- Meddelanden
- 100
- Mottagna reaktioner
- 64
- Poäng
- 197
Du kan dra ut på det hur länge som helst (nästan) nå ja ett halvår utan problem.
Du struntar ju bara i att skriva på delgivningsblanketten.
Sen kommer dom söka dig hemma/på jobbet och det kan ta allt ifrån en timme till ett år.
Tack snälla för utförligt svar. Exakt så jag tänker, att jag vill slippa utmätning innan inledande skuldsanering. Men kan jag vänta att skriva på delgivning så länge? Är det inte någon tidsgräns på det? Vill ju helst inte ha besök hemma.Du sökte skuldsanering i September, då borde du få svar på skuldsaneringen i April. (Väntetiden är just nu ca 6.5 månad), men beräknas vara ca 7 månader.
Det innebär att du vill klara dig från utmätningsbesked tills du har fått svar i April.
Är svaret att du får inledande så behåller du nämligen allt du sparat efter du släppt lånen. Spara rekommenderas därför starkt!
Säg att inkasso trillar in nu. Då bör du hamna på delgivning någonstans mitten på Januari (Med tanke på jul/nyår och lediga handläggare).
Säg såhär:
Du får delgivning i mitten på Januari och skriver under delgivningen i slutet på Februari.
Då bör du klara dig från utmätning i Mars och April med ganska god marginal så du förhoppningsvis hinner få inledande skuldsanering före utmätning blir aktuell.