Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur lever ni som har fått skuldsanering?

Jag har levt med skuldsanering i 4 år och tre månader. 9 månader kvar. De senaste åren har jag på mitt förbehåll avsett för två vuxna och ett skolbarn även försörjt ett vuxet barn, inkl boendekostnad. Ingen av oss förbrukar i närheten av konsumentverkets kalkyl. Snarare så att vi har totalt lika mycket att konsumera för på tre vuxna och ett barn som deras kalkyl säger för en vuxen. Mao det går!
Jag har flyttat två gånger (eller tre om man räknar flytt under inledande) och bytt jobb två (eller tre) gånger. Hade dubbelt boende och pendlingsresor i två år utan att ompröva för det (gick plus minus noll). Har omprövat en gång för att maken fick jobb och min lön ökade för mycket. Jag skulle inte räkna med att det går att ompröva för att man går från arbete till studier, däremot får man ju göra det om man fortsätter att betala enligt planen.
Jag reser en del i jobbet och det är kärvt att ligga ute med pengarna. Har lärt mig att i förväg räkna ut hur mycket pengar som krävs, åker kollektivt, bor på billigt hotell, äter så billigt som det går eller inte alls om det inte går att få förskott.

TACK! För ditt svar! Tack så väldigt mycket!

Jag har förr levt ensam med fyra barn på belopp motsvarande det du skriver att du som ensam har kvar. Med skuldsanering lever vi istället gott och kan spara lite. Normbelopp är väl tilltagna tycker jag, och jag tror det mesta funkar med lite planering. Jag tror dock ett förändrat synsätt kring utgifter är nödvändigt.

Är det viktigt med tilläggsförsäkringar, fackföreningsavgift, dyrt bredband osv., ja då är det ett val man gör. Man får då ställa det valet mot andra saker, såsom matbudget, kläder, sparande osv. Det vore närmast märkligt och rent av provocerande om beloppet man får behålla under skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt, är min åsikt. Det är helt enkelt så att man under de år man har skuldsanering får göra avkall på saker, lära sig att hushålla samt planera för en hållbar ekonomi. För mig är skuldsanering just detta, sanering av skulder absolut, men också att under ordnade former "övningsköra", lära mig om ekonomi osv. Att ändra mind-set är en viktig del, och man kan behöva syna sina tankar kring "men jag behöver detta abonnemang/tillägg/årskort/whatever", tänker jag. Behöver man det - fine. Är det livsnödvändigt? Förmodligen inte.

Jag har förr levt ensam med fyra barn på belopp motsvarande det du skriver att du som ensam har kvar. Med skuldsanering lever vi istället gott och kan spara lite. Normbelopp är väl tilltagna tycker jag, och jag tror det mesta funkar med lite planering. Jag tror dock ett förändrat synsätt kring utgifter är nödvändigt.

Är det viktigt med tilläggsförsäkringar, fackföreningsavgift, dyrt bredband osv., ja då är det ett val man gör. Man får då ställa det valet mot andra saker, såsom matbudget, kläder, sparande osv. Det vore närmast märkligt och rent av provocerande om beloppet man får behålla under skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt, är min åsikt. Det är helt enkelt så att man under de år man har skuldsanering får göra avkall på saker, lära sig att hushålla samt planera för en hållbar ekonomi. För mig är skuldsanering just detta, sanering av skulder absolut, men också att under ordnade former "övningsköra", lära mig om ekonomi osv. Att ändra mind-set är en viktig del, och man kan behöva syna sina tankar kring "men jag behöver detta abonnemang/tillägg/årskort/whatever", tänker jag. Behöver man det - fine. Är det livsnödvändigt? Förmodligen inte.

Jag förstår din åsikt ... men, vi båda får kanske respektera att vi prioriterar saker olika.
Dyrt bredband = som jag har förklarat så hänger bredband och mobil ihop. Justerar jag bredbandet så påverkar kostnaden på mitt mobilabonnemang. Givetvis sitter jag och försöker lösa detta ändå då jag förstår att jag kan spara in c.a 250-300 kr/månad. Och ja, jag behöver bredband.
Tilläggsförsäkring = ja, olycksfall känns rätt relevant om det händer något.
Facket = ja, jag ser saker med den utgiften som är relevant. Det är inget jag slänger in "bara för att".

Att göra avkall på saker är jag väl medveten om att jag måste göra. Det ifrågasätter jag inte. Men, att bemöta mig med en (som jag känner det) ganska spefull ton tror jag inte är mig behjälpligt. Och detta som du skriver "skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt" är väl inget jag sitter och påstår att förbehållsbeloppet ska täcka in. Jag har läst om vad det ska täcka in och försökt räkna på vad Konsumentverket skriver och jag har definitivt inte tagit med alla poster därifrån utan de som jag har förstått ska ingå i förbehållsbeloppet.

Så ja, tack för ditt inlägg. Har läst det och tagit till mig av det.

Jag förstår din åsikt ... men, vi båda får kanske respektera att vi prioriterar saker olika.
Dyrt bredband = som jag har förklarat så hänger bredband och mobil ihop. Justerar jag bredbandet så påverkar kostnaden på mitt mobilabonnemang. Givetvis sitter jag och försöker lösa detta ändå då jag förstår att jag kan spara in c.a 250-300 kr/månad. Och ja, jag behöver bredband.
Tilläggsförsäkring = ja, olycksfall känns rätt relevant om det händer något.
Facket = ja, jag ser saker med den utgiften som är relevant. Det är inget jag slänger in "bara för att".

Att göra avkall på saker är jag väl medveten om att jag måste göra. Det ifrågasätter jag inte. Men, att bemöta mig med en (som jag känner det) ganska spefull ton tror jag inte är mig behjälpligt. Och detta som du skriver "skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt" är väl inget jag sitter och påstår att förbehållsbeloppet ska täcka in. Jag har läst om vad det ska täcka in och försökt räkna på vad Konsumentverket skriver och jag har definitivt inte tagit med alla poster därifrån utan de som jag har förstått ska ingå i förbehållsbeloppet.

Så ja, tack för ditt inlägg. Har läst det och tagit till mig av det.

Kan ju säga upp både bredband och mobil.
Sen ta du av vimla eller hallon någon som är mkt billigare. Och leta upp det billigaste bredband leverantören som täcker det du vill ha. Så sparas ju lite in där direkt=)

Säg upp Spotify, gratisversion duger rätt bra trots reklamen.
Då har du Telia mobil 2 GB surf för 219:- som är Telias standard utan att bundla med bredband.
Skruva ner farten på bredbandet till ett billigare alternativ, jag har 10/100 för 199:-/mån

När det gäller el så ser jag mig själv som ganska frikostig (slösaktig) med både tvättmaskin och diskmaskin, 3 datorer igång för jämnan, ett par tv-apparater som ofta är på och stereo som sällan är avstängd om jag är vaken. Men trots allt detta kommer jag inte upp i några 400:- el per månad, men förbrukning ligger under 200 Kwh/mån vilket ger ungefär 300:-/mån. Kanske se över om du kan byta el-leverantör.

Fack och försäkringar skulle jag inte säga upp, bättre att göra avkall på annat.
Kanske Cykla till jobbet o spara dom 600:- från busskortet.

Sen ta du av vimla eller hallon någon som är mkt billigare. Och leta upp det billigaste bredband leverantören som täcker det du vill ha. Så sparas ju lite in där direkt=)
Men tänk två gånger innan du säger upp existerande abonnemang eftersom det kan vara svårt eller omöjligt att teckna nya!

Sitter och kollar på Fello för de ligger i Telias nät (behöver ha Telia). Där kan jag få abonnemang utan kreditkontroll om jag väljer att lägga upp betalning mot kortet (eg en variant av kontantkort - men i detta fall så får jag spara surf och andra fördelar man har av ett abonnemang).
Tar jag det = kan släppa Telias bredband och leta rätt på bättre alt då man tydligen inte är lika hård i bedömningen för bredbandsabonnemang.

Och tack för vettigt svar :)

Men tänk två gånger innan du säger upp existerande abonnemang eftersom det kan vara svårt eller omöjligt att teckna nya!

Exakt just det är det jag vet är svårt. Och därför känner jag att det är svårt att släppa Telia för jag har ett abonnemang på mobilen där som är på 2 GB men, det höjs till 6 GB eftersom att jag har bredbandet där (man får rabatt ju fler tjänster man har hos dem). Samt att Telia är det när jag måste ligga i för mobilen. Jag behöver ha den täckningen.

Jag funderar lite på din uträkning baserat på Konsumentverket. Hur ser din egen förbrukningshistorik ut? Gå igenom senaste årets transaktioner och räkna lite. Hur mycket har du handlat för per månad i dagligvaruaffärer (mat och hygien)? Hur mycket i klädaffärer? Systembolaget? Osv. Då får du en jämförelse mot hur du lever och kanske en fingervisning på vad det är du behöver förändra.

Säg upp Spotify, gratisversion duger rätt bra trots reklamen.
Då har du Telia mobil 2 GB surf för 219:- som är Telias standard utan att bundla med bredband.
Skruva ner farten på bredbandet till ett billigare alternativ, jag har 10/100 för 199:-/mån

När det gäller el så ser jag mig själv som ganska frikostig (slösaktig) med både tvättmaskin och diskmaskin, 3 datorer igång för jämnan, ett par tv-apparater som ofta är på och stereo som sällan är avstängd om jag är vaken. Men trots allt detta kommer jag inte upp i några 400:- el per månad, men förbrukning ligger under 200 Kwh/mån vilket ger ungefär 300:-/mån. Kanske se över om du kan byta el-leverantör.

Fack och försäkringar skulle jag inte säga upp, bättre att göra avkall på annat.
Kanske Cykla till jobbet o spara dom 600:- från busskortet.

Tack för ett adekvat svar! :)

- Elen ska jag sätta mig med idag och se hur jag kan låsa fast kostnaden till ett lägre pris per månad. Så den är prio.
- Telia har jag redan 2 GB-abonnemanget på som går upp till 6 GB genom att jag har bredbandet hos dem. Men, ska sätta mig igen och kolla igenom deras hastighets-alt igen och vikta priserna.
- Cykla till jobbet, vissa dagar absolut men det är över en mil enkel färd och höst och vinter = ett sämre alternativ.
- Fack och försäkringar = min åsikt också. För mig är det viktiga poster. Och då skruvar jag mkt hellre med andra kostnader.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp