Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Hur kan man ta ett sms/snabblån ?

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man tar ett sånt lån ?

Det kan väl aldrig komma något bra ifrån ett sånt lån med skyhöga räntor ?

Finns det någon här som tagit det utan att skjuta upp problemet längre fram bara ?

Om ens privatekonomi hänger på snabblån så är det inte bättre att försöka få skuldsanering och få det tufft i 5 år men sedan så kan man börja om på noll igen ?

Man kan leva med små ekonomiska förutsättningar utan att vara i närheten av att kunna få skuldsanering. För ca 15 år sedan tills för tre-fyra år sedan fick jag kämpa varje månad för att få räkningarna att gå ihop som en följd av att jag dragit på med lån och krediter när jag varit arbetslös istället för att "be samhället om hjälp". För 15 år sedan fanns knapp sms-lån utan det var kreditkort jag skaffade, vilka kanske har lägre ränta, men är av sin natur mycket svårare att bli av med.

Jag har 5-10 gånger tagit sms-lån för att skjuta upp problemen en månad, men aldrig behövt ta ett annat lån för att täcka det första. Jag har också tagit ett större smslån då jag i samband med en flytt (till ett bättre betalt jobb i en främmande stad) fick ont om pengar i skarven mellan två jobb, men fick nästa månad dubbel lön istället så jag visste att det skulle ordna sig. Något "vettigt" lån var omöjligt då jag hade två anmärkningar på grund av sena betalningar till CSN (aldrig haft skuldsaldo).

Har man aldrig varit i den situationen kan jag förstå att det är svårt att leva sig in i den. Det är inget jag önskar min värsta fiende.

Finns det någon här som tagit det utan att skjuta upp problemet längre fram bara ?

Om ens privatekonomi hänger på snabblån så är det inte bättre att försöka få skuldsanering och få det tufft i 5 år men sedan så kan man börja om på noll igen ?

Allt är inte svart eller vitt här i världen. Tror du en spelmissbrukare tänker så rationellt? "Jag söker nog skuldsanering istället för att ta det här snabblånet. Eller vänta nu. Tar jag snabblånet så vinner jag ju tillbaka det jag förlorat, så att jag kan betala igen snabblånet direkt."

Simon/ jag fattar inte heller hur jag kunnat ställa till det för mej....Tänk dej en sportig,fullt arbestsför kvinna i sina bästa år som älskar att arbeta och att leva...Sen inträffar en hel del sorger, misslyckanden i livet...och inte en sak i taget utan allt på samma gång....jag har aldrig trott att jag skulle ta ett enda sms lån i mitt liv...men ack så fel jag hade...nu har jag ca 790000kr i skulder......spelat, lånat, ljugit, spelat, shoppat, ljugit...listan kan göras lång...Och vet du...allt har jag gjort helt opåverkad av alkohol eller andra droger...alltså spelat, ljugit, lånat , spelat m.m helt nykter......och nu vad händer då....Jo hjulet har tvärnitat..jag har mitt jobb kvar( tack o lov) det bästa som finns för mej..men alla skulder kommer gå till KFM o räntorna kommer stiga i rasande fart..men jag har bestämt mig att jag ska klara detta...ska kämpa för att få mitt liv tillbaka...Så här kan det gå Simon...Akta dej för speldjävulen han är inte nådig ska du veta.....

Behöver inte finnas ett spelmissbruk med i bilden. Själv har jag aldrig spelat bara vilja överleva. Alla lån jag tagit har gått till att överleva, aldrig levt något lyxliv. Skammen är så stor. Tog mig över flera år att erkänna att för mig själv att jag hade problem men då var skulden så stor att det tog mig över tio år att erkänna för någon annan, min man. Förstår att detta är svårt att förstå för någon utomstående, därav är detta forum ett stort stöd för många av oss och har i allafall hjälpt mig att inse, erkänna och bekänna. Detta har gett mig ett nytt liv med skuldsanering och ett ärligt liv. När inte ens man själv kan förstå så kan man inte begära att andra ska göra det. Detta är en del av våran ständiga kamp i processen att ta oss detta. Lära oss leva med skammen och utomståendes oförstående.

...och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför Du har ”letat” Dig hit till detta forum då Du inte verkar ha några ekonomiska problem alls...ELLER?!

Jag tänker att innan jag själv hade några sådana problem, så inte hängde jag på denna typ av forum... Det fanns liksom inte ens i min tankeverksamhet, så förklara för mig, vad gör Du här?!

För två år sedan tänkte jag lika. Hur kan man vara så idiotisk? Det är när man hamnar i desperata situationer, när man ljuger för sig själv och andra att man kan klara av ett problem man inte klarar av. Det är då man inte tänker rationellt. Man är desperat och ska till varje pris ”lösa” allting själv. Denna vägen leder bara till självdestruktivt beteende. Så oavsett vad man har för problem måste man dela med sig och söka hjälp och strunta i sin skam och stolthet.

För två år sedan tänkte jag lika. Hur kan man vara så idiotisk? Det är när man hamnar i desperata situationer, när man ljuger för sig själv och andra att man kan klara av ett problem man inte klarar av. Det är då man inte tänker rationellt. Man är desperat och ska till varje pris ”lösa” allting själv. Denna vägen leder bara till självdestruktivt beteende. Så oavsett vad man har för problem måste man dela med sig och söka hjälp och strunta i sin skam och stolthet.

WORDS !
Absolut, visst är det exakt så som Du redovisar, men de flesta av oss är sunda, normala personer, som dock har tänkt oerhört irrationellt när vi befann/befinner oss i den absurda lånekarusellen... Me, myself and I är den första till att erkänna det... Jag har levt i villfarelsen att med bara ”detta lånet oxå”, så ordnar det upp sig, för snart kommer bonus, skatteåterbäring, semester ersättning, etc...men näää, jag har bara sjunkit längre ner i träsket ju längre tiden har gått...
Jag tror dom flesta av oss mår oerhört dåligt, ”bannar” oss själv, sover inte, har ångest, etc för denna absurda situation vi har försatt oss i & det ABSOLUT SISTA vi behöver är att någon ”bezzerwisser” spär på vårt redan dåliga mående...

Jag behöver 2000 kr nu för att klara mig innan löning. Har inget att sälja/pantsätta. Vill inte ta ett blanco för det tar för lång tid men främst vill jag inte slösa en UC för 2000 kr.

Snabblån känns rätt lockande och tom logiskt. Eller vad skulle du gjort Simon? Ansökt om skuldsanering? Kom in i matchen.

Simon allt handlar om missbruk av nåt slag. Samma som att du skulle ge dej på en alkoholist å säga det är väl bara sluta dricka el söka hjälp.
Hur alla här hamnat i detta missbruk beror givetvis på olika saker precis som hos en alkis. Case closed å trolla vidare nån annanstans.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp