Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket är för hög skuldkvot

Skulle det anses vara för hög skuldkvot om man har 1.6m på en årsinkomst om 460k? (1.2m skulle vara bolån och resten blanco)

För hög skuldkvot för vad?

Exakt. För hög skuldkvot för vad? Att få högre bolån? Låna mer blanco? Du måste ju ge mer information än så. Väldigt oklar fråga

För låneutrymme. Har läst att man inte bör ha för stora lån kontra inkomst.

Förstår att du menade för låneutrymme men på vilket sätt? Lägga om lånen? Ta ännu mer lån?

Bostad räknas som något positivt snarare än negativt. Att ha bolån på 1,2 är ingenting jämfört med blanco på 1,2.

(Totala skuld (kr) / Disponibel inkomst per år (kr)) x 100 = Skuldkvot (%)

Låt oss säga att du har en årlig disponibel inkomst på 460 000kr efter skatt och en total skuld på 1 600 000 kr.

(1 600 000 kr / 460 000 kr) x 100 =cirka 348%

- En hög skuldsättningsgrad ligger någonstans över 50 %

- En låg skuldsättningsgrad ligger någonstans under 25 %

- En optimal skuldsättningsgrad ligger någonstans mellan 25 % och 50 %

En optimal skuldsättningsgrad är situationsberoende och om du inte gör avdrag för tillgångar så säger den inte mycket om verkligheten. Det är väl ändå ganska mycket bättre för en person som har en årsinkomst på 500k/år att ha ett bolån på 5 miljoner i en kåk värd det dubbla än att enbart ha blancolån eller vara skuldfri. Ta tex ett blancolån på 250k som jämförelse, notera att skuldkvoten är 1000% jämfört med 50%. Känns inte så optimalt med den lägre skuldsättningsgraden.

Senast ändrad:
Förstår att du menade för låneutrymme men på vilket sätt? Lägga om lånen? Ta ännu mer lån?

Bostad räknas som något positivt snarare än negativt. Att ha bolån på 1,2 är ingenting jämfört med blanco på 1,2.
Ahh, var lite det jag var ute efter.

Allt är i teorin då jag hade tänkt ta ett blancolån på 350-400k för lösa lite lån och köpa en bostadsrätt där jag förväntar mig priset blir 1.2-1.4m.
Visst optimala är lösa alla nuvarande lån privat genom avsätta lön men det skulle nog ta 3-4 år.

Uppskattar denna tråd då jag också har klurat. Enligt ovanstående formel hamnar jag exakt på 500%, varav 499,9% är bolånet. Bör vara ok eller?!

Uppskattar denna tråd då jag också har klurat. Enligt ovanstående formel hamnar jag exakt på 500%, varav 499,9% är bolånet. Bör vara ok eller?!

Sund skuldbörda:
bolån anses vara en "investering", eftersom historiskt sätt brukar värdet på hus/lägenhet att öka, vilket betyder om du i framtiden skulle behöva/vill sälja är det det större chans/möjlighet att du frilägger kapital.

Osund skuldbörda:
Däremot om din skuldkvot består av större delen blancolån och bor i en hyreslägenhet, så ses det som en större risk. För statistiskt sett har du "mindre" kapital att frigöra vid en eventuellt kris/ekonomisk motgång.

Oftast så anses det vara ok att ha en skuldbörda på ungefär 4 gånger din egna årsinkomst. Det vill säga 400% om du äger ditt hem eller har någon form av tillgångar. Om du inte har några tillgångar nöjer de flesta kreditgivarna med 2- 2,5 gånger din årsinkomst. Det vill säga ha en 250 % som skuldbörda.

I ditt fall, så anses din skuldbörda som ok. Dock är det inte det enda kreditgivarna tittar på, utan de tittar på var du bor? Hur gammal du är, vilken del av landet du bor? hur ser det ekonomiska läget ut? hur stora utgifter du har? ekonomisk buffert? livssituation t.ex. fastanställning, sambo/gift och antal barn? För att nämna några faktorer. T.ex. om du bor i avbefolkningsort, är det risk för att du får betala högre ränta än en med motsvarande situation i t.ex. Sthlm, GBG eller Malmö. Eller andra orter med Högskola.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp