Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag göra, nästa steg?

Hej!

Har kommit till en punkt då jag har börjat svälja stoltheten och inser att jag som 40 åring inte kommer ta mig ur skiten som jag satt mig själv och andra i.

Utan att gå in allt för mycket på bakgrund så kan jag väl säga att jag p.g.a. psykisk ohälsa, nu medicinerad med Elvans som har hjälpt mig extremt mycket med impulskontrollen, har tagit på mig för mycket lån från blanko och privat som jag har spelat bort på aktier med hävstång etc.
Lurat och bedragit nära som har gett mig ångest och separation. Har tre barn under tio år. Bor idag själv. Har en fastighet som jag delar med f.d. sambo. skuld 1.000.000 kr värderad till 750.000kr (-23) avvaktar bättre marknadsvärde, men tänker flytta in där själv när hyresgästerna har åkt ut. Men KF jobbar inte fort med det heller. de betalar 2000kr kallhyra. F.d sambo betalar ränta 3900kr ca (amorteringsfritt)

Hur ska jag göra för att kunna hantera detta?

Tjänar ca 30tkr och fast anställd. Viktigaste kostnader som går ut per m är -8000kr underhåll. Resa 1400 kr samt boende 5000kr.

Har följande lån.

Månadskostnad Amortering Ränta Räntenivå Total skuld
Nordax BankLigger efter ca 10tkr6 918,32 kr998,00 kr
6371​
12,65​
604 364,70 kr
Resurs4 573,00 kr1 547,00 kr
3 026,00 kr​
8,44%​
431 740,00 kr
Sparbank4 282,00 kr2 500,00 kr
1 782,00 kr​
6%​
362 500,00 kr
Cashbuddyavb
Collector531,00 kr142,23 kr
353,77 kr​
15,30%27 746,81 kr
Samt privatlån
1,5milj betalar ca 2000kr i mån. Men inte okej enligt avtal.
300tkr. Betalar inget just nu

så totalt ca 3,3milj.

Allt utan säkerhet.

Skickade igår in en ansökan om skuldsanering. Men det kommer ta minst 7 mån innan de tittar på ansökan enligt väntetider.
Är livrädd för löneutmätning då arb.givaren får reda på det.

Hur prioriterar jag bland lånen?
Hur länge kommer det dröja innan löneutmätning?
Finns inga saker att utmäta.

Snälla hjälp..

Med 30 inkomst och 3m i skulder så känns det omöjligt att undvika kronofogden skulle jag säga.
Hoppas på sanering men annars är det nog löneutmätning som kommer att ske inom en snar framtid. Det är kanske bättre med, du får mer pengar att leva på för om inget dramatiskt händer så kommer du inte kunna betala den skulden med den inkomsten

Kan du betala ikapp en sista gång i Januari och sen låta allt förfalla i slutet av Februari så din skuldsaneringsansökan har nästan 2 månader försprång så kommer du undvika utmätning med stor sannolikhet om du får inledande. Får du inte inledande så är det lika bra att du får löneutmätning ett tag, sen skuldsanering. Men med tanke på 3 mindre barn så skulle jag gissa på att det väger väldigt tungt i skäligheten och att du blir beviljad, förutsatt du inte tar mer lån eller nyttjar fler krediter.

Släpper du lånen i Februari så är det väll ca 3 månader till inkasso, ytterligare 1 månad till kf, sen kanske 3-4-5 månader till utmätning drar igång efter delgivning och allt. Så skulle tro att det bästa är att bara släppa allt i Februari samtidigt och börja spara inför skuldsanering i hopp om att du blir beviljad

Tycker också att det är bättre med skuldsanering. Eller utmätning. Du har även barn vilket kronofogden kommer ta i beaktande. Men det måste ju vara så himla påfrestande att försöka få allt gå runt med den lönen du har. Du kommer att ha bättre sinnesro om du släpper allt. Eventuellt betalar på din privata skuld. Lycka till med allt men pengar är inte värda din psykiska hälsa.

Vart jobbar du? Varför är du rädd att dem ska få reda på utmätning?

Sen ska ju sägas att man skuldsanering så kommer dem 1.5 m i privatlån inte att få så mkt pengar utan får stå för nästan allt själv. Så sätter ju dem i en väldigt tråkig sits. Sen kan det ju absolut vara så att dem är okej med det men kan ju även förstöra relationen helt med så det ska ju vägas in med

Hej!

Har kommit till en punkt då jag har börjat svälja stoltheten och inser att jag som 40 åring inte kommer ta mig ur skiten som jag satt mig själv och andra i.

Utan att gå in allt för mycket på bakgrund så kan jag väl säga att jag p.g.a. psykisk ohälsa, nu medicinerad med Elvans som har hjälpt mig extremt mycket med impulskontrollen, har tagit på mig för mycket lån från blanko och privat som jag har spelat bort på aktier med hävstång etc.
Lurat och bedragit nära som har gett mig ångest och separation. Har tre barn under tio år. Bor idag själv. Har en fastighet som jag delar med f.d. sambo. skuld 1.000.000 kr värderad till 750.000kr (-23) avvaktar bättre marknadsvärde, men tänker flytta in där själv när hyresgästerna har åkt ut. Men KF jobbar inte fort med det heller. de betalar 2000kr kallhyra. F.d sambo betalar ränta 3900kr ca (amorteringsfritt)

Tjänar ca 30tkr och fast anställd. Viktigaste kostnader som går ut per m är -8000kr underhåll. Resa 1400 kr samt boende 5000kr.

Har följande lån.

6371​
12,65​
604 364,70 kr
3 026,00 kr​
8,44%​
431 740,00 kr
1 782,00 kr​
6%​
362 500,00 kr
Cashbuddyavb
353,77 kr​
15,30%27 746,81 kr
Samt privatlån

så totalt ca 3,3milj.

Allt utan säkerhet.

Skickade igår in en ansökan om skuldsanering. Men det kommer ta minst 7 mån innan de tittar på ansökan enligt väntetider.

Snälla hjälp..
1.8 i privatlån till privatperson?

Det finns ju tyvärr inget du kan göra om du inte har utrymme att betala dina lån. Om du inte har möjlighet att ta mer lån från familj etc. så KOMMER du hamna hos Kronofogden, det finns ingen annan utväg.

Jag hade prioriterat att då under dessa månader fram till utmätning enbart betalat på skulderna till privatpersoner så att de åtminstone kommer få tillbaka en del av vad de lånat ut. Men det beror ju på vad du har för relation till dem och hur du prioriterar. Att betala på övriga lån känns dock meningslöst, om det inte för att köra strategin som @LånaUtanPapper rekommenderade.

Kan du betala ikapp en sista gång i Januari och sen låta allt förfalla i slutet av Februari så din skuldsaneringsansökan har nästan 2 månader försprång så kommer du undvika utmätning med stor sannolikhet om du får inledande. Får du inte inledande så är det lika bra att du får löneutmätning ett tag, sen skuldsanering. Men med tanke på 3 mindre barn så skulle jag gissa på att det väger väldigt tungt i skäligheten och att du blir beviljad, förutsatt du inte tar mer lån eller nyttjar fler krediter.

Släpper du lånen i Februari så är det väll ca 3 månader till inkasso, ytterligare 1 månad till kf, sen kanske 3-4-5 månader till utmätning drar igång efter delgivning och allt. Så skulle tro att det bästa är att bara släppa allt i Februari samtidigt och börja spara inför skuldsanering i hopp om att du blir beviljad
Men hur många barn man har har ju inget med skäligheten att göra.
Barnen påverkar bara hur stort betalutrymme man har och kan då påverka om man är insolvent eller inte. Och kan påverka betalplanens längd.

Sen ska ju sägas att man skuldsanering så kommer dem 1.5 m i privatlån inte att få så mkt pengar utan får stå för nästan allt själv. Så sätter ju dem i en väldigt tråkig sits. Sen kan det ju absolut vara så att dem är okej med det men kan ju även förstöra relationen helt med så det ska ju vägas in med
Jag vet. Men jag kommer fortsätta att betala tillbaka det även efter en ev sanering.

Hej!

Har följande lån.

6371​
12,65​
604 364,70 kr
3 026,00 kr​
8,44%​
431 740,00 kr
1 782,00 kr​
6%​
362 500,00 kr
Cashbuddyavb
353,77 kr​
15,30%27 746,81 kr
Samt privatlån

så totalt ca 3,3milj.

Allt utan säkerhet.

Snälla hjälp..
Ta tag i din situation direkt ! Kontakta kommunens budget och skuldrådgivare, be dem hjälpa dej med att skicka in ansökan om skuldsanering alt gör det själv digitalt på Kf hemsidan. Inget att vänta på ! Se kf som en hjälp ut ur din situation. Jag har nyligen ansökt och fått mycket bra hjälp här på forumet om vilken plan jag ska förhålla mej till för att försöka undvika utmätning . Kom igen ! Sök skuldsanering imorgon .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp