Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket kreditförluster har SMS-bolag i snitt?

Intressant ämne! Minns att Folkia när det begav sig hade rätt låg andel kreditförluster, 2-3% tror jag, men det var några år sedan nu och marknaden har ju exploderat på 10-talet. Klart är att samhällets kostnader för microlånsbranschen är enorma med rättegångskostnader, skuld- och budgetrådgivning, jämkningsansökningar m.m.

Vad gäller just Förskottslön så har de skaplig kassalikviditet och tillgångar. Att vinsten och lönerna är låga är svårt att dra några långtgående slutsatser av, kikar man på de engagerade i bolaget så har de en handfull andra bolag där de tar ut mer lön och att vinsten är låg kan ha med investeringar (tex infrastruktur, konsultavgifter och reklam) att göra.

Trustbuddy snackas det väl om att 60-70% av krediterna är dåliga, det är ju inte samma som en förlust, men förlusterna är säkert uppåt 25% skulle jag gissa.

Det är alltid svårt att mäta kreditförluster... Visst.. de kan säkert se att 25% av utlånade pengar inte betalades tillbaks i år... men av dom 25% räknar man med att få tillbaka 12% närmsta 3 åren.. 5 % inom 10 år och kanske ytteligare 5 % inom 15 år... via kronofogden och framtida åtgärder.. jag tror att förlusterna i slutändan är små.. Dödsbon och skuldsanering..

De bolag som tar UC upplysningar vet redan detta när de lägger sin kreditribba..(får det i form av statistik från uc) om de beviljar alla i en viss riskklass.. så vet de likt resonemanget över att 12% kommer inte att betala tillbaka i år och hamna hos inkasso.. av de 12% kommer 7% betala inom 5 år osv.. finns modeller som kreditupplysningsbolagen har som är ruggit exakta. Sen tillkommer ju då extrainträkter iform av inkasso, dröjsmål och liknande.. tillkommer ju självfallet kostnader också. De bästa kunderna är de som inte betalar i tid heter det ibland...

Jävligt sorgligt allt detta.. snacka om att sko sig på...

Det är alltid svårt att mäta kreditförluster... Visst.. de kan säkert se att 25% av utlånade pengar inte betalades tillbaks i år... men av dom 25% räknar man med att få tillbaka 12% närmsta 3 åren.. 5 % inom 10 år och kanske ytteligare 5 % inom 15 år... via kronofogden och framtida åtgärder.. jag tror att förlusterna i slutändan är små.. Dödsbon och skuldsanering..

De bolag som tar UC upplysningar vet redan detta när de lägger sin kreditribba..(får det i form av statistik från uc) om de beviljar alla i en viss riskklass.. så vet de likt resonemanget över att 12% kommer inte att betala tillbaka i år och hamna hos inkasso.. av de 12% kommer 7% betala inom 5 år osv.. finns modeller som kreditupplysningsbolagen har som är ruggit exakta. Sen tillkommer ju då extrainträkter iform av inkasso, dröjsmål och liknande.. tillkommer ju självfallet kostnader också. De bästa kunderna är de som inte betalar i tid heter det ibland...

Jävligt sorgligt allt detta.. snacka om att sko sig på...
Det tas upp i boksluten som förluster ganska tidigt vill jag minnas. Betalas skulder efter man skrivit av som förlust brukar det redovisas som återvinning. En del blir även förluster i och med att fordran säljs till något inkassobolag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp