Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag tänka i min sits.

Idag kontaktde jag Qliro för att se om det går att göra något mot räntan då den låg på nästan 22% och att jag betalar in 2000 varje månad och nästan 1000kr går enbart till ränta. Eftersom jag skött alla mina betalningar, aldrig varit sen så sa de att de kan stryka ränta helt till 0%(!!) på en betaöningsplan på 12 månader där jag betalar 1700kr varje månad, dvs allt blir amortering. Tog det direkt och ingen ny kreditupplysning görs heller!

Otroligt skönt att ha löst den dyraste räntan jag hade.

Idag kontaktde jag Qliro för att se om det går att göra något mot räntan då den låg på nästan 22% och att jag betalar in 2000 varje månad och nästan 1000kr går enbart till ränta. Eftersom jag skött alla mina betalningar, aldrig varit sen så sa de att de kan stryka ränta helt till 0%(!!) på en betaöningsplan på 12 månader där jag betalar 1700kr varje månad, dvs allt blir amortering. Tog det direkt och ingen ny kreditupplysning görs heller!

Otroligt skönt att ha löst den dyraste räntan jag hade.
Grattis! Mycket bra deal! Förstår att du känner dig lättad!

Jag väcker lite liv i trådeb igen.

Sedan jag skapade detta inlägg i slutet av augusti så har jag betat ner min skuld från 139.000 till 122.000. Så har lyckats beta ner nästan 20.000 på 4 månader. Har 1 ff kvar som går ut i mitten av mars. Min tanke är att jag ska ansöka ett samlingslån när min sista ff försvinner. Just nu ligger jag på 2.8% i uc score dvs i "bra" segmentet. Betalar ungefär 8.600 per månad på de 4 lånen jag har kvar (5 med mitt billån). Har 211.000 deklarerad inkomst med.

Hur går era tankar gällande detta? När jag kollar på t.ex lendos kalkylator för ett samlingslån på 125k så hamnar månadskostnaden på 5.600kr/mån i 2 år. Är detta ett vettigt beslut?

Hej!

”När jag kollar på t.ex lendos kalkylator för ett samlingslån på 125k så hamnar månadskostnaden på 5.600kr/mån i 2 år.”

Stämmer verkligen detta? Får det till:

Total återbetalning: 134 400 kr
Ränta: 9 400 kr (ca 3,7 %)

Hej!

”När jag kollar på t.ex lendos kalkylator för ett samlingslån på 125k så hamnar månadskostnaden på 5.600kr/mån i 2 år.”

Stämmer verkligen detta? Får det till:

Total återbetalning: 134 400 kr
Ränta: 9 400 kr (ca 3,7 %)
Det står så i deras kalkylator, har inte gjort någon ansökan eller så, utan när man kommer in på deras hemsida så ser man kalkylatorn direkt. Antar att det blir en betydligt lägre ränta då det är så kort tid på lånet. Sen kan du inte räkna 5600 x 24 då räntan räknas årsvis och summan ändras för varje månad. Men det är iallafall så det står på kalkylatorn, bifogar bild.

Bilagor

• Skärmbild 2025-01-08 144743.png
    Skärmbild 2025-01-08 144743.png
    56.2 KB · Visningar: 51
Hej! Ja du har helt rätt, jag som tänkte fel. När det är så pass kort återbetalningstid så gör räntan inte så mycket på totalbeloppet.

Rättar mig själv, räknade på 7 % nu vilket är mer rimligt

Bilagor

• IMG_0995.png
    IMG_0995.png
    104.4 KB · Visningar: 49
Fråga: hur ser din betalplan ut nu när du betalar 8600 kr i månaden?

Fråga: hur ser din betalplan ut nu när du betalar 8600 kr i månaden?
Det är för 4 separata lån då, inte ett och samma. Så betalningsplanen på samtliga är en minimum summa som innehåller mestadels ränta och lite amortering, så brukar betala mer bara för att amortera lite. Om jag betalar enbart minimum summan så kommer jag aldrig betala av lånen, Därav jag funderar på om det är kanske vettigare att ta ett samlinglån för dessa separata lån (Norwegian, Amex, Qliro & Anyfin) så jag betalar mindre ränta och amorterar mer men kan inte bestämma mig om detta är ett vettigt beslut eller ej.

Det är för 4 separata lån då, inte ett och samma. Så betalningsplanen på samtliga är en minimum summa som innehåller mestadels ränta och lite amortering, så brukar betala mer bara för att amortera lite. Om jag betalar enbart minimum summan så kommer jag aldrig betala av lånen, Därav jag funderar på om det är kanske vettigare att ta ett samlinglån för dessa separata lån (Norwegian, Amex, Qliro & Anyfin) så jag betalar mindre ränta och amorterar mer men kan inte bestämma mig om detta är ett vettigt beslut eller ej.
Tycker på summan du vill söka på, 125k och 2 år att det låter väldigt vettigt. Skulle du dessutom klara av att fortsätta betala runt 8k i månaden betalar du ju av lånet på strax över ett år.

Tycker på summan du vill söka på, 125k och 2 år att det låter väldigt vettigt. Skulle du dessutom klara av att fortsätta betala runt 8k i månaden betalar du ju av lånet på strax över ett år.
Men har läst att en del banker nekar samlings lån när man söker för en kort period på 2-3 år och de accepterar när längden är i 10-15 år mer, stämmer detta? Låter jätte konstigt i mina öron.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp