Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur kontaktar jag borgenärer om radering av uppgifter efter skuldsanering?

Men jag efterlyser en tråd som förklarade hur man skulle skriva via epost, till borgenärerna som ingått i saneringen gällande
radering av personuppgifter och skulder efter avslutad sanering, kan
fasen inte hitta det.

Tror att ni tänker på detta inlägg

https://www.lånforum.se/threads/imorgon-är-jag-äntligen-5-år-gjorda.24674/post-434508

----------------------------------------------------------------
Rubrik: Avslutad skuldsanering – borttagning av skulder samt GDPR-förfrågan för borttagning av uppgifter

Hej Gothia,

Hoppas allt är väl!

Mitt Namn:
Mitt Personnummer:

Jag hade dialog med en handläggare på KFM för en vecka sen som bekräftat att skuldsaneringen är över och ingen överklagan har inkommit.

Frågade varför skulderna ligger kvar och att handläggaren sa att det var märkligt, att skulderna skall försvinna efter avslutad skuldsanering (som är välskött).
Men att jag kan vänta en vecka för att se om skulderna förvunnit då det kan vara lite manuellt arbete, efter det så fick jag rekommendation att kontakta Er. Men nu efter en vecka så ser jag att dom ligger fortfarande kvar på inkasso.

Därför så frågar jag vänligt om ni kan ta bort dom, eftersom det känns lite obehagligt att skulderna fortfarande finns kvar efter avslutad skuldsanering, då jag inte vill att det blir några misstag.
Om ni vill så kan ni kontakta KFM för att verifiera uppgifterna.

Skulle ni kunna kolla på det och återkomma med en bekräftelse om att skulderna är borta.
Jag önskar även att göra en GDPR förfrågan om att ta bort alla de uppgifter som ni inte måste behålla enligt lag, då jag verkligen vill känna att jag fått en nystart.

Jag ser fram emot återkoppling och önskar Er en trevlig helg

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Senast ändrad:
Har inte banker/kreditinstitut rätt att ha kvar dessa uppgifter i upp till 10 år?

En mall som inte har så mycket felaktigheter vore möjligen lite bättre

Rent teoretiskt så försvinner väl inte skulderna, bara möjligheten att kräva betalt för dom? Eller jag kanske är helt ute och cyklar där?

Har inte banker/kreditinstitut rätt att ha kvar dessa uppgifter i upp till 10 år?
Man måste spara bokföring i 7 år minst.
Vissa dokument i vissa verksamheter ännu längre.

Rent teoretiskt så försvinner väl inte skulderna, bara möjligheten att kräva betalt för dom? Eller jag kanske är helt ute och cyklar där?
Ja så är det om man ska vara korrekt och någon på forumet verkar ha uppmärksammat detta och det har blivit det nya att det används för skrämma folk att skulderna kan ligga kvar tills dom är preskiberade.

Även om det teoretiskt är så så kan jag säga inte är fallet. Av alla fall jag läst här så har alla skulderna försvunnit. Vissa tar bort dom direkt och vissa väntar någon månad tills man fått sista utbetalningen. Annars brukar det gå bra att höra av sig och ta bort skulden. Borgenärerna har ingen anledning att vara rent av elaka genom att låta skulderna finnas kvar, dom får inga pengar för det heller.

Går du igenom avslutade saneringar här så kan man se att de allra flesta får kreditbetyg 0.1-0.4 ganksa omgående och inga skulder är inrapporterade till ex UC. Eller så är det 1-2 skulder som ligger kvar och dom tas bort när man hör av sig eller så försvinner dom efter borgenär fått sista utbetalning. Ibland finns någon skuld kvar på mina sidor men rapporteras inte till kreditupplysningarna och det går bra att ta bort dom med genom att höra av sig. Gothia/Riverty brukar vara ett sånt inkasso som tar någon månad på sig att ta bort skulden.

Jag kan säga att jag hade inte tolererat att några skulder finns kvar mer än någon månad efter avslutad sanering. Då får dom tolerera att jag ringer och terrar dom varje dag och blir deras jobbigaste kund tills dom beslutar att det inte är värt att ha kvar skulderna.

Stämmer helt, bara att kika i inledningen av skuldsaneringslagen så framgår det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp