Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur lär man sig leva under tiden man har skulder?

Nej svårt, jobbar redan heltid. Sen finns det i stort sett inga extrajobb i nörheten mer landsbygd och småstäder runt omkring.

Nej svårt, jobbar redan heltid. Sen finns det i stort sett inga extrajobb i nörheten mer landsbygd och småstäder runt omkring.

Svårt som fan! Det är jobbigt när man får vända på varje krona, men jag vet vad jag skulle välja om alternativet var att gå till ett jobb där jag vantrivs. Pengar är inte alltid allt...

Jag förstår! Men jag håller med Floppen, hellre ett jobb man trivs med och tjänar lite mindre. De ordnar sig alltid :face3hearts:

Jag förstår! Men jag håller med Floppen, hellre ett jobb man trivs med och tjänar lite mindre. De ordnar sig alltid :face3hearts:

Ja, det är sant. Jag trivs rätt bra men är lite omorganisation jag inte är nöjd med.
Sen är jag så kluven då jag vill ju bli av med mina skulder snabbare för att få ett bättre liv. Om jag stannar och inget händer lönemässigt kommer allt ta längre tid.

Ja, det är sant. Jag trivs rätt bra men är lite omorganisation jag inte är nöjd med.
Sen är jag så kluven då jag vill ju bli av med mina skulder snabbare för att få ett bättre liv. Om jag stannar och inget händer lönemässigt kommer allt ta längre tid.

Jag förstår hur du tänker, jag själv har hamnat där och funderat på vad man kan göra för att få in mer pengar så man blir av med skiten snabbare. Men ändå inte byta jobb. Vår lösning blev att jag läste upp gymnasiet och tog CSN samtidigt. Visst är de ett lån som också ska betalas tillbaka, men anser att CSN är ett bra lån att ha, räntan är minimal och ingenting banker ser negativt på. Vi kunde inte ta ett samlingslån heller för och lösa allt så då blev CSN en rejäl räddning ! :)

Visst kanske de alternativet inte funkar för alla, men värt och tänka på att möjlighet finns. Min man ska studera nu över sommaren och göra samma sak för att bli av med de sista lite lite fortare. Och då har han även haft CSN hos kronofogden, men de återkallade ärendet så vi fick betala till dom och sen kunde han söka på nytt! :folded:

Lycka till <3

Hur mycket har ni över i månaden efter fasta kostnader och lån?

Hur mycket har ni över i månaden efter fasta kostnader och lån?
Jag har löneutmätning och sedan betalar vi 2 stora lån också jämte , men ca 10 000 kr ungefär..tycker vi lever bättre nu än när man jagade lån.,.plus att mina skulder minskar med 8k hos kronofogden, 2k hos handelsbanken, och sparar 3k ...kunde blivit 7k till hos kronofogden. Men lever hellre bättre och ta 1 år extra löneutmätning. Själv då ?

Hej.

Lite om min historia:

Har under många år impuls shoppat på nätet, både för att få må bra kickar, av rastlöshet och ensamhet tror jag. Har också i perioder i mitt liv mått mycket dåligt och bränt ut mig två ggr. Till sist bad jag själv på VC få göra en självskattning för ADHD hos vuxna. Ingen har någonsin trott jag haft det, utan det var egna tankar då jag känt att något inte stämde att det var något mer än depressioner. Efter väntetid och utredning fick jag diagnos medelsvår ADHD kombinerad form. Det är svaret på min ojämna energi, min impulsivitet med pengar osv.

Ca 6 månader efter diagnos och medicinering:
Jag började inse hur jag hade levt och att jag inte orkade längre och ville ha förändring. Vill också kunna köpa hus, nyare bil och ev träffa kärleken. Ringde en släkting som jag har förtroende för och berättade sanningen, att jag har 200.000 i olika låneskulder, grät och bad om hjälp.
Nu undrar jag, hur orkar man leva med skulder? Jag betalar varje månad och det går runt men inte mycket mer. Sparar det lilla jag kan. Har ångest dagligen och förutom jobbet så isolerar jag mig mycket och min livslust är låg. Känns som jag bara tänker på pengar och siffror och på att bli skuldfri och en oklanderlig människa. Mina skulder är inte hos inkasso eller Kronofogden utan betalar på dem varje månad.

Till ni som är eller varit där:
Hur orkar man? Varje dag är en kamp. Jag ser ingen framtid oftast, jag som varit en glad person känner mig deppig och har svårt att skratta nu. Känns som alla andra lever och gör saker, jag har inget att se fram emot. Är 31 och singel och tänker vem skulle vilja ha en tjej med min situation?

Det bästa med detta är att du kommit underfund med att du inte vill fortsätta leva på detta sätt och det är en bra början. Du är fortfarande väldigt ung och 200.000 kr är ändå inte så oerhört mycket i skuld. Det kunde ha varit mycket värre. Det du behöver göra är att be om hjälp av någon som du har förtroende för. Du skriver ingenting om hur du lånat dessa 200. 000 kr du har i skuld? Vilken ränta har du? Är det flera olika lån? Hur mycket betalar du per månad på dina lån? Vad har du i inkomst per månad?
Du behöver sätta dig ner och gå igenom dina lån, vad betalar du i ränta på lånen. Kanske du kan baka ihop dina skulder och få en lägre ränta på någon bank? Beroende på hur din ekonomi ser ut så skulle du kunna bli skuldfri inom 3-5 år. När jag inte vet din ekonomi och din inkomst så är det svårt att ge dig ett rakt svar men kan tänka mig att du kanske skulle kunna vara skuldfri snabbare än vad du tror? Tänk dig vilken lättnad den dagen du är helt skuldfri.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp