Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur orka psykiskt

Kämpar som de flesta av er med att betala alla möjliga avbetalningsplaner och det känns att det inte går framåt även om det säkert gör det. Jag känner skam och stundtals panik över att inte kunna ha ett ”normalt” liv där ekonomin inte ska ta kål på en eller framförallt den konstanta oron och bristen på möjligheter pga att man själv satt sig i skiten. Det är så svårt att vissa dagar hitta motivation att orka och inte hata sig själv till sömns. Vad gör ni för att orka?

Ja när de känns så är de nog bäst o släppa allt,när jag släppte allt så kunde man sova till slut .Jobbigt i början men man vänjer sig me de efter tag ,menbättre än att hålla på att pussla

Hej,
Har varit i din situation, gick igenom inkomster och utgifter flera ggr om för att hitta vad jag kunde påverka. Jag gick långa promenader för att rensa skallen och samtidigt försöka komma på vad jag kunde minska på i kostnader och hur jag kunde öka inkomsten. Sökte på nätet efter extra inkomster och var med som försöksperson i flera studier) fick in ca 30.000 kr på ett år. Höll på med detta i ca 3 år. Jobbade extra på kväll och natt som personlig assistent för att få in mer pengar och kunna betala av skulderna snabbare. När jag fick frågan av kompisar om vi skulle gå ut i helgen, valde jag att tacka nej och jobbade istället. Jag gick hos en samtalsterapeut för att få ur mig alla skuldkänslor, samt skrev jag dagbok för att få ned alla mina jobbiga tankar. Jag kunde sedan gå tillbaka och läsa vad jag skrev för en tid sedan insåg att jag känner mig bättre jmf då. Alla är vi olika, men ge upp har aldrig varit ett alternativ för mig.
Kämpa på!

Är i liknande situation som du. Har nästan aldrig en krona över efter lön och sjukpenning. Det som är tuffast för mig är när barna vill ha en korv för en tia på ica och liknande och det räckte på kronan till nått enkelt käk. Så ingen korv. Aldrig kunna köpa en glass etc till dom. Det gör riktigt ont. Men som nån här uppe skrev så samtalsterapi är toppen om den möjligheten finns. Promenader och naturen gör också underverk. Själv jobbar jag väldigt mycket med mindfulness. Men nu så fixade jag inte mer idag. Jag hade läst här att det var bra att ha löneutmätning för att öka chansen att få skuldsanering så jag har ju låtit en skuld gå vidare. Men idag så bangade jag chicken race mot löneutmätning och fick till en avbetalningsplan med Gothia. Mest av rädsla att förlora bilen för jag fixar inte gå till jobbet. Det som tar andra 10-15 min att gå tar mig nästan en halvtimme och då har jag så ont och är så slutkörd så jag är i princip inaktiv på stolen i 20-30 minuter innan jag kan börja jobba. Sen hade det ställt till det otroligt mycket för min fru och hennes möjligheter att ta sig till jobbet också. Just idag så är det ganska deppigt med alla skulder, brukar vara så veckan före och efter lön med den stora dippen lönedagen.

Förtydliga bara att "orkar inte gå till jobbet" är inte att gud vad segt gå till jobbet så jag tar bilen utan "om jag går för långt så vet jag inte hur jag ska överleva denna dagen pga värk o slutkördhet".

Idag så ringer jag runt allt och alla om betalningsfritt, uppskov osv som vanligt så alla är nöjda inför månadsslutet. Med lite tur så är nästa månad den sista för jag får hoppas på besked om inledande i november. Får jag inledande så smäller jag av alltså, vet inte vart jag ska ta vägen i så fall. :)

Förtydliga bara att "orkar inte gå till jobbet" är inte att gud vad segt gå till jobbet så jag tar bilen utan "om jag går för långt så vet jag inte hur jag ska överleva denna dagen pga värk o slutkördhet".

Idag så ringer jag runt allt och alla om betalningsfritt, uppskov osv som vanligt så alla är nöjda inför månadsslutet. Med lite tur så är nästa månad den sista för jag får hoppas på besked om inledande i november. Får jag inledande så smäller jag av alltså, vet inte vart jag ska ta vägen i så fall. :)

Ok...så Du har redan ansökt om skuldsanering, eller? Hur mycket har Du i total skuld om man får lov att fråga? Vad beror skuldsättningen på... :) Önskar Dig ALL lycka till...inte minst för Dina barns skull... :)

Jo sent i våras. Det är strax över en miljon och den har eskalerat bortom kontroll senaste 3-4 åren pga utmattning som lett till fibromyalgi. Från absoluta början så är det väl lite konsumtion, men det är lån för att lösa lån sen början av min sjukskrivning.

Jo sent i våras. Det är strax över en miljon och den har eskalerat bortom kontroll senaste 3-4 åren pga utmattning som lett till fibromyalgi. Från absoluta början så är det väl lite konsumtion, men det är lån för att lösa lån sen början av min sjukskrivning.

Beklagar innerligt Din sjukdom... :( Har förstått att både utmattning och fibromyalgi är överjävligt... Nu håller jag än mer mina tummar för Dig ... :)

Tack alla för att ni tagit er tid att svara och skriva. Jag önskar verkligen så innerligt att ingen av oss behövde lida så här mycket även om det har orsakats av en själv. Men vissa dagar kan jag känna att det finns gränser hur mycket man ska straffas av samhället. Inte bara konstant oro, skam, skuldkänslor, självhat, social stigma osv. Om det bara vore själva pusslandet men det är ju så mycket mer. Råkar man dessutom dra på sig betalningsanmärkning så är man dessutom utestängd från så mycket, kanske med all rätt. Men det känns att straffet är väldigt högt oavsett hur skulden uppstått.
Jag ska kanske skatta mig lycklig som har en liten familj även om jag misslyckats totalt att ge mitt barn goda framtida ekonomiska möjligheter, och att jag vad jag vet är frisk och har mat på bordet. Men många dagar är det bara så tufft psykiskt. Självhatet har inga gränser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp