Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur mycket är en bra ränta (blanco) idag augusti 2023?

Jag har inte tagit en samlingslån på länge, men nu börjar det närma sig och jag inser att jag inte riktigt har koll på hur räntenivåerna för nytecknade lån ser ut numera. Jag kan bara se hur mina egna lån har höjts rejält. Till exempel hade jag ursprungligen 4.5 procent på SEB som jag tog för ungefär 4 år sedan. Den ligger på 9 procent nu. Alltså det dubbla.

Kort sagt; vad kan man förvänta sig för räntor med bra förutsättningar (säg UC på under 1.0) idag? Vad är den bästa ränta ni andra har blivit erbjudna de senaste månaderna?

Detta är något jag också gått och funderat kring senaste veckan, då jag planerat ta ett blancolån längre fram. Jag såg en tråd där någon bara blev erbjuden 50.000kr i lån fastän de sökt med bra förutsättningar?
Jag misstänker att bankerna dragit i handbromsen nu när vi är i en lågkonjunktur.

Det beror lite på vad som händer nu i september, min spekulation är att riksbanken höjer med MINST 0.25 för att rädda kronan och för inflationen fortsätter vara ihärdig.

Gissar att allt under 8% får ses som jävligt bra

Har man 7-8 ska man vara nöjd

Går det att få samlingslån med bunden ränta? Trodde bundna räntor endast fanns på huslån.

Går det att få samlingslån med bunden ränta? Trodde bundna räntor endast fanns på huslån.
Nej det har inte funnits tidigare i alla fall.
Endast bolån, för 10 år sedan fanns det på fordonslån hos någon enstaka bank

Jag fick 7,28% på mitt samlingslån i maj.

Ja då var det nog fortfarande lite mer okej men sedan dess annonserades det om ytterligare minst 2 räntehöjningar, den i juni och den i september.

Ja då var det nog fortfarande lite mer okej men sedan dess annonserades det om ytterligare minst 2 räntehöjningar, den i juni och den i september.
Alla banker har ej höjt varje gång riksbanken har.. Lea bank och Ica banken samt Santsnder har hållit igen jäkligt bra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp