Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur lång tid tills det kommer till krf ?

Hur lång tid tar det innan en räkning kommer till kronofogden tills dom börjar göra löne utmättning?

Betalningsföreläggande ---> 12 dagar ---> Påminnelse ---> En vecka ---> Påskrift och inskick ---> Cirka 10-12 dagar ---> Utslag ---> Cirka 10-14 dagar ---> "Skuld att betala" ---> 10 dagar på dig att betala ---> Skuldsaldo ---> Ett par veckor ---> Redogörelse för inkomster och utgifter ---> 14 dagar på dig att redogöra för detta ---> Efter några dagar kommer beslut. Utmätningen brukar starta månaden efter månaden man fått mottaget besked oftast.

Något sånt kan man väl tänka sig. Ungefär. Går inte att säga exakt gällande allt. Men det är väl ungefär ett typfall.

Tror de beror på vilket belopp skulden är på. Har haft småskulder extremt länge innan de började utmätning..

Det är så här jag själv har skuldsanering. Men min kille känner att han nog måste släppa allt inte betala han har många sms lån samt många stora lån. I eftersom jag har skuldsanering så står han inte hos mig men om han ställer sig hos mig o har kronkalle på sig så undrar hag hur det blir med min skuldsanering? Då kommer dom ta en hel del från honom va 12400kr i månaden på löneutmättningen. Jag kolla på kronofogdens sida man kan räkna ut vad som man ska betala tror den stämmer ok iallafall.sen ska han söka skuldsanering . Men undrar hur lång tid det tar innan det hamnar hos fogden om man hinner typ lägga undan nåt innan dom börjar dra. ??

Tror de beror på vilket belopp skulden är på. Har haft småskulder extremt länge innan de började utmätning..

Det beror nog snarare på ifall fordringsägaren väljer att skicka för verkställighet eller inte. Finns inga förutsättningar för betalning pga exempelvis låg inkomst eller att massor av andra skulder ligger som skuldsaldo, då är det ingen större mening att begära utmätning. Men det kan ske när som helst. Efter utslaget är det inget krav att direkt skicka det vidare med krav på utmätning. Man kan nöja sig med domen. Men när som helst kan skulden gå vidare till verkställighet och skuldsaldo.

Det är så här jag själv har skuldsanering. Men min kille känner att han nog måste släppa allt inte betala han har många sms lån samt många stora lån. I eftersom jag har skuldsanering så står han inte hos mig men om han ställer sig hos mig o har kronkalle på sig så undrar hag hur det blir med min skuldsanering? Då kommer dom ta en hel del från honom va 12400kr i månaden på löneutmättningen. Jag kolla på kronofogdens sida man kan räkna ut vad som man ska betala tror den stämmer ok iallafall.sen ska han söka skuldsanering . Men undrar hur lång tid det tar innan det hamnar hos fogden om man hinner typ lägga undan nåt innan dom börjar dra. ??

Jag svarade på det ovan, det är ungefär vad man kan räkna med.

Sen är det inget påhopp, men det är tragiskt att se folk som sätter sig så rejält i skiten som man ser på det här forumet. Jag har själv gjort det tidigare, iofs över längre tid än man ser exempel på här i forumet. Att man fortsätter med lån på lån på lån i tråd efter tråd utan hämningar är ju sanslöst. Särskilt om man själv har skuldsanering och öppet planerar att ens partner ska göra detsamma. Det blir verkligen inte lätt att betala tillbaka det med löneutmätning heller för dom allra flesta. Då ser fler och fler en möjlighet att man enkelt ska få skuldsanering, det kommer i längden förstöra för andra om det missbrukas av ett stort antal människor som medvetet skuldsätter sig enormt för att få igenom en skuldsanering, eller tror sig kunna få det åtminstone.

Jag har satt mig o min kille så här på pga av att jag har ett kraftigt spel missbruk. Men har slutat och gå i samtal o så får hjälp men detta har lett till alla skulder. Jg är en skam o jag hatar mig själv!!

Jag har satt mig o min kille så här på pga av att jag har ett kraftigt spel missbruk. Men har slutat och gå i samtal o så får hjälp men detta har lett till alla skulder. Jg är en skam o jag hatar mig själv!!

Det ska och behöver du absolut inte göra. Tvärtom är det bra om du på riktigt är ärlig mot dig själv och gjort upp med detta och får hjälp. Det jag syftar till är som man ser i flera fall på forumet, att man kan uppenbart misstänka exempelvis spelmissbruk och att folk sätter sig väldigt mycket i skiten på kort tid och fortsätter med detta trots konsekvenserna. Givetvis är jag införstådd i vad ett missbruk innebär, men det är likväl frustrerande att se så många fall av detta och även bland unga människor som både klagar om sina skulder, men har ett grundläggande problem man först måste göra upp med innan man ens ska tänka på framtiden och skuldsaneringar.

Handlar inte om att döma någon, tvärtom att det är tragiskt att se dessa exempel och att det måste göras något åt. Så länge man inte har löst problemen bör man i sina bättre stunder spärra sig från alla sms-lån istället för att ta nya. Inte söka sig till massa nya lån. Som du säger att du får och det hoppas jag, att man får hjälp om man har ett spelmissbruk. Om problemet fortsätter och man drar på sig skulder så är en skuldsanering idag ingen hjälp. Det är snarare en framtidsfråga den dagen man är frisk från sitt missbruk. Så länge man har ett missbruk kommer det bara bli värre. Och skuldsanering kan man oftast bara få en gång i livet om man ens får en sedan chans och möjlighet. Den behöver man kunna ta till vara på och vara frisk från sitt missbruk inför. Annars kommer samma sak fortsätta och hända igen. Då finns ingen skuldsanering. Roten till ens problem måste lösas. Så är det tyvärr.

Usch ja, har egen erfarenhet av spelmissbruk. De värsta är ju att man drar ner andra i skiten. Önskar jag kunde backa bandet några år, nu får jag leva massa år framöver med skulder... Se till å spärra dig överallt, be din kille ta hand om din ekonomi och ha bara kontanter! Annars är du där snart igen, jag vet precis hur det är, tyvärr.

Den där räknesnurran på KF:s hemsida går inte att lita på...din kille kan ju få ett maxbeslut, då drar de allt över en viss summa, då blir man av med allt extra som övertid & semesterlön. Dessutom ska ju du anmäla om ökade/ändrade levnadskostnader. Om nu din skuldsanering är klar i september, borde ni kanske vänta med att flytta ihop.
Först går ju de flesta skulder till inkasso och inte alla lämnar vidare till fogden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp