Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur kan jag börja min resa mot skuldfrihet?

Trevligt att få support och möhligheten att diskutera situation. Det blev en stor chock för mig och familjen när skulderna började falla till inkasso och Kronofogden samt ökade snabbt. Snart börjades depression och det var svår att följa alla ärenden. Nu ser jag denna sits som inspiration för att utmana sig och utvecklas som människa.
Forumet är till för att få support! bra att du tar tag i situationen. Ring och förhandla ner räntor, få till avbetalningsplaner. Om du har pengar du kan betala av en del skulder direkt med så kan du ackordförhandla.

Forumet är till för att få support! bra att du tar tag i situationen. Ring och förhandla ner räntor, få till avbetalningsplaner. Om du har pengar du kan betala av en del skulder direkt med så kan du ackordförhandla.
Jag tänker att börja med avtbetalning av minsta summor först. Min förmåga att betala mer är fotfarande begränsad, men jag inspireras att hitta ett bättre betalt jobb.

Hur räknar man ränta i % när man vet ränta, kostnader, ursprungliga belopp och nya belopp i kronor?

Hur räknar man ränta i % när man vet ränta, kostnader, ursprungliga belopp och nya belopp i kronor?
Din amortering = ursprungliga beloppet minus nya beloppet.

Räntan du betalat får du fram genom att ta det du betalade i månadskostnad och dra av amorteringen.

Månadskostnad = amortering + ränta.

Ränta = månadskostnad minus amortering

Om skulderna är så gamla som du säger funderar jag på varför de inte kommit till Kronofogden?
När företagen gör årliga kreditundersökning av geldenären tror jag de drar sig för att lägga hos fogden på grund av kostnaden. Så de väntar helt enkelt in ett tillfälle när de tror de faktiskt kan få in pengar än att betala årliga avvgifter till kronofogden, oavsett om de tar 5, 10 eller 30 år innan det är dags. Med fördelen att räntan stigit till obegripliga summor.

Vet inte om man kan få lån med inkassoskulder, finns väl lite olika val, räntan kan ju faktiskt vara så hög att det inte går att få ner skulderna. Så alternativen är ett samlingslån, förhandla med bolagen om att du nu är villig att betala om de fryser räntan, kanske förhandlar bort delar av räntan.
Skulderna kommer troligen aldrig att försvinna, och 500 000kr är snart en miljon. Så ska du söka skuldsanering bör beloppet överstiga vad du kan betala på 10 år har jag för mig, men då har du förmodligen levt fattigt 10 år innan dess plus 5 år skuldsanering.

När företagen gör årliga kreditundersökning av geldenären tror jag de drar sig för att lägga hos fogden på grund av kostnaden. Så de väntar helt enkelt in ett tillfälle när de tror de faktiskt kan få in pengar än att betala årliga avvgifter till kronofogden, oavsett om de tar 5, 10 eller 30 år innan det är dags. Med fördelen att räntan stigit till obegripliga summor.
Ja, exakt detta. Vissa företag stoppade indrivningen av skulder hos Kronofogden. De bevakar situation på egen hand medans summor ökar.
Totalt, mina skulder just nu är 3 gånger större än de har blivit i år 2014-2017.
Som en student med låg inkomst, jag kunde inte betala mycket och trodde på preskription, men i dagsläget är det solklar att ingen av förfallna räkningar preskripberades.

Vet inte om man kan få lån med inkassoskulder, finns väl lite olika val, räntan kan ju faktiskt vara så hög att det inte går att få ner skulderna. Så alternativen är ett samlingslån, förhandla med bolagen om att du nu är villig att betala om de fryser räntan, kanske förhandlar bort delar av räntan.
Skulderna kommer troligen aldrig att försvinna, och 500 000kr är snart en miljon. Så ska du söka skuldsanering bör beloppet överstiga vad du kan betala på 10 år har jag för mig, men då har du förmodligen levt fattigt 10 år innan dess plus 5 år skuldsanering.
Tack för värdefulla tips. En samlingslån verkar vara en bra ide. För närvarande, min kreditvärdissghet verkar vara lite bättre, då några betalningsanmärkningar är försvunna.
Det är kanske en bra moment att göra någott tills någon börjar söka indrivningen hos KMF igen.

Den totall skuldsumman är 500k SEK när man räknar med CSNs lån för studier. Denna lån har 0% ränta och man kan betala små summor för många år.
Däremot, jag är skyldig att betala två återkrav till CSN på 65k SEK och 14k SEK med årlig ränta 2.3%.

Skulderna som jag vill fokusera på omfattar en total belopp på drygt 230k SEK eller drygt 80k SEK utan räntor och kostnader. De ökar snabbast.
Jag har blivit så deprimerad i kritiska moment att skulderna har låtits att falla ned till Inkasso och nu även småskulder som t.ex. en avgift på 50 kr har ökad till 900 kr med alla kostnader.

Senast ändrad:
Din amortering = ursprungliga beloppet minus nya beloppet.

Räntan du betalat får du fram genom att ta det du betalade i månadskostnad och dra av amorteringen.

Månadskostnad = amortering + ränta.

Ränta = månadskostnad minus amortering
Tack. Ska föröska räkna alla räntor och se om vilka skulder skall prioriteras. Min tanke är att använda en komnination av Snöbolls och Lavin -metoder.

P.S. Hur vet man månadskostnad? Är det en bra ide att dela upp kostnader per 36 månader eller så? Jag tror, summor som bevisas är förändring under en period av några år.

Senast ändrad:
Tack. Ska föröska räkna alla räntor och se om vilka skulder skall prioriteras. Min tanke är att använda en komnination av Snöbolls och Lavin -metoder.

P.S. Hur vet man månadskostnad? Är det en bra ide att dela upp kostnader per 36 månader eller så? Jag tror, summor som bevisas är förändring under en period av några år.
Sitter också och räknar som en galning. Inte lätt med annuitetslånen att räkna på hur de minskar.

Hade du inte månadskostnaden? Det som dragits/fakturerats. Annuitetslån är den samma varje månad, raka lån så minskar den iom räntedelen minskar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp