Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur sjukskriva sig?

Jag tackade nej till tabletter när jag var sjukskriven för depression och läkaren varnade mig att det fanns risk att FK inte kommer att betala ut pengar till mig. Men jag var starkt emot att börja med antidepp så jag tog den risken och mkt riktigt, fick inte en spänn av FK under de ca 6 månaderna jag var sjukskriven.
Det var korkat gjort, du skulle tagit emot pillren, du behöver ju inte stoppa i dig dom när du är hemma, och chansen att få pengarna skulle ju vara större!

Jag tackade nej till tabletter när jag var sjukskriven för depression och läkaren varnade mig att det fanns risk att FK inte kommer att betala ut pengar till mig. Men jag var starkt emot att börja med antidepp så jag tog den risken och mkt riktigt, fick inte en spänn av FK under de ca 6 månaderna jag var sjukskriven.
Min terapeut ändrade just av den anledningen min diagnos från depression till utmattningssyndrom för att det inte skulle bli problem med försäkringskassan. Vart inga problem med försäkringskassan efter den diagnosen.

Det finns säkert de som behöver pillren, men min erfarenhet är att vårdcentralerna skriver ut dessa alldeles för lätt utan att egentligen har kollat diagnosen ordentligt. Jag berättade om hur dåligt jag sov, mådde o s v och sa att jag trodde att det hade med klimakteriet att göra och vips ville läkaren en kvinnlig skriva ut sömnpiller och antidepp och sjukskriva mig, jag tackade nej. Som tur var hade jag möjlighet att söka en riktigt bra gynekolog privat som gjorde en riktig utredning; det visade sig att jag led svår brist på B12 och Folat (Folsyra) beroende förmodligen på inflammation i tarmen, samt svåra klimakteriebesvär. Fick medicin och tillskott och väldigt bra rekommendationer från läkaren vad och när jag skulle äta, ta lite mer Omega 3 och remiss för utredning av tarmen. Läkaren räddade mitt liv, men som sagt det kostade en hel del, både läkemedel som inte ingick i högkostnadsskyddet och tillskott, det är inte alla som har den förmånen, tyvärr är pengar hälsa.

Det var korkat gjort, du skulle tagit emot pillren, du behöver ju inte stoppa i dig dom när du är hemma, och chansen att få pengarna skulle ju vara större!
Absolut kunde/skulle jag gjort det, det så mina vänner också och några av dem jobbar själva inom vården.
Grejen är den att för mig var det en principsak, dumt gjort kan man tycka men just då fanns det också en samhällsdebatt om att människor som mår dåligt får tabletter på en gång utan andra insatser.

Därför var det principsak för mig, jag visste var depressionen orsakades av och tänkte att tabletter kanske kommer att ta bort symptomen men inte själva roten/orsaken. Därför var jag emot medicinering.
Men visst, nu i efterhand så kan jag tycka att jag skulle tagit tabletterna, spolat ner de i toaletten och sen fått pengar fr FK. Men då tyckte och kände jag att det var fel.
Det är bara jag och min familj som tog skada av det så klart, jag förändrade varken världen eller psykvården men jag gjorde det jag tyckte var rätt då.

Det finns säkert de som behöver pillren, men min erfarenhet är att vårdcentralerna skriver ut dessa alldeles för lätt utan att egentligen har kollat diagnosen ordentligt. Jag berättade om hur dåligt jag sov, mådde o s v och sa att jag trodde att det hade med klimakteriet att göra och vips ville läkaren en kvinnlig skriva ut sömnpiller och antidepp och sjukskriva mig, jag tackade nej. Som tur var hade jag möjlighet att söka en riktigt bra gynekolog privat som gjorde en riktig utredning; det visade sig att jag led svår brist på B12 och Folat (Folsyra) beroende förmodligen på inflammation i tarmen, samt svåra klimakteriebesvär. Fick medicin och tillskott och väldigt bra rekommendationer från läkaren vad och när jag skulle äta, ta lite mer Omega 3 och remiss för utredning av tarmen. Läkaren räddade mitt liv, men som sagt det kostade en hel del, både läkemedel som inte ingick i högkostnadsskyddet och tillskott, det är inte alla som har den förmånen, tyvärr är pengar hälsa.
Absolut kan piller göra nytta och det finns de som kan bli hjälpta. Det jag är emot är att de skrivs lite väl lättvindigt och snabbt istället för att vara komplement till samtal och terapi av ngn sorts.
Jag hade även en vän som hade gått på antidepp i många år och i princip var fast i medicineringen och inte kunde sluta så jag hade negativa tankar om mediciner redan innan läkaren så att hon ville skriva ut till mig.

Har du börjat gå hos terapeut än? Läkarna är jävllgt snabba med att sätta diagnos depression och kasta på en antidepressiva. Dem gjorde exakt samma sak med mig. Försäkringskassan gillar ej depression. Utmattningssyndrom är bättre.

Har gjort hela den där resan
Jag slängde dem där jävla tabletterna, fyfan vad sjuk jag blev på dem.
Nä det har gått en vecka.

Alltså på nåt att känner jag ju att jag behöver dom. Jag mår inte bra alltså.
Men det känns ju helt åt helvete att höra att man inte får pengar. Då är ju livet över för mig ärligt talat.

Nä det har gått en vecka.

Alltså på nåt att känner jag ju att jag behöver dom. Jag mår inte bra alltså.
Men det känns ju helt åt helvete att höra att man inte får pengar. Då är ju livet över för mig ärligt talat.
Om du mår bra av medicinen; ta dem. Avvakta FK's besked, ta inte ut negativa besked i förskott.

Min terapeut ändrade just av den anledningen min diagnos från depression till utmattningssyndrom för att det inte skulle bli problem med försäkringskassan. Vart inga problem med försäkringskassan efter den diagnosen.
Men fick du ersättning i början trots ”depression”?

Alla är olika så klart..för mig är jobbet min terapi sjuk skriva sig finns inte på kartan.. trots att man har upplevt mycket skit i livet och gjort mycket skit också, så står jag på mina ben.. min fru och mina barn är min drivkraft idag.

Alla är olika så klart..för mig är jobbet min terapi sjuk skriva sig finns inte på kartan.. trots att man har upplevt mycket skit i livet och gjort mycket skit också, så står jag på mina ben.. min fru och mina barn är min drivkraft idag.
Alltså. Jag tror inte du förstår. Jag kan fysiskt knappt resa mig ur sängen. Det tar evigheter att skriva detta meddelande. Ligg lite lågt med såna där uttalanden tack.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp