Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur lever ni som har fått skuldsanering?

Den här frågan finns sannolikt i "skuldsaneringstråden" och på andra ställen.
Men, jag personligen har svårt att få fram alla svar på just detta med hur man lever - efter - att ha fått skuldsanering. Inget om hur man får skuldsanering, eller om vad som sker när inledande startar osv. Utan just från stunden och ögonblicket då det är beviljat.
Hur blev uppgörelsen för er?
Hur lever ni era liv?
Har ni arbeten där ni måste resa i tjänsten och hur fixar ni utläggen som kommer då?
När saker ändrats så som t.ex. hyra eller förlust av jobb eller byte av jobb - vad har hänt då?
Har någon kunnat byta från att jobba till att studera heltid och få det godkänt?

Ja, jag funderar extremt mycket kring hur livet blir med en beviljad skuldsanering. Jag är lika delar tacksam för att det rör sig åt det hållet för mig, men lika delar skräckslagen.

Min bas i utgifter blir:

Hyra: 8930 kr
El: 440 kr (maxbelopp)
A-kassa: 112 kr
Facket: 285 kr
Mobil med Spotify: 318 kr (Telia)
Bredband: 419 kr (Telia)
Försäkring: 153 kr (1832 kr/år)
Tilläggsförsäkring (olycksfall): 58 kr/mån
Busskort 610 kr

Summa: 11 325 kr

Belopp att få behålla när skuldsanering blir godkänd: 14 824 kr (det är inklusive buffert på 600 kr samt 292 kr som är kostnad pga av sjukdom)

Kvar: 3 499 kr

Den summan skrämmer livet ur mig.
För då är tanken att jag av de 3 499 kr ska kunna lägga undan 600 kr och samt ha 292 kr reserverat för extra utlägg pga av sjukdom. Och då blir det 2 607 kr det jag har kvar för mat, personlig hygien; förbrukningsvaror; kläder; fritid o.s.v.
Tittar man på Konsumentverkets kalkyl för matkostnad om man lagar all mat hemma så hamnar den på 2 770 kr. Och då ligger jag -163 kr. Och tittar jag vidare på Konsumentverkets kostnadsberäkningar för övriga poster ser de ut så här:

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130
---------------------------------
Summa: 1 770 kr

Så - HUR - ska jag klara detta? Jag har sådan panik just nu att jag går upp i atomer!

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Belopp att få behålla när skuldsanering blir godkänd: 14 824 kr (det är inklusive buffert på 600 kr samt 292 kr som är kostnad pga av sjukdom)

För då är tanken att jag av de 3 499 kr ska kunna lägga undan 600 kr och samt ha 292 kr reserverat för extra utlägg pga av sjukdom. Och då blir det 2 607 kr det jag har kvar för mat, personlig hygien; förbrukningsvaror; kläder; fritid o.s.v.
Tittar man på Konsumentverkets kalkyl för matkostnad om man lagar all mat hemma så hamnar den på 2 770 kr. Och då ligger jag -163 kr. Och tittar jag vidare på Konsumentverkets kostnadsberäkningar för övriga poster ser de ut så här:

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

Så - HUR - ska jag klara detta? Jag har sådan panik just nu att jag går upp i atomer!
Du får försöka få ner mobil, bredband och gå ur facket. A-kassa är bra dock.

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

Du kan laga bra mat för betydligt billigare peng.

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

vad är du med i för fackförbund? Trodde nästan alla hade hemförsäkring därigenom?

vad är du med i för fackförbund? Trodde nästan alla hade hemförsäkring därigenom?

Unionen och då skulle hemförsäkringen bli via IF och då är det mer fördelaktigt för mig att ha kvar LF.

Du får försöka få ner mobil, bredband och gå ur facket. A-kassa är bra dock.

Mobil och bredband = har jag redan försökt. Och tar jag bort bredbandet påverkas mobilabonnemanget negativt. Så hur jag än vrider på det så kommer jag inte under den kostnaden. Facket vill jag inte gå ur då jag har inkomstförstärkning och den vill jag inte gå miste om. Samma med min olycksfallsförsäkring som jag har genom Unionen hos Bliwa.

Du kan laga bra mat för betydligt billigare peng.

Visst, matbudget kan jag jobba nedåt. Men - det är ändå svårt att få ihop det hela.
Har du egen erfarenhet av att leva på förbehållsbelopp? Om - så får du gärna dela med dig.

Men med 2 st betalningsfria månader varje år är det lätt att få ihop en buffert speciellt om man betalar in stora summor till kf. För mig bli det nästan 25 tusen per år som jag kan spara.

Men med 2 st betalningsfria månader varje år är det lätt att få ihop en buffert speciellt om man betalar in stora summor till kf. För mig bli det nästan 25 tusen per år som jag kan spara.

Okej, så långt har min hjärna inte hunnit ännu. Jag har bara snöat in mig i siffror utan att tänka på att man har lagt till den fristen i skuldsaneringen. Tack för påminnelse!

Jag har levt med skuldsanering i 4 år och tre månader. 9 månader kvar. De senaste åren har jag på mitt förbehåll avsett för två vuxna och ett skolbarn även försörjt ett vuxet barn, inkl boendekostnad. Ingen av oss förbrukar i närheten av konsumentverkets kalkyl. Snarare så att vi har totalt lika mycket att konsumera för på tre vuxna och ett barn som deras kalkyl säger för en vuxen. Mao det går!
Jag har flyttat två gånger (eller tre om man räknar flytt under inledande) och bytt jobb två (eller tre) gånger. Hade dubbelt boende och pendlingsresor i två år utan att ompröva för det (gick plus minus noll). Har omprövat en gång för att maken fick jobb och min lön ökade för mycket. Jag skulle inte räkna med att det går att ompröva för att man går från arbete till studier, däremot får man ju göra det om man fortsätter att betala enligt planen.
Jag reser en del i jobbet och det är kärvt att ligga ute med pengarna. Har lärt mig att i förväg räkna ut hur mycket pengar som krävs, åker kollektivt, bor på billigt hotell, äter så billigt som det går eller inte alls om det inte går att få förskott.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp