Om vi söker skuldsanering tror du att vi kan bli beviljade ?Riktigt tråkigt att ni hamnat där ni är. Med den årsinkomsten så ser jag inte hur ni kan bli fria inom 10 år? Ni borde seriöst överväga skuldsanering
Jättesvårt att svara om ni kan bli beviljade eller inte.Om vi söker skuldsanering tror du att vi kan bli beviljade ?
Jag är 45 år gammal och mannen 55 år gammal.
Om vi tex får skuldsanering hur lång tid tar det att man bli skuldfri?
Ja , jättetråkigt vi hamnat där tycker jag!
Det är deppig att leva så när man tjänar bra.
Tack så mycket för ditt svar!Jättesvårt att svara om ni kan bli beviljade eller inte.
om man blir beviljad skuldsanering tar det fem år innan man är skuldfri.
På KF’s hemsida finns det mycket info och bl a ett test där man kan se sina möjligheter.
![]()
Skuldsanering
Ta reda på vad en skuldsanering innebär för dig som ska betala eller vill ha betalt.www.kronofogden.se
Dem kommer givetvis göra en utmätning. Ni kommer ha bra mycket mer att leva på varje månad än vad ni har nu. Ni kommer få behålla kostnader såsom transport, mat, hyra, och mer/mindre beroende på om ni försörjer barn.Tack så mycket för ditt svar!
Jag har en fråga till, om jag söker skuldsanering och få den ska KFM kontakta min arbetsgivare?
Om jag/vi får inte beviljad skuldsanering va händer då , ska KFM göra en löneutmättning ( det vill jag inte ) eller ska vi fortsätta som innan dvs kämpa med att avbetala lån som vi har?
Om man blir beviljad skuldsanering lever man på existminimum , hur mycket trx man har kvar efter man betalat hyra , räkningar osv?
Stort tacksam för återkoppling!
Du menar att KFM ska göra en utmätning om vi får ej skuldsanering?Dem kommer givetvis göra en utmätning. Ni kommer ha bra mycket mer att leva på varje månad än vad ni har nu. Ni kommer få behålla kostnader såsom transport, mat, hyra, och mer/mindre beroende på om ni försörjer barn.
Och så får ni behålla hela eran lön 2 gånger om året. Efter 5 år skrivs skulderna av och ni är skuldfria. Med tanke på er ålder tror jag definitivt att ni blir beviljade en sanering. Prata med er kommuns budget & skuldrådgivare.
Efter 5 år skrivs skulderna av och ni är skuldfria.Dem kommer givetvis göra en utmätning. Ni kommer ha bra mycket mer att leva på varje månad än vad ni har nu. Ni kommer få behålla kostnader såsom transport, mat, hyra, och mer/mindre beroende på om ni försörjer barn.
Och så får ni behålla hela eran lön 2 gånger om året. Efter 5 år skrivs skulderna av och ni är skuldfria. Med tanke på er ålder tror jag definitivt att ni blir beviljade en sanering. Prata med er kommuns budget & skuldrådgivare.
Om man blir beviljad skuldsanering är alla skulder som uppkommit innan datum för beslut ”borta” efter fem år.Efter 5 år skrivs skulderna av och ni är skuldfria.
Ja , sånt låter så bra givetvis men va händer mer skulderna som är kvar ,ingen som betalar skulderna då ? Då bankerna förlorar på det sättet om man får beviljad skuldsanering?
Vad som händer med dom har jag ingen aning om. Men ni blir 100% skuldfria. 0kr skuldsaldo.Efter 5 år skrivs skulderna av och ni är skuldfria.
Ja , sånt låter så bra givetvis men va händer mer skulderna som är kvar ,ingen som betalar skulderna då ? Då bankerna förlorar på det sättet om man får beviljad skuldsanering?
Tack för svaret !Om man blir beviljad skuldsanering är alla skulder som uppkommit innan datum för beslut ”borta” efter fem år.
Långivarna får en viss procent av skulden beroende på hur mycket man kan betala. Mina långivare får ca 75% om jag inte missminner mig.
Jag vill inte spekulera i hur stor chans du/ni har. Kontakta budget- och skuldrådgivare i kommunen så får ni bra hjälp.