Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur hamnade ni i skuldfällan?

Jag tänkte att det kunde vara intressant att höra hur vi som hänger här hamnade i olika djup av skuldfällan och hur ni ser på er ekonomiska framtid, alltså vilka mål och strategier vi har för att kravla oss tillbaka igen. Den andra delen av frågan mest med tanken att det ju kan vara guld värt för motivationen att inte bara sätta ord på varför det blev som det blev, utan också hur man ska hitta en fungerande väg tillbaka.

De flesta av oss kan väl sammanfatta problemen med överkonsumtion i kombination med (till en början) lättillgängliga och "billiga" lån som med åren blivit allt dyrare och svårtillgängliga.

I mitt fall handlar det inte främst om överkonsumtion av fina statusprylar som dyra bilar, kläder och köksrenoveringar. Jag bor tvärtom i en relativt billig hyreslägenhet med billig bil och modesta klädinköp. Däremot är jag svag för att samla på saker. Och jag har fått känslan av att samlande är betydligt vanligare än vad som till exempel framgår av Lyxfällan som källa till ekonomiska problem. Oavsett om det handlar om frimärken, vinylskivor, gamla gitarrer kan det med ett odiciplinerat mindset bli svindyrt och med åren väldigt destruktivt. Jag undrar ibland hur många som sitter omgivna av materia (samlarföremål) fulla av ångest av att ha hamnat i ekonomisk kris på grund av förödande habegär och vansinniga utsvävningar på annonssidor och auktionssiter, speciellt auktioner kan psykologiskt trigga en fanatiska samlare till rent idiotiska bud när väl ångan är uppe.

Det kan kort sammanfattat ge rejäla konsumtionskickar när man lyckas komplettera sin samling med tex en riktigt "rare" utgåva och faktisk bli ett beroende inte helt olikt spelmissbruk kan jag tänka mig. Skillnaden är är väl främst att samlaren har kvar något med andrahandsvärde. Men ibland är det betydligt lägre än vad man har köpt grejerna för, ibland är det känslomässigt jobbigt att sälja av, ännu oftare bara allt för jobbigt tror jag (att sälja tex ett par tusen böcker, filmer, CD-skivor styckvis kräver månaders arbete om man inte mer eller mindre ge bort den i klump Lyxfällan style).

Mitt mål är trots det att försöka sälja av saker i fungerande takt samtidigt som jag radikalt drar ner på inköpen. Kan jag få in några tusen i överskott varje månad som komplement till betalningar från lönen till de värsta lånen och krediterna hoppas jag redan till hösten på att kunna slå ihop allt i ett medlemslån. Och så inga nya förfrågningar och ökade kreditkortsskulder, det är nog den viktigaste nyckeln för att få ner UC-scoren.

Senast ändrad:
Hej Gaston!

Jag som många andra här är i skuld pga spelmissbruk.
Jag har inte spelat på över två månader och hoppas det håller sig så!
Om jag kan hålla mig borta från spel lär jag vara skuldfri om Max 3 år. :)

JoNi: skönt att höra! Har du klarat två månader har du ju kommit långt i processen (om du bara lyckas hålla dig undan från spelsiter osv. antar att det är lätt att halka dit igen med fel förutsättningar.). Och tre år går ju trots allt ganska fort och hela vägen dit kommer du ju kunna vara stolt och nöjd över allt lägre skuldsaldo och allt bättre UC-poäng på vägen!

Spelat en del men håller mig till låga insatser vinner ibland o förlorar ibland sätter alltid över vinstpengar som jag sedan spelar för är jag risk för ett missbruk då spelar varje dag tyvärr

Förstår att problemet kommer när summorna säkert är större och man vill ta igen förlusten kan bli problem i längden förstår detta men ibland har faktiskt spelet hjälpt ekonomin men visst är det viktigt att spela med förstånd kan lätt gå överstyr och min rädsla är för det

Syrran ett tips, det kommer gå överstyr.
Sluta nu medan du kan och/om dina skulder inte är så mkt.

Jag önskar jag slutat när jag fortfarande var skuldfri.
:(

Senast ändrad:
Spelberoende mitt problem. Hoppas Syrran tar till sig. Känner igen tanke gången. Vinsters har även hjälpt mig i land men i slutändan ville jag bara spela. Handlade inte om att vinna eller förlora till slut . Ibland sjuk som man är mådde man bra av att förlora så länge jag fick spela. Nu är jag så långt ner att vägen tillbaka känns hopplös men det ska gå.

Spelberoende är oxå mitt problem men jag älskar resor oxå....resorna har inte varit så många tyvärr men hade jag inte spelat bort pengarna så hade jag säkert kunnat åka jorden runt ett par varv....nu när jag inte spelar så tycker jag ”allt” är så billigt....konstig känsla faktiskt...tänker på när jag på 10 min spelade bort 11700kr.....Förresten så ringde en bestämd dam från nått spelbolag i förrgår till mej.....” du har fått freespinn o bonusar som ligger på ditt konto” Okey sa jag...men nu är det så att jag inte vill ha något alls av det du erbjuder för jag har spelat bort mitt liv o fått självmordstankar pga mitt spelberoende........” jag ber om ursäkt sa damen ojojojoj vi tar bort dej direkt” hon började stamma o va väldigt ödmjuk...Va jobbigt jobb hon måste ha ringa runt o erbjuda bonusar o freespinn......Fy..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp