Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag göra, nästa steg?

Jag vet. Men jag kommer fortsätta att betala tillbaka det även efter en ev sanering.
Ja är dem ok att vänta 5 år så går det ju så för att betala under tiden blir svårt (för sakens skull bara så ska du ju egentligen inte betala ngt till dem när sanering är slut) men är med på att folk väljer att göra olika med privata skulder sen

Ja det stämmer att det har en del att göra med vilken handläggare man får också.

Hur var din situation nu? Du väntar på att få överklaga ditt beslut då bostadskostnaden löser sig. Men också skickat en ny ansökan om jag minns rätt. Helt rätt att söka igen tills du blir beviljad, finns inte så mycket annat att göra..
Min överklagan gick inte igenom. Så det är ny ansökan som gäller. Behandlas som det ser ut just nu i april/maj.

Min överklagan gick inte igenom. Så det är ny ansökan som gäller. Behandlas som det ser ut just nu i april/maj.
Får hoppas att det går igenom på andra försöket nu då. Så dryga väntetider

Men hur många barn man har har ju inget med skäligheten att göra.
Barnen påverkar bara hur stort betalutrymme man har och kan då påverka om man är insolvent eller inte. Och kan påverka betalplanens längd.
@Vonanka beklagar din situation. Vad som framgår nedan har inget med dig att göra särskilt.

Skälighet och att bidra till att sätta ovanligt många barn till världen
Kan man verkligen dra den slutsatsen att det inte påverkar skäligheten? Låt säga att man haft ekonomiska problem under lång tid och trots det sätter ovanligt många barn till världen - skulle detta inte påverka skäligheten?

Lättare att få skuldsanering om man har vårdnaden av barn? Tar KFM hänsyn till barnperspektivet? (annat inlägg i tråden)
Jag har läst relativt många avgöranden från tingsrätten då KFM:s beslut överklagats i skuldsaneringsärenden. Och varken KFM eller tingsrätt (överinstans) verkar göra sådana bedömningar i dessa ärenden och mål. I alla fall inte vad som kan utläsas i skälen. Det är dock inte ovanligt att sökande/klagande anför just detta, men det verkar inte vinna gehör. Vet dock inte om det jag läst ger en rättvisande bild över totalen av alla skuldsaneringsärenden.

@Lasseman vad säger du?

@Vonanka beklagar din situation. Vad som framgår nedan har inget med dig att göra särskilt.

Kan man verkligen dra den slutsatsen att det inte påverkar skäligheten? Låt säga att man haft ekonomiska problem under lång tid och trots det sätter ovanligt många barn till världen - skulle detta inte påverka skäligheten?

Lättare att få skuldsanering om man har vårdnaden av barn? Tar KFM hänsyn till barnperspektivet? (annat inlägg i tråden)
Jag har läst relativt många avgöranden från tingsrätten då KFM:s beslut överklagats i skuldsaneringsärenden. Och varken KFM eller tingsrätt (överinstans) verkar göra sådana bedömningar i dessa ärenden och mål. I alla fall inte vad som kan utläsas i skälen. Det är dock inte ovanligt att sökande/klagande anför just detta, men det verkar inte vinna gehör. Vet dock inte om det jag läst ger en rättvisande bild över totalen av alla skuldsaneringsärenden.

@Lasseman vad säger du?
Tror egentligen att det är antal år man får i betalplanen som barnen spelar in och inte om man får sanering från början. Jag har tex 4 års betalplan pga barnen. Men är bara vad jag tror 0 fakta på det

Ni som har sökt, sökte ni via kronofogdens sida eller körde ni med pappersblanketten? Jag hittade deras pappersblankett igår och såg att den var mer omfattande. Man skulle skriva mer utförligt i rutor. Men så var inte den digitala ansökan. Kommer de begära in en komplettering längre fram så att jag tjänar på att redan nu fylla i det och därmed själv komplettera mitt ärende?

Ni som har sökt, sökte ni via kronofogdens sida eller körde ni med pappersblanketten? Jag hittade deras pappersblankett igår och såg att den var mer omfattande. Man skulle skriva mer utförligt i rutor. Men så var inte den digitala ansökan. Kommer de begära in en komplettering längre fram så att jag tjänar på att redan nu fylla i det och därmed själv komplettera mitt ärende?
Sökte via kommunens skuldrådgivning. Inte för att jag inte vet hur man fyller i en ansökan. Utan statistiskt blir många fler beviljade. Det är ungefär så att man anses ha sökt professionell hjälp för sina ekonomiska problem och fått en kvalificerad rekommendation om att ansökan skuldsanering. Många är inte så professionella men det är ungefär så det bedöms. Så om du vill maximera dina chanser statistiskt så ring upp kommunen och boka in ett möte. Ta med dig budget på inkomster och utgifter, ett dokument med alla skulder (bank/borgenär, belopp, ränta, månadskostnad etc) och var lite beredd på att berätta om skuldernas uppkomst. säg sen att du vill ha hjälp att
Nu godkänner man såklart inte vilka ansökningar som helst. Men jag tror det väger positivt på skäligheten i många men inte alla fall. Det handlar då lite mindre om personen som gjort fel och lite mer viktat om att prioritera barn först och att sätta dom i förutsättningar för en bättre uppväxt och skolgång då man är ganska mån som myndighet att inte ruinera någons barndom om förutsättningar finns att rädda den, det kan jag tycka är rätt prioritering om det är gränsfall eller nära att man är skälig men inte riktigt hade varit det som ensam - Man kan får skuldsanering på första ansökan istället för andra eller trejde med barn i bilden, dessutom lite kortare betalplan. Sitter inte på något absolut svar i frågan, men det bör vara logiskt att det är så. Lite mot en parrallel om ett sjunkande skepp - Man räddar barn först i prioriteringen oavsett vilka föräldrarna är.

Senast ändrad:
Jag hade 3 st telefonmöten med skuldrådgivarna och samråd bestämde vi att jag skulle ansöka . Så jag ansökte själv , digitalt . Skrivit personligt brev och kan få en bedömning på det före jag skickar in det om jag vill . Tänker att det kanske kan vara bra . Så har jag gjort . Tror absolut att man ska involvera dem när man ska göra en ansökan . För råd och stöttning också . Den sista skuldrådgivaren jag pratade med sa att hon kommer höra av sig igen i juni för att höra hur allt gått .

Jag hade 3 st telefonmöten med skuldrådgivarna och samråd bestämde vi att jag skulle ansöka . Så jag ansökte själv , digitalt . Skrivit personligt brev och kan få en bedömning på det före jag skickar in det om jag vill . Tänker att det kanske kan vara bra . Så har jag gjort . Tror absolut att man ska involvera dem när man ska göra en ansökan . För råd och stöttning också . Den sista skuldrådgivaren jag pratade med sa att hon kommer höra av sig igen i juni för att höra hur allt gått .
Spara ditt brev. Det finns en anledning till att det inte är med i mallen online. Dvs det gör ingen skillnad. Det som är viktigt kommer du få frågor om under ditt telefonsamtal (Här kan ju ditt brev vara bra för dig som "lathund" så du inte missar att meddela dem något).

Spara ditt brev. Det finns en anledning till att det inte är med i mallen online. Dvs det gör ingen skillnad. Det som är viktigt kommer du få frågor om under ditt telefonsamtal (Här kan ju ditt brev vara bra för dig som "lathund" så du inte missar att meddela dem något).

Bra tips!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp