- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Jag hamnade i svårigheter i början av 90-talet genom en skilsmässa. Jag var ung och naiv och skrivit på för mycket lån beträffande ett hus, gick inte sälja då utan förlust. På den tiden låg bolåneräntorna på 17%. Fick till slut sälja med förlust. På den tiden tjänade jag inte så mycket, vanlig kontoristlön. Jag är gammaldags uppfostrad så jag vågade aldrig att släppa till KFM, vilket jag borde gjort för åratal sedan. Trodde att jag skulle kunna jobba mej ur detta elände, så jag satsade på att göra karriär. Har aldrig skaffat familj och barn eftersom jag inte haft råd, har bara betalat räntor i större delen av mitt liv. Har aldrig blivit kreditvärdig så att jag kunnat få ett lån med vettig ränta. Tvärtom har min kreditscore blivit försämrad ju mer jag har tjänat. Jag har helt enkelt lånat för att inte hamna hos KFM, bara för att överleva, ingen lyxkonsumtion. Tack och lov har jag inga spel- eller shoppingberoende. Jag har aldrig köpt en semesterresa under dessa år eller något annat "onödigt". Hösten 2015 blev jag sjuk och hamnade på sjukhus, förlorade mycket inkomst under några veckors sjukskrivning, så då gick det inte att pussla ihop längre, samt att jag insåg att det enda raka var att släppa allt till KFM och ta löneutmätning. Tyvärr drog räntorna iväg, så skulden har ökat med 300 tkr
dessutom har inte alla skickat in för verkställighet hos KFM, d v s att skulden ska gå via löneutmätning, så jag har ett antal skulder som tickar ränta utanför löneutmätningen. Jag betalar 25 tkr/månad i löneutmätning, ändå så sjunker skulden knappast, med ett banklån med normal ränta och den avbetalningstakten så hade jag kunnat bli skuldfri inom 4 år, men nu är det bortom all räddning, så det enda som återstår är att söka skuldsanering om jag någonsin ska bli skuldfri.
dessutom har inte alla skickat in för verkställighet hos KFM, d v s att skulden ska gå via löneutmätning, så jag har ett antal skulder som tickar ränta utanför löneutmätningen. Jag betalar 25 tkr/månad i löneutmätning, ändå så sjunker skulden knappast, med ett banklån med normal ränta och den avbetalningstakten så hade jag kunnat bli skuldfri inom 4 år, men nu är det bortom all räddning, så det enda som återstår är att söka skuldsanering om jag någonsin ska bli skuldfri.