Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur lever ni som har fått skuldsanering?

Jag funderar lite på din uträkning baserat på Konsumentverket. Hur ser din egen förbrukningshistorik ut? Gå igenom senaste årets transaktioner och räkna lite. Hur mycket har du handlat för per månad i dagligvaruaffärer (mat och hygien)? Hur mycket i klädaffärer? Systembolaget? Osv. Då får du en jämförelse mot hur du lever och kanske en fingervisning på vad det är du behöver förändra.

Tack för ditt svar och ditt tips om vad jag bör kolla över! :)

Har suttit mkt med detta. Och rent generellt så just kläder som ex där lever jag snålt. Handlar knappt och om jag gör det är det på second hand.
Systembolaget är ingen post för mig. Handlar inte alkohol veckovis, månadsvis, kvartalsvis och knappt ens halvårsvis. Däremot har jag suttit och kollat mat- och förbrukningsvaror för det är där nyckeln ligger hos mig. För min matkostnad hamnar högt det har jag sannerligen insett. Men, dock inte högre än vad Konsumentverket säger. Så, ja ... jag sitter idag med att verkligen sätta fast en budget framöver utifrån den inkomst jag kommer att ha och jag tror att jag ska fixa det.

Det som har varit är ju all oro man känner över detta. Visst, jag är tacksam för möjligheten. Oändligt tacksam. Men, jag är ändå rädd för stålbadet. Och jag tror det är en rätt så mänsklig reaktion man får innan man kommer till ett lugn och inser att man kommer att lösa saken.

Har haft skuldsanering i snart två år. Har alla kostnader inbakade i min hyra (el uppvärmning mm) har inget bredband och (delar ut surf från telefonen) mobilen betalas av jobbet så den kostar ingenting.

kör bara storkok när jag behöver mat, men har oftast mat via jobbet, så matkostnaderna ligger på under en tusenlapp i månaden.

Blir ungefär 500-1000 över per månad, då jag har lite privata grejjer som jag måste betala som inte är i saneringen.

har dock inte behövt röra pengarna från de fria månaderna än så har en rejäl buffert om något skulle hända...

Visst, matbudget kan jag jobba nedåt. Men - det är ändå svårt att få ihop det hela.
Har du egen erfarenhet av att leva på förbehållsbelopp? Om - så får du gärna dela med dig.
Jag har varit skuldsatt större delen av mitt vuxna liv, nästan 30 år, och levde före löneutmätningen under förbehållsbeloppet, så för mej var det rena lyxen med så mycket pengar. Kan tillägga att idag är jag helt skuldfri och har sparad peng på banken, men lever ändå ganska mycket på samma sätt som förut, vilket bygger på sunt konsumerande.
Vad det gäller maten så strunta helt i konsumentverkets riktlinjer det går att leva på 1 tkr/månad om man vill och ändå äta sunt. Köp mycket rotfrukter, lök, ägg, baka själv, gå ut och plocka svamp o s v, det finns många böcker i ämnet. Om vänner och bekanta ville bli av med frukt, rabarber o s v från sina trädgårdar så tog jag en del tillvara. Jag köper nästan aldrig godis, snacks, dricka eller hel/halvfabrikat (förutom krossade tomater). Man behöver också mycket mindre rengöringsmedel än man tror för att göra rent hemma. Oftast räcker det men en antistatisk trasa och kallt vatten för att damma av i de flesta rum, såpa för rengöring av golv, i badrummet vill man ha starkare medel, men överdosera inte utan se till att rengöra oftare så gror inte smutsen in.
Planering är A och O, framförallt vid dyrare köp som vinterkängor och ytterkläder, spontanshoppa inte! Oftast vet man när vintersäsongen närmar sej sitt slut och man exempelvis behöver nya kängor eller jacka/kappa, skriv upp detta på en lista och handla när det finns något på rejäl rea, man kan hitta riktigt fina märken om man bara har tid och inte behöver panikhandla. Jag har alltid tänkt mer kvalité än kvantitet eftersom jag behöver vara välklädd på jobbet. Jag använder fortfarande flera plagg från min "fattiga" tid. Jag får komplimanger från både män och kvinnor för min klädsel.
Slutligen har du två betalningsfria månader vilket borde göra livet lättare.

Tack för ditt svar och ditt tips om vad jag bör kolla över! :)

Har suttit mkt med detta. Och rent generellt så just kläder som ex där lever jag snålt. Handlar knappt och om jag gör det är det på second hand.
Systembolaget är ingen post för mig. Handlar inte alkohol veckovis, månadsvis, kvartalsvis och knappt ens halvårsvis. Däremot har jag suttit och kollat mat- och förbrukningsvaror för det är där nyckeln ligger hos mig. För min matkostnad hamnar högt det har jag sannerligen insett. Men, dock inte högre än vad Konsumentverket säger. Så, ja ... jag sitter idag med att verkligen sätta fast en budget framöver utifrån den inkomst jag kommer att ha och jag tror att jag ska fixa det.

Det som har varit är ju all oro man känner över detta. Visst, jag är tacksam för möjligheten. Oändligt tacksam. Men, jag är ändå rädd för stålbadet. Och jag tror det är en rätt så mänsklig reaktion man får innan man kommer till ett lugn och inser att man kommer att lösa saken.

Jag skulle säga att det är en helt normal reaktion med tanke på vad man går igenom inför hela processen.

Man blir dock ganska duktig på att trolla med det lilla man har på olika sätt och mat posten är absolut den lättaste att dra ner på i kostnad och man planerar väl. Finns mycket mat med kort datum att handla och frysa in. Själv älskar jag att laga mat och ser det nästan som en tävling mot mig själv i att komma så billigt undan man kan.

Även om det är tufft ibland så kommer du fixa det! <3

Jag skulle säga att det är en helt normal reaktion med tanke på vad man går igenom inför hela processen.

Man blir dock ganska duktig på att trolla med det lilla man har på olika sätt och mat posten är absolut den lättaste att dra ner på i kostnad och man planerar väl. Finns mycket mat med kort datum att handla och frysa in. Själv älskar jag att laga mat och ser det nästan som en tävling mot mig själv i att komma så billigt undan man kan.

Även om det är tufft ibland så kommer du fixa det! <3
Jag håller med om att matplatsen är den man har störst flexibilitet i. Och så ska man inte glömma det man kan göra med ”hygien”- posten. Försök hitta dryga produkter, minska på mängden schampo, balsam, duschcreme, tandkräm etc vid varje användningstillfälle. Duscha mer sällan om det går. Skölj ur sista dropparna. Vädra kläder istället för att tvätta efter varje användning. Tänk över om alla produkter verkligen behövs eller använd bara i speciella fall (sköljmedel, hårstyling, smink, hudcremer etc). Diska diskborste och disktrasa och återanvänd.

Och självklart handla inget som inte är nödvändigt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp