Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur länge syns brottsregister?

Mina domar försvann från lexbase, mrkoll efter 5-6 år. Står nu att jag inte är dömd. Vad innebär det om en arbetsgivare gör en bakgrundskontroll på mig nu? Aldrig suttit i fängelse men fått samhällstjänst som skulle motsvara fängelse 6 månader stod de i domen.

Jag kan förklara brotten, inte det men om det inte behövs så ser jag ingen anledning att dra upp det så ska jag svara att jag inte är dömd på intervju? För inget kommer synas ändå?

Ska man beställa ett utdrag på sig själv på skoj först för att testa o se vad som står?

Det bör vara lugnt om de är borttagna ur registret.
Jag hade nog testat för att det ska kännas bättre.

Ja du kan ju begära ut brottsregister själv och ta en titt, även bra ha det redo om dem kräver ett sådant innan anställning.

Vet att vissa arbetsgivare använder sig utav Lexbase men väldigt få. Finns ju inget annat sätt för arbetsgivare kolla upp ifall du är tidigare dömd än via lexbase mrkoll etc, om inte du ger dem ditt brottsregister i hand.

Eftersom du nämner det var 5-6 år sedan kan du nog vara rätt så lugn.

Skönt namn för övrigt du regga med.

Beror på om det är strafföreläggande eller ett åtalsbrott du är dömd för. Strafföreläggande är 5 år och åtalsbrott är 10 år, vanligaste är strafföreläggande som man får om man erkänt ett brott inom en rimlig tid, brukar gälla brott av ”mindre” karaktä

finns du dock inte med på lexbase tror jag chansen är liten att det finns kvar i belastningsregistret.

Det finns även misstankeregister om du blivit skäligen misstänkt för ett brott, går även det att begära ut. Men det är endast arbetsgivare inom familjehem eller HVB som får begära ut dessa.

I vissa fall står det kvar till du avlider eller ett tag efter det, om du tex fått någon fortkörning eller så efter den domen så blir allt hängande kvar längre, så länge nya saker tillkommer så syns hela historiken.
Herr C Olofsson ser dom säkert belastningsnoteringar från 70talet på än.

Beror på om det är strafföreläggande eller ett åtalsbrott du är dömd för. Strafföreläggande är 5 år och åtalsbrott är 10 år, vanligaste är strafföreläggande som man får om man erkänt ett brott inom en rimlig tid, brukar gälla brott av ”mindre” karaktä

finns du dock inte med på lexbase tror jag chansen är liten att det finns kvar i belastningsregistret.

Det finns även misstankeregister om du blivit skäligen misstänkt för ett brott, går även det att begära ut. Men det är endast arbetsgivare inom familjehem eller HVB som får begära ut dessa.
Det är det som jag inte förstår.
Är dömd 2011 villkorlig dom och böter plus övervakning frivården tror jag det blev då. Mer än 10 år sen. Den ska vara gallrad.

2015 villkorlig dom och samhällstjänst tror jag det blev om jag kommer ihåg rätt.Båda gångerna har det varit i tingsrätten. Ett åtal.

Domen från 2015 villkorlig dom och samhällstjänst är borta från lexbase och mrkoll men som jag tolkar polisens gallningsregister ska det synas i 10 år? men då tycker jag att lexbase och mrkoll borde stått kvar något år till om det ska vara så. Jag beställde ett utdrag så får vi svart på vitt.

Syns det i polisens utdrag så kommer jag avvakta med att söka det jobbet.

Senast ändrad:
Det är det som jag inte förstår.
Är dömd 2011 villkorligt och böter plus övervakning frivården. Mer än 10 år sen den är borta.

2015 villkorlig dom och samhällstjänst tror jag det blev om jag kommer ihåg rätt.

Båda gångerna har det varit i tingsrätten. Alltså åtal.

Domen från 2015 villkorlig dom och samhällstjänst är borta från lexbase och mrkoll men som jag tolkar polisens gallningsregister ska det synas i 10 år? men då tycker jag att lexbase och mrkoll borde stått kvar något år till om det ska vara så.

tror verkligen inte du behöver oroa dig! :folded: Erkände du brott? Då är det strafföreläggande - alltså 5 år.

är själv dömd 2012 med strafföreläggande eftersom jag erkände brott inom en rimlig tid - vilket inte var under förhör, utan under rättegången. Hade jag fortsatt neka brott och blivit dömd hade det varit ett åtalsbrott.

tror verkligen inte du behöver oroa dig! :folded: Erkände du brott? Då är det strafföreläggande - alltså 5 år.

är själv dömd 2012 med strafföreläggande eftersom jag erkände brott inom en rimlig tid - vilket inte var under förhör, utan under rättegången. Hade jag fortsatt neka brott och blivit dömd hade det varit ett åtalsbrott.

Jag har alltid varit öppen med polisen och stått för mina misstag. Har erkänt brotten från första dagen i både förhör och i rättegång men det gick fortfarande till rättegång även om domaren säkert aldrig haft en så enkel rättegång när jag bara erkände allt rakt upp oned. Andra gången kunde det blivit fängelse men min samarbetsvilja och att jag accepterade behandling gjorde att jag klarade mig med samhällstjänst.

men jag är fortfarande dömd för brotten i en tingsrätt och i mitt fall är det inga strafförelägganden då brotten är lite mer allvarliga än att röka lite gräs tex? jag fick ju en dom i bdåa fallen så det borde vara 10 år för mig.

Syns det i 3 år till så är det ok. Jag var bara nyfiken på varför det är borta från mrkoll och lexbase när deras info baseras på myndigheternas uppgifter antar jag?

Senast ändrad:
Jag har alltid varit öppen med polisen och stått för mina misstag. Har erkänt brotten från första dagen i både förhör och i rättegång men det gick fortfarande till rättegång även om domaren säkert aldrig haft en så enkel rättegång när jag bara erkände allt rakt upp oned. Andra gången kunde det blivit fängelse men min samarbetsvilja och att jag accepterade behandling gjorde att jag klarade mig med samhällstjänst.

men jag är fortfarande dömd för brotten i en tingsrätt och i mitt fall är det inga strafförelägganden då brotten är lite mer allvarliga än att röka lite gräs tex? jag fick ju en dom i bdåa fallen så det borde vara 10 år för mig.

Syns det i 3 år till så är det ok. Jag var bara nyfiken på varför det är borta från mrkoll och lexbase när deras info baseras på myndigheternas uppgifter antar jag?
Men tänker istället för att spekulera kan du ju bara beställa ett själv från polisen? Är nog det enklaste och tryggaste för din del :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp