Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur lösa stora blancolån efter familjeskulder?

Hej,
Jag befinner mig i en situation som känns väldigt tung och vill höra om någon har erfarenhet eller konkreta tips. Jag lever ett ordnat liv utåt sett – välutbildad, bra jobb med ca 50 000 kr/mån brutto, tillsvidareanställd, inga sjukskrivningar eller andra problem – men min ekonomi är kaotisk på grund av familjeskulder.

Jag har aldrig haft en riktig ekonomi- eller budgetträning i bagaget, och när jag från tonåren och framåt försökt hjälpa min dysfunktionella familj som utnyttjat mina känslor för dem, har det lett till att jag sitter med stora blancolån idag. Jag har brutit mig loss från familjens påverkan med hjälp av familjerådgivning och vill nu ta ansvar för min egen ekonomi, men det är tufft.

Min situation:
  • Totalt 4 lån:
    • Bank Norwegian: ca 140 000 kr
    • Collector: ca 340 000 kr
    • Marginalen: ca 240 000 kr
    • ICA Banken: ca 160 000 kr
    • kreditkort: ca 60 000 kr
  • CSN-lån kvarstår men nästan avbetalt
  • Inkomst år 2024 530 000
  • Underskott: ca 100 000 kr
  • Inga betalningsanmärkningar, allt betalas i tid
Jag mår väldigt dåligt av höga räntor och den ekonomiska pressen. Jag vill bara få ett “vanligt” liv, kunna köpa en enkel bostadsrätt och leva på min inkomst utan att behöva oroa mig konstant.

Har två förfrågningar. En från februari i år från Marginalen och en från Collector i maj. Har kreditbetyg "Bra" - 3,4.

Fråga:
Finns det någon som varit i en liknande situation och lyckats samla flera lån i ett större samlingslån med lägre ränta? Är det över huvud taget möjligt med min situation? Jag är öppen för konkreta, praktiska tips på hur man kan få ordning på ekonomin och bli skuldfri på sikt.

Jag undanber mig syrliga kommentarer – jag vet redan hur illa det här blivit och känner stor skam över situationen. Jag vill bara hitta en väg framåt.

Tack på förhand för råd och erfarenheter.

Faktum är att de flesta här är eller har varit i liknande (och ibland betydligt värre) situation. Det säger jag inte för att förminska ditt problem, jag vet precis hur det är, utan att ge dig lite hopp och känsla av att inte vara ensam med massa höga blancon.

Hinner inte svara längre nu, men det kan vara svårt att samla allt i ett lån eller på annat sätt få till en enkel lösning. Oftast får man tänka att det är en process med flera steg.

Men du har ju redan tagit ett av de viktigaste stegen genom ta beslutet att ta tag i situationen och börja skriva ner allt här för att kunna lägga upp en strategi.

Du har 3.4 i nuläget. Det är tyvärr inte bra i sammanhanget. Inte heller katastrofalt dåligt, men du bör försöka jobba ner det.

Det jag främst ser kan vara värt att lägga krutet på först är att få ner din kredit på 60 K. Hur mycket har du beviljat i kredit? Är den fullt utnyttjad (alltså att du har 60 beviljat) så håller den tveklöst nere dit betyg. Mycket mer än höga blancos.

Har du någon möjlighet att extraamortera? Finns det möjlighet till extra inkomster ifråga om extrajobb och/eller försäljning? Har du möjligheter att slimma ekonomin? Allt från småsaker till att säga upp abbonemang till att byta boende (även om just det ju kan vara väl radikalt även om det var det jag själv gjorde för ett drygt år sedan och då fick mycket mer utrymmet att amortera).

Senast ändrad:
Vad har du förresten för räntor på dina blancon?

Tack för svaret och för att du tog dig tiden! Ska se över om det är något mer jag kan dra bort men har bantat ner saker rejält.

Räntorna är följande:
Marginalen Ränta: 9,86 %
Ica Banken 10,29 %
Norwegian nominell 22%/effektiv 25%
Collector 12 ,5%

Har skrivit till alla och bett om omförhandling av räntan. Får se om jag får något positivt svar.

Trycker gärna ned den krediten på 60 000 kr, men inte lätt när jag saknar medel för det. Den krediten är maxad eftersom min familj haft kreditkortet (som nu är hos mig...). Det sjuka är att jag inte ens visste om det... har blivit så gravt ekonomiskt misshandlad att jag inte ens hade en aning. Men men, jag kan inte gråta över detta nu utan måste hitta en lösning. Tyvärr har jag ingen jag kan låna (skulle dö av skam om jag frågade vänner som inte känner till min sits) av eller något jag kan sälja som jag äger som är av något direkt större värde.

Jag är beredd att söka extrajobb osv men ingen skulle ens anställa mig då jag har hög akademisk utbildning och det kommer se så otroligt konstigt ut att jag söker foodora-tjänster eller studentjobb. Jag går under snart av detta. Sover inte om nätterna. Vill bara ha hjälp men vetifan hur jag ska göra. Skuldrådgivning är inte ett alternativ för dom har inget vettigare att komma med än vad jag själv har koll på redan.

Om det finns någon som varit i min sits eller har något bra tips - snälla ge mig det. Jag är verkligen desperat.

Jag tror att det första steget är att du mentalt ställer in dig på att det blir en resa med ett antal olika etapper du måste ta dig förbi. Men om du följer den kommer det kontinuerligt blir lättare och allt bättre.

Det finns tyvärr ingen quick fix i nuläget som jag ser det, alltså att du ska kunna samla 940 K i ett blanco med låg ränta. Du måste nog både få ner ditt UC (vilket kan gå fort om du lyckas betala bort kreditkortet, men det är ju lättare sagt än gjort).

Fundera tex på ett delmål om ett år (eller när dina förfrågningar har försvunnit). Om du har lyckats få bort en hel del av dina krediter då och har blivit av med dina förfrågningar så kommer du ha ett bättre läge att försöka samla. Och då kanske inte allt, utan säg tex 350 K för att bli av med Norwegian (den är ju klart värst, de andra har ju inte så pjåkiga räntor), resten av krediten och ICA i ett första steg.

Ledsen att jag inte ser någon genväg:-(. Möjligtvis skulle du kunna ta ett lån utanför UC för att betala bort den synliga krediten och få ner betyget. Men då blir det säkert ändå ett dyrt skitlån som ändå ska betalas bort.

Har du förresten funderat på Skuldsanering? Det är ju en möjlighet, men det skapar ju också begränsningar under perioden den pågår.

Tack för tipsen! Nej, skuldsanering är inte ett alternativ. Jag sköter mina betalningar och har inte hamnat på KFM. Har för bra lön och är för ung och frisk för att ens kunna få det.

Jag tycker ändå du ska fundera på extrajobb. Själv är jag nästan disputerad (hoppas bli klar till våren), men jobbar heltid som hantverkare, har trappstädning som extrajobb och försöker få in pengar på bås-loppis och Tradera. Det finns möjligheter. Hoppas att allt går bra!

Tack för tipsen! Nej, skuldsanering är inte ett alternativ. Jag sköter mina betalningar och har inte hamnat på KFM. Har för bra lön och är för ung och frisk för att ens kunna få det.
Jag har tänkt lite likadant. Kanske inte kring åldern (eller ens inkomsten), men så länge jag lyckas betala in räkningar och lån har jag velat kämpa på. Men för många kan ju skuldsanering vara en bra och värdefull "genväg".

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp