Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ska jag göra med betalningsförelägganden vid löneutmätning

Hej !

som rubriken lyder så undrar jag hur jag ska göra med mina tre nya och sista betalningsförelägganden hos kronofogden. Jag har tidigare alltid bestrider tidigare betalningsförelägganden för att "vinna tid" och slippa betalningsanmärkning som jag klarat mig ifrån hitills. Ska jag bestrida dessa dör att slippa anmärkningen och de skickas vidare till tingsrätten eller bara skriva under delgivningskvittot o låta de va ? Jag har en löneutmätning som kommer börja snart och i samband med de vet jag ej om man får en automatisk betalningsanmärkning ?

Jag kan betala bort skulderna på ett år via utmätning, men en anmärkning sitter ju kvar i tre år. Vad händer med skulderna om jag inte bestrider ? Går det direkt till skuldsaldot och utmätning ?

Vad hade ni gjort ? Tacksam för hjälp.

Skickas skulderna hela vägen läggs dom bara till din utmätning ja.

Om inte ligger dom bakom och ger betalningsanmärkning. Men du kan betala av dom när du kan då.

Skickas skulderna hela vägen läggs dom bara till din utmätning ja.

Om inte ligger dom bakom och ger betalningsanmärkning. Men du kan betala av dom när du kan då.[/QUOTE

Så de måste alltså gå hela vägen genom tingsrätten för att de ska gå till utmätningen. Vad ska jag skriva på mina kvitton till tingsrätten bara att jag då medger skulden för aTT slippa ett tvistemål?

Så de måste alltså gå hela vägen genom tingsrätten för att de ska gå till utmätningen. Vad ska jag skriva på mina kvitton till tingsrätten bara att jag då medger skulden för aTT slippa ett tvistemål?

Så fort något tas upp hos Tingsrätten blir det sökbart i deras register. Då kvittar det vad du än skriver. Jag har 2 sådana, vet dock inte hur det kan förstöra för mig i framtiden. Kan någon svara på hur "betydelsefull" en dom i ett tvistemål är blir jag tacksam. Som jag förstår det är det bara en väg att förhala ett ärende (Om man tycker att skulden inte är felaktig såklart), och för ett företag en chans att genom en dom där, inte behöva upprepa samma procedur på nytt. Skulden blir direkt mål för en utmätning.

Hela vägen genom tingsrätten? Det är väl smidigare om du skriver på betalningsföreläggandet istället. Om du har utmätning kommer en utredning ändå och det är en anmärkning. Du har ju ändå skuldsaldo så vad spelar det för roll?

Du vill undvika betalningsanmärkningarna fattar jag också, men inte värt att strula så där för det. Sen åker du på en i alla fall när dom utreder dig på kronofogden.

Hela vägen genom tingsrätten? Det är väl smidigare om du skriver på betalningsföreläggandet istället. Om du har utmätning kommer en utredning ändå och det är en anmärkning. Du har ju ändå skuldsaldo så vad spelar det för roll?

Du vill undvika betalningsanmärkningarna fattar jag också, men inte värt att strula så där för det. Sen åker du på en i alla fall när dom utreder dig på kronofogden.

Okej så man får alltså en betalningsanmärkning när det blir löneutmätning ? Har ingen alls i dagsläget.
Min löneutmätning börjar nu den här månaden där jag sett att kronofogden kommer att dra ett belopp via min lönespecifikation.
Går allt till löneutmätning så kommer det vara borta på mindre än ett år , men en betalningsanmärkning sitter ju som sagt kvar i tre år och skuldssaldo visas i UC i 2 år.
Jag har självklart inte tänkt ta några lån nu de senaste åren , men en betalningsanmärkning gör det näst intill omöjligt om jag vill byta hyreslägenhet vilket jag är orolig för.

Okej så man får alltså en betalningsanmärkning när det blir löneutmätning ? Har ingen alls i dagsläget.
Min löneutmätning börjar nu den här månaden där jag sett att kronofogden kommer att dra ett belopp via min lönespecifikation.
Går allt till löneutmätning så kommer det vara borta på mindre än ett år , men en betalningsanmärkning sitter ju som sagt kvar i tre år och skuldssaldo visas i UC i 2 år.
Jag har självklart inte tänkt ta några lån nu de senaste åren , men en betalningsanmärkning gör det näst intill omöjligt om jag vill byta hyreslägenhet vilket jag är orolig för.

När dom gör en eftersökning blir målet att ta reda på vilka tillgångar du har, skapas det automatiskt en anmärkning. Släpp allting. 3 år kommer gå riktigt fort.

Kryss- Vet du om en dom i ett tvistemål kan påverka mig negativt i framtiden? Mina uppkom pga inkassobolagen krävde en sådan om jag ville slippa en utmätning och istället få en avbetalningsplan.

Kryss- Vet du om en dom i ett tvistemål kan påverka mig negativt i framtiden? Mina uppkom pga inkassobolagen krävde en sådan om jag ville slippa en utmätning och istället få en avbetalningsplan.

Beror på vad man menar med negativt? Normalt inte. Det är väl ingen som märker utom i extrema undantagsfall och om man ändå gör det så ser man eller du vet ju att det är ett bestridande om en skuld det gäller. Är väl inte mer med det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp