Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag komma ut ur låneträsket?!

Jag vill ha råd ifrån en vettig människa.

Lite bakgrundsinfo:

* Inga betalningsanmärkningar
* En bra månadsinkomst (29.000 ut efter skatt)
* Massa "lån" Svea,Cashbuddy,CSN,Cash2you,Ergu Finans,Big Bank.
* Antal UC-förfrågningar : ca 45

Har i nuläget ca 20 stycken smslån, i och med att jag har "ganska" hög lön så betalar jag tillbaka vissa av smslånen och tar nya för att betala dom gamla så jag hamnar aldrig hos kronofogden men jag har max ett par hundralappar att leva på.
Så är det månad in och månad ut, dessa ovan nämnda lånen tar kanske 10.000 sen resterande 20.000 försvinner på SMS-lån.
Denna cirkeln måste upphöra men jag vet inte hur.

Problemet är att jag inte riktigt kan låta det gå till Kronofogden av ett par privata skäl men det blir värre och värre då räntorna börjar hinna ifatt mig.
Rent spontant så känns det som att om jag kan hålla ut till augusti så kan jag bli beviljad ett lån hos någon av dom större bankerna och samla ihop dessa.
Men jag tror inte att jag kommer klara mig fram tills dess då jag har 2-3 stora lån på 10.000
Förskottslön bland annat.

Har ni förslag/tips?

Om du kollar upp vilka sms-lån som erbjuder avbetalning hos inkasso kan du ju låta så många sms-lån som möjligt gå till inkasso och avbetala, borde sänka din månadskostnad åtminstone, har du lika många ffr hos soliditet/bisnode som hos UC eller?.
Har du inget av värde som du kan sälja? lyckas du betala in några av lånen kanske du kommer ner till en vettigare nivå där du iaf har mer inkomster än utgifter, sitter själv i nästan samma sits och har med medsökande ansökt om lån hos Svea, men man ska väl inte ha allt för stora förhoppningar.

En sista utväg är väl att be någon kompis/släkting ta ett lån åt en, eller stå som borgensman, men det vet vi ju alla hur det skulle kännas att fråga osv..

Jag var förra sommaren i exakt samma sits, hög inkomst (50k+ brutto i månaden) men massor av smslån (fråga mig inte varför....). Till sist blev det hela helt ohållbart.

Lägg alla kort på bordet för dina nära även om jag vet att det känns skitsvårt och jobbigt. För egen del berättade jag allt för min sambo, min bror och mina föräldrar. De blev självklart besvikna och ledsna men de hade redan anat att något var fel. Min bror löste dagen efter in alla mina lån mot motprestationen att han fick total insyn i min ekonomi. Idag 1 år senare har jag i princip betalat av hela skulden till honom.

Om du inte har någon som kan hjälpa dig så gå skriv ner ALLA dina smslån och lån på papper. Gör en budget där du visar hur det ser ut idag och hur det skulle se ut om du fick hjälp med ett samlingslån. Sedan bokar du en tid hos en bankman på någon av de större bankerna och lägger ALLA korten på bordet. Gör du en nätansökan får du garanterat avslag men så behöver inte alls vara fallet om du bokar ett personligt möte.

Jag vet precis hur det känns och hur oerhört jobbigt det är. Hoppas det löser sig på något sätt för dig med!

Om du har säljbara prylar som du kan få hyfsat med pengar för kan det vara ett sätt att få ner antalet lån eller rent av lösa alla. Ett annat alternativ är att ta lån med en borgenär eller belåna huset/lägenheten om du har en sådan som säkerhet.

Det jag har gjort är att jämka ner min skatt med motsvarande räntorna. Detta gör att jag nu endast betalar 14% skatt på min lön vilket lämnar ett utrymme att amoretera ner lånen (min jämkning gav 10000:- extra i månaden). Det som du MÅSTE hålla koll på är att du inte jämkar ner för mycket och åker på en skatteskuld istället.

Det jag har gjort är att jämka ner min skatt med motsvarande räntorna. Detta gör att jag nu endast betalar 14% skatt på min lön vilket lämnar ett utrymme att amoretera ner lånen (min jämkning gav 10000:- extra i månaden). Det som du MÅSTE hålla koll på är att du inte jämkar ner för mycket och åker på en skatteskuld istället.

Du detta är ganska konstigt för en lekman som mig?
Kan du utveckla och förklara detta till mig på en nivå som en förskolelev hade förstått :) ?

Här kommer tips!

1) Gör en månadsbudget, ta med inkomster och alla utgifter även smslån (för smslånen räknar du kostnaden du har för att förnya dem), detta för att se hur mycket du går back varje månad.
2) Ponera att du tex. går 10.000kr back verje månad, då är det detta du skall fokusera på att komma till rätta med.
3) Sälj prylar du har, vad som helst som inbringar pengar, håll inte i grejorna i detta läge, sälj bilen, tv:n, snöslungan ja vad som helst. Med pengarna löser du de smslån som kostar mest per/mån.
4) Ta ledigt en dag från jobbet, sätt dig och ring till alla dina långivare (privatlån) säg som det är att du har det kämpigt just nu och hör om det går att göra något åt månadskostnaden, tex amorteringsfritt året ut eller förlänga amorteringstiden, det går att få ner lånen (månadskostanden) MYCKET mer än du anar.
5) Se om du kan skaffa ett extra jobb under en tid, finns massor med kvälls eller helgjobb, det kan man stå ut med tills situationen löst sig.
6) Samlingslån, lär inte vara aktuellt för dig om du har 45 UC, ta inga fler UC vänta tills de är borta då kan du troligen få låna 50.000kr för att samla smålån du har kvar.
7) Kämpa, kämpa, kämpa, det går att lösa...

Som någon skrev tidigare kan det vara idé att släppa några av smslånen till inkasso och där göra upp avbetalningsplaner då blir du av med dem på någon månad, dock går detta inte med alla, men jag har rätt bra koll på vilka det går med.

Svarar gärna på frågor, vet hur jävligt det kan vara.

/Olle.

Olle vilka smslån vågar man släppa till inkasso? Jag uppskattar verkligen om du kan svara på det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp