Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur hamnade ni hos KF/Lånefällan?

Jag hamnade i svårigheter i början av 90-talet genom en skilsmässa. Jag var ung och naiv och skrivit på för mycket lån beträffande ett hus, gick inte sälja då utan förlust. På den tiden låg bolåneräntorna på 17%. Fick till slut sälja med förlust. På den tiden tjänade jag inte så mycket, vanlig kontoristlön. Jag är gammaldags uppfostrad så jag vågade aldrig att släppa till KFM, vilket jag borde gjort för åratal sedan. Trodde att jag skulle kunna jobba mej ur detta elände, så jag satsade på att göra karriär. Har aldrig skaffat familj och barn eftersom jag inte haft råd, har bara betalat räntor i större delen av mitt liv. Har aldrig blivit kreditvärdig så att jag kunnat få ett lån med vettig ränta. Tvärtom har min kreditscore blivit försämrad ju mer jag har tjänat. Jag har helt enkelt lånat för att inte hamna hos KFM, bara för att överleva, ingen lyxkonsumtion. Tack och lov har jag inga spel- eller shoppingberoende. Jag har aldrig köpt en semesterresa under dessa år eller något annat "onödigt". Hösten 2015 blev jag sjuk och hamnade på sjukhus, förlorade mycket inkomst under några veckors sjukskrivning, så då gick det inte att pussla ihop längre, samt att jag insåg att det enda raka var att släppa allt till KFM och ta löneutmätning. Tyvärr drog räntorna iväg, så skulden har ökat med 300 tkr :( dessutom har inte alla skickat in för verkställighet hos KFM, d v s att skulden ska gå via löneutmätning, så jag har ett antal skulder som tickar ränta utanför löneutmätningen. Jag betalar 25 tkr/månad i löneutmätning, ändå så sjunker skulden knappast, med ett banklån med normal ränta och den avbetalningstakten så hade jag kunnat bli skuldfri inom 4 år, men nu är det bortom all räddning, så det enda som återstår är att söka skuldsanering om jag någonsin ska bli skuldfri.

Jag hamnade i svårigheter i början av 90-talet genom en skilsmässa. Jag var ung och naiv och skrivit på för mycket lån beträffande ett hus, gick inte sälja då utan förlust. På den tiden låg bolåneräntorna på 17%. Fick till slut sälja med förlust. På den tiden tjänade jag inte så mycket, vanlig kontoristlön. Jag är gammaldags uppfostrad så jag vågade aldrig att släppa till KFM, vilket jag borde gjort för åratal sedan. Trodde att jag skulle kunna jobba mej ur detta elände, så jag satsade på att göra karriär. Har aldrig skaffat familj och barn eftersom jag inte haft råd, har bara betalat räntor i större delen av mitt liv. Har aldrig blivit kreditvärdig så att jag kunnat få ett lån med vettig ränta. Tvärtom har min kreditscore blivit försämrad ju mer jag har tjänat. Jag har helt enkelt lånat för att inte hamna hos KFM, bara för att överleva, ingen lyxkonsumtion. Tack och lov har jag inga spel- eller shoppingberoende. Jag har aldrig köpt en semesterresa under dessa år eller något annat "onödigt". Hösten 2015 blev jag sjuk och hamnade på sjukhus, förlorade mycket inkomst under några veckors sjukskrivning, så då gick det inte att pussla ihop längre, samt att jag insåg att det enda raka var att släppa allt till KFM och ta löneutmätning. Tyvärr drog räntorna iväg, så skulden har ökat med 300 tkr :( dessutom har inte alla skickat in för verkställighet hos KFM, d v s att skulden ska gå via löneutmätning, så jag har ett antal skulder som tickar ränta utanför löneutmätningen. Jag betalar 25 tkr/månad i löneutmätning, ändå så sjunker skulden knappast, med ett banklån med normal ränta och den avbetalningstakten så hade jag kunnat bli skuldfri inom 4 år, men nu är det bortom all räddning, så det enda som återstår är att söka skuldsanering om jag någonsin ska bli skuldfri.
Oj får 25tkr i månaden, får man fråga hur högt skuldsaldo du har ? Med tanke på att skulderna knappt minskar.
Sen detta gällande familj, låt inte skulder hindra dig från att få barn eller en partner i livet om du längtar efter det. Inget illa menat som sagt man kan leva med barn o så även med skulder låt inte skulderna styra hela ditt liv

Oj får 25tkr i månaden, får man fråga hur högt skuldsaldo du har ? Med tanke på att skulderna knappt minskar.
Sen detta gällande familj, låt inte skulder hindra dig från att få barn eller en partner i livet om du längtar efter det. Inget illa menat som sagt man kan leva med barn o så även med skulder låt inte skulderna styra hela ditt liv
Skuldsaldot är på drygt 900 tkr, tyvärr är det 20 st fordringsägare, varav Bank Norwegian står för 500 tkr, så de minsta skulderna tilldelas väldigt lite pengar. Har försökt att förhandla fram lägre räntor och ackord men ingen går med på det.
Nu är det försent för mej att skaffa barn, men jag har lyckats att få en sambo på "gamla dar", så det är jag nöjd med :)

Bra är glad för din skull då gällande att du har skaffat en partner. Skulder ska inte hindra en från att ha en relation. Blir samma sak för mig runt 15st fodringsägare kommer ha skuldsaldo på runt 500tkr. Kanske kommet ha en utmätning på 7000tkr i månaden så lär inte minska skulderna mkt. Ska med söka skuldsanering.

Är en löneutmätning tidssatt på något sätt?
Om det påbörjas på några skulder och så ramlar fler in till KFM vad händer då, blir det "kö" medan räntorna tickar eller läggs de ihop eller... jag får inga svar på hemsidan som jag begriper.

Om det påbörjas på några skulder och så ramlar fler in till KFM vad händer då, blir det "kö" medan räntorna tickar eller läggs de ihop eller... jag får inga svar på hemsidan som jag begriper.

Alla skulder får fördelning utifrån storleken på skulden i förhållande till totala skulden. Har man 2 skulder, en på 90000 och en på10000 och det kommer in 10000 kr så får första 9000 kr och den andra 1000 kr, och så fortsätter det till det är klart, om nya skulder tillkommer så ändras fördelningen.

En löneutmätning kan hålla på precis hur länge som helst med nuvarande bestämmelser. Jag tror det längsta jag sett att ett och samma löneutmätningsbeslut rullat på är sedan 1995 ungefär.

Det som händer är att det fattas ett tilläggsbeslut, så du får hem ett beslut att det nu ingår en ny skuld i utmätningsbeslutet, har man många olika skulder så kan det med andra ord bli lite brev...

Spel och lån styr all media. Radio/alla program på tv reklamer, tidningar, massvis på facebook för mig osv. Spelreklam varvat med lånereklamer. Kompisar som börjat spela, jag började spela och hamnade i spelmissbruk. Har kompisar det har gått ännu värre för. Tycker det ska vara olagligt med lånereklam/spelreklam och allt som heter spel om pengar bör bannlysas och olaglighetsförklarat. Hela nästa generation kommer åka dit på spel och lånmissbruk. Reklam om skiten vart du än vänder dig. Jag hamnade aldrig hos kronofogden eller fick anmärkningar men var dagar ifrån nyligen då jag lyckades bli beviljad hos avida via lendo. Räddade mitt skinn. Har förövrigt spärrat alla spel och lånkonton jag kan spärra permanent, gav upp hoppet om att lyckas spela tillbaka det jag förlorat. Nu har jag bestämt mig för att stå mitt kast.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/avida-finans-fråga.6712/#post-64987

OBS!:

Den här tråden bör klistras i varenda del av forument för att uppmana folk som inte hamnat i lånefällan ännu som söker sig hit för att ta lån att starkt avråda personerna.

Även om jag inte kan bevisa det så är jag nästan helt säker på att många ungdomar som söker sig hit som fortfarande bor hemma är här på forumet för att läsa på vart man kan låna utan att få hem papper, knep gällande kivra, SUS utbetalningssystem och så vidare.

Och väldigt hög procent av dessa som söker sig hit kommer börja låna för att spela. Sen tar det inte stopp förrens det är försent eller nära som för mig, spel och lånberonde förstår era liv. Kan garantera att det är många nya som kommer vara i samma sits som mig och många andra här på forument. Avråder er som läser detta och spelar starkt för att någonsin låna för spel. Ni som är nya vet inte vad ni ger er in på och i vilken skit ni kommer hamna. Skulle gärna se denna tråd klistrad på alla forumsdelar med bra titel så folk kan läsa vad alla gått igenom och hoppas på att skrämma folk från att börja låna.

Senast ändrad:
OBS!:

Den här tråden bör klistras i varenda del av forument för att uppmana folk som inte hamnat i lånefällan ännu som söker sig hit för att ta lån att starkt avråda personerna.

Kul att se att jag fått så många svar redan!
Tråkigt att se att så många människor drabbas av det system vi har idag, mig själv inkluderad i dessa.
Min historia började med ett arv när jag blev myndig oche av mina föräldrar hade gått bort i tidiga tonåren, en nyligen myndig person med ett stort arv är en minst sagt dålig kombination vilket ledde till att dessa pengar slösades bort på några månader och givetvis började det lånas och tillslut blev det ett totalt skuldsaldo på nästan 400.000kr efter några år.
Viljan att reda ut detta gjorde att jag började forska i ackordsbetalningar till diverse inkassobolag och tillslut lyckades jag få ner dessa kostnader till ca hälften och en vän tog då ett samlingslån åt mig som nyligen är helt återbetalt!
Så det går att reda ut även om det tar några år, inklusive åren man blir straffad med en anmärkning.
Nu har man lärt sig den hårda vägen och jag tänker aldrig någonsin hamna i samma situation igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp