en räkning på 1200 i maj men sköt upp den och den skulle betalas i juni, hade inte råd då så räkningarna lades ihop inför juli med påminnelseavgiften på 450 kr, så det blev över 4000. Det kunde jag inte heller ta, men kom på att min inkomst blir mindre nu när jag inte jobbar och sedan jag blev sjukskriven, ska betala 2500 kr under resten av året, 400 ca i månaden och den räkningen jag hade ströks och första förfallo är i slutet av augusti.

Så om någon är orolig över en hög csn summa och redan har skjutit upp betalningen en månad i år och har nedsatt inkomst, glöm inte meddela det för lite tidsfrist.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp