Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket påverkar kreditbetyget vid en ansökan egentligen?

Hej!
Du har alltså över en miljon i lån på en inkomst på 30k brutto, förstod jag dig rätt då? Jag vill inte verka negativ men jag tror faktiskt att det är tokkört. Tror inte alls som någon skrev att du kommer få några erbjudanden. Speciellt inte med tanke på att du redan har i princip alla banker som är ”lättare” att få lån hos. Däremot så förlorar du ingenting på att testa. Någon av dina befintliga banker kanske kan erbjuda dig en höjning när dom får ansökan?
En förfrågan hit eller dit gör ingen större skillnad.
Jag är benägen att hålla med. Har en bekant som bara fick ett dåligt erbjudande från Banky med krav på medsökande. Då hade hen en månadsinkomst på drygt 60000 och blanco på nästan 1,5 miljoner. Vet inte hur uc såg ut dock. Och hen hade någon miljon i bolån med.

Tack för ytterligare fin input!

OM jag tar mig modet att chansa ,utan att ha speciellt stora förhoppningar så önskar jag mer än gärna tips om vilken förmedlare jag bör använda enligt din egen personliga känsla (motivera gärna om du orkar)

jag har tidigare använt advisa för dom var enkla men en bekant använde dom nyligen o det var helt annorlunda så då tog han Lendo…

Jag har dessa bolag nu :
Remember, Marginalen , Nordax,Thorn, Collector, Ikano, Lån och Sparbank, Qliro (avbetalning) Fairlo (kontokredit)

så kanske det bästa är att ta den förmedlare som har flest andra aktörer…?

Stort tack för att du lägger tid och kraft på mig det är verkligen uppskattat från mitt håll!!!!
Kort svar nu bara, är i språnget

Jag har mest använt Lendo och varit nöjd med det. Jag gillar inte riktigt känslan av att jag bara har telefonkontakt med en lånesäljare/förmedlare som i sin tur har kontakt med låneinstituten. Advisa fungerar fortfarande likadant som Lendo va? Alltså att man får upp sina erbjudanden och kan välja själv? Men de kanske har gjort om, var flera år sedan jag själv använde Advisa senast.

Jag förstår att det vore skönt med en genväg här, om du skulle kunna få till ett bra samlingslån. Men jag tror som sagt också att det kan bli tufft i nuläget och skulle du ens få erbjudanden på högre summor blir det nog till väldigt höga räntor. Så mitt tips (utöver att knyta en personlig kontakt till en större aktör, till exempel Nordea som du planerar under våren) är att också börja fundera på alternativa strategier (det har du säkert redan gjort :) ).

Du har ju nämt vilka låneaktörer du har. Men vilka summor och räntesatser har du på dem? Kanske du kan kämpa bort några mindre av dem med amorteringar (har du jämkning?) så du lyckas få till den totala lånebilden lite bättre innan du börjar söka större samling? Det kan som sagt bra värt ett försök om du inte har så mkt att förlora på en ff, men hoppas inte för mycket :)

Du kommer alldeles säkert få lite "skräpförslag" (mindre summa, galen ränta osv från Banky och några andra :) Och kanske förhoppningsvis också i alla fall något seriösare.

Det som hände för mig var att jag efter att ha fått till ett fiasko med senaste Lendo var att jag la om strategi och la upp en plan på ett år att försöka betala ner Fairlo och vänta tills jag var helt utan ff igen. Det gick ett par månader och plötsligt blev jag kontaktat av Resurs bank. De erbjöd mig att försöka samla hos dem. Jag blev direkt skeptiskt (för nu hade jag ju ytterligare en ff och sämre betyg efter misslyckandet hos Lendo). Och jag påpekade att jag ju nyligen kört en Lendo utan att få något svar alls från Resurs och ifrågasatte därför hur de menade att de skulle kunna hjälpa mig den här gången när jag till och med hade sämre förutsättningar. Men hon svarade att hon hade andra möjligheter (kanske annan avdelning) och eftersom jag hade betalat mitt blanco i tid menade hon att jag borde ha bra förutsättningar. I slutändan fick jag låna 500 K till 8,5 procent och kunde lösa in både Fairlo, en värdelöst blanco hos Marginalen med 19 procents ränta osv.

Och det är så jag tänker för dig också. När man söker på Lendo osv kanske algoritmerna sorterar bort en automatiskt (beroende på vad låneinstitut en satt för kriterier, till exempel lånegrad) och man får ingen chans. Med en individuell låneförmedlare finns det nog andra möjligheter när det går att prata med personen. Det borde även gälla din fråga om högre lön efter nyår. Till en person kan du ju visa/berätta det. På Lendo blir det väl automatiskt beräknat på senast deklarerade årslön ?
Hade du tidigare lån hos resurs? Att dom sett att du betalt i tid och frågade om du ville utöka?

Borde kanske finnas större chans då? Jag har marginalen med rätt bra ränta och skulle helst vilja utöka lånet och samla ett till för att få ner månadskostnaden. Är det större chans där än att söka via lendo tex?

Fick inte heller något erbjudande sist jag sökte. Mitt billån tex ser ut som en kredit? Och jag kommer ha 35.000 mer i årslön nästa år. Kanske att man kan ta upp det då med dom? Alltid betalat i tid. Har 340.000 där och skulle behöva baka in ett på på 140.000.

Jag har 0,8 i uc, 2ff, 350.000 inkomst, högt belånad på 340.000, 95.000, 140.000 och ett billån. Jag kanske är körd.

Blir lite moment 22 . Svårt att söka samlingslån om man samtidigt inte vill sabba betyget. Men 0 eller 1 ff borde väl inte påverka allt för mycket.

Hade du tidigare lån hos resurs? Att dom sett att du betalt i tid och frågade om du ville utöka?

Borde kanske finnas större chans då? Jag har marginalen med rätt bra ränta och skulle helst vilja utöka lånet och samla ett till för att få ner månadskostnaden. Är det större chans där än att söka via lendo tex?

Fick inte heller något erbjudande sist jag sökte. Mitt billån tex ser ut som en kredit? Och jag kommer ha 35.000 mer i årslön nästa år. Kanske att man kan ta upp det då med dom? Alltid betalat i tid. Har 340.000 där och skulle behöva baka in ett på på 140.000.

Jag har 0,8 i uc, 2ff, 350.000 inkomst, högt belånad på 340.000, 95.000, 140.000 och ett billån. Jag kanske är körd.
Ja, precis så var det. Jag hade haft Resurs några år och alltid betalat i tid. Till och med extraamorterat lite och hade drygt 100 K kvar när de hörde av sig. Och jag hade sämre förutsättningar än du. Ungefär 900 K i blancon och krediter, då 4 ff och 1.8 i UC (blev 2.5 efter att de hade kört en ny på mig), ungefär 400 K i inkomst. Rent formellt höjde de inte mitt lån, utan skapade ett nytt (med krav om att lösa mitt gamla hos dem för den nya summan också)

Tjena,

Har en generell fråga i och med att vi pratar om olika låneformer. Om jag vill ta och köpa en bil med 20% kontantinsats så har jag hört att de ska vara generösare än att ta ett blancolån för en bil. Vad är deras definition av generösare och hur mycket spelar kreditvärdighet för roll om det blir ett billån med säkerhet? I mitt huvud ser jag att banken har fått sin "säkerhet" och då kan låna ut beloppet till mig för att köpa bilen ja vill ha. Betalar sedan handpenningen på plats.

Om det spelar roll så kan jag nämna att jag har 2 FF, 1.0 % UC och är enbart belånad på 100 tusen. Kommer ha en årsinkomst på 809 tusen när skattedeklarationen blir färdig mot våren.

Din UC var 0,4 för 2 veckor sen. Är det något fel eller har du kollat ena gången på kreddy och andra på minuc?

Din UC var 0,4 för 2 veckor sen. Är det något fel eller har du kollat ena gången på kreddy och andra på minuc?
Blev en ny FF hos min bank gällande eventuellt bolån som inte ja gick vidare med pga höga räntor och kostnader. Detta var i samband med att en FF försvann och det står 1.0 UC för mig just nu. Kan vara så att den inte är uppdaterad än. Amorterade lite extra också på mitt lån med pengar ja hade sparat ihop för att eventuellt utöka möjligheterna för bolånet.

Borde helt klart fortfarande vara lättare att få ett billån då bilen är ”säkerhet”. Vissa erbjuder dock billån som är blancolån! Gäller väl mest de som kringgår handpenningen antar jag.

Borde helt klart fortfarande vara lättare att få ett billån då bilen är ”säkerhet”. Vissa erbjuder dock billån som är blancolån! Gäller väl mest de som kringgår handpenningen antar jag.
Ja tänker det också, det nämns mycket på nätet om att billån med säkerhet görs med "generös" kreditprövning hos bilhandlaren. Tar ju hellre det valet än ett blancolån med ännu mer ränta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp