Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur hamnade du här?

Hej jag skulle vilja veta hur situationen ser ut för er, jag vet att vi är många med liknande historier och jag tycker det är viktigt att känna att vi har någonting gemensamt och kan hjälpa varandra. Ni kan ta upp allt från ff, totalskulder, antal lån med mera.
Okej jag börjar: 29 år, Suttit fast i sms-lånsfälla sedan 2016 då mitt första lån var ferratum. Sen har det bara fortsatt, har väl i dagsläget 12-13 lån jag betalar av varje månad. Har haft ett spelberoende sedan i mitten av 2016. Minstörsta skuld (74000) ligger hos Gothia Inkasso, har väl totala skulder på runt 155 000 -160 000 kämpar som en tok för att få ner summorna. Har dåligt UC typ runt 70 % i risk, alltid klarat mig från Kronofogden på något underligt sätt, har bra creditsafe och kredit avrådes (1 i bisnode). Hade en årsinkomst på 126 00 2018 och på 157 000 år 2019. Satsar på att bli skuldfri och tycker att varje dag är ett helvete med dessa skulder och räkningar. Farsan har löst ut mig från ett klarnalån på 7000, Monetti inkassokrav på 1500 och Axactor (inkasso) på 8000 som kom från ferratum. Annars har jag betalat allting själv och jag vet inte totalt vad jag betalat tillbaka, men det är en hel del. Många här har det både lättare och värre än jag. Klassikern när jag betalat av ett lån är tyvärr att låna tillbaka, och i början av varje månad när jag ska sova så tänker jag alltid : Okej...den här månaden kommer jag hamna hos Kronofogden. Det känns som varje månad blir värre även om skulderna minskar. Det känns som en mardröm som aldrig tar slut och jag önskar att jag aldrig hamnade här. Jag överkonsumerar alltid och bode veta bättre, så snälla ni satsa på att bli skuldfria och låna inte tillbaka. Det är värt det i längden att leva fattigt för ett par veckor än att vara skuldsatt.

Någon som känner igen sig?

Dela dina erfarenheter! Du behöver inte skämmas här har du hundratals i samma situation som du.

Senast ändrad:
Ett spelberoende som både tog den bästa tjejen jag träffat ifrån mig och satte mig i skuldfällan.

Ironiskt nog hade jag inga skulder när tjejen lämnade men hon hade tröttnat på lögnerna och på min frånvaro. Hon hade gett mig en chans tidigare men jag var en idiot och tänkte att det gick smidigt och att det säkert skulle gå bra igen. Men det gjorde det inte. Hon visste att något inte stämde och när det kom ett brev hem ifrån ett snabblån jag hade glömt bort så kom allt fram igen. Antar att hon verkligen försökte men hon kunde inte lita på mig och mitt beroende hade ändrat mitt beteende helt och det hade fått hennes känslor att svalna. Spelade ingen roll vad jag gjorde och sa. Förtroendet var skadat och hennes känslor borta.

Ni som har fått flera chanser av era älskade är lyckligt lottade glöm inte det.

Kändes skönt på ett sjukt sätt att separera för då kunde jag spela ostört.

Sommaren 2018 så tog det stopp. Pengarna var slut och jag fick inga mer lån. Lyckades dock hålla mig borta ifrån smslånen.

Lånen jag hade var
Collector 100 000 kr 16% (1500)
Lendify 75 000 kr 16% (1200)
Ica-banken 300 000 kr 6.5% (3800 kr)
Resurs bank 30 000 kr 0% (1530)

Inget av värde utan allt blåst på spel.
Botten var nådd. Berättade för farsan som hjälpte med collector och lendify. Kom överens om 1000 kr i månaden.

Ångesten över lånen och min ekonomi höll spelandet borta och 1 januari 2019 spärrade jag mig på spelpaus. Fortfarande spärrad och har inget sug efter att spela på samma sätt. Nu blir det bara en kupong på stryktipset varje helg på 128 kr. Skickar kupongen till farsan och håller mig själv spärrad.

Lånen jag har kvar nu är
Ica banken 229 000 kr 4.8% (7600 kr/m)
Privat 150 000 kr (1000 kr/m)

Årsinkomst på 420 000 kr.
Siktar på att ica banken med extraamortering ska vara avbetald maj 2021.

Har glömt hur det känns att få lön som varken ska läggas på lån eller spel. Ska bli underbart när så blir fallet.

Lite bitter kan jag vara att spelpaus inte kom två år tidigare. Då hade jag inte förlorat tjejen eller suttit i skuldträsket. Men skönt att det finns nu.

Ett spelberoende som både tog den bästa tjejen jag träffat ifrån mig och satte mig i skuldfällan.

Ironiskt nog hade jag inga skulder när tjejen lämnade men hon hade tröttnat på lögnerna och på min frånvaro. Hon hade gett mig en chans tidigare men jag var en idiot och tänkte att det gick smidigt och att det säkert skulle gå bra igen. Men det gjorde det inte. Hon visste att något inte stämde och när det kom ett brev hem ifrån ett snabblån jag hade glömt bort så kom allt fram igen. Antar att hon verkligen försökte men hon kunde inte lita på mig och mitt beroende hade ändrat mitt beteende helt och det hade fått hennes känslor att svalna. Spelade ingen roll vad jag gjorde och sa. Förtroendet var skadat och hennes känslor borta.

Sommaren 2018 så tog det stopp. Pengarna var slut och jag fick inga mer lån. Lyckades dock hålla mig borta ifrån smslånen.

Lånen jag hade var

Botten var nådd. Berättade för farsan som hjälpte med collector och lendify. Kom överens om 1000 kr i månaden.

Ångesten över lånen och min ekonomi höll spelandet borta och 1 januari 2019 spärrade jag mig på spelpaus. Fortfarande spärrad och har inget sug efter att spela på samma sätt. Nu blir det bara en kupong på stryktipset varje helg på 128 kr. Skickar kupongen till farsan och håller mig själv spärrad.

Lånen jag har kvar nu är

Har glömt hur det känns att få lön som varken ska läggas på lån eller spel. Ska bli underbart när så blir fallet.

Lite bitter kan jag vara att spelpaus inte kom två år tidigare. Då hade jag inte förlorat tjejen eller suttit i skuldträsket. Men skönt att det finns nu.

Förstår dig, själv har jag spelat bort säkert en miljon. Har skulder upp till öronen och även min sambo är drabbad som tagit lån åt mig på säkert 170 000 utöver mina egna lån på runt 150 000. Då ska jag också tillägga att jag betalat ner en del. Dock är det oftast inkassobolagen jag varit bra att betala tillbaka till och tyvärr lånat tillbaka från de lite mindre lånen. Jag känner så igen mig i det du säger, mitt förra förhållande var rent utav ett helvete dels pga mitt spelberoende men rent generellt också. Man kan ju komma att sätta andra skiten, hade skulder till polare (olika polare) på kanske 100 000 minst, dåvarande sambon var tvungen att lägga ut för hyran eftersom allt gick till spel och mina egna lån, slutade med att jag lyckades betala henne 30-35 000 i efterhand, nya tjejen har ju lånat ut runt 100 000 till mig men harr kunnat döva mitt spelberoende bra. Men måste droppa sanningen någon dag, önskar att detta bara var en lång mardröm som man snart vaknar upp från. Slängt in 10-15000 till Gothia Inkasso där jag har en avbetalningsplan dock så minskas ju aldrig skulden pga den totala stora skulden (74000) eftersom jag bara betala 3000 i månaden där.
Sen har jag Svea Inkasso, har totalt 6 ärenden där som jag lyckats betala ihop i början betalade jag 2100, lyckats banta ner det till 1100 i månaden nu, sen har jag Merax , 500 i månaden, Vivus är runt 1100 i månaden, Nanokredit på omkring 1700 i månaden har bara 3 avbetalningar kvar nu, lyckades få ner det till 1000, Loanstep, runt 1500, har ett lån på Svea ekonomi på runt 150 kr i månaden, tusenlappen, 800 i månaden, sen med en betalning till daypay på 1471 kronor, Alektum (inkasso) 500 i månaden, samma sak med Canoxa Inkasso osv dvs 500 i månaden, fairlo på 350 i månaden, Lumify blir olika belopp slängde in 1165 kronor nyss, viaconto på 800 i månaden.... säkert glömt ett par. Klassikern är att låna för att betala av ett annat lån vilket absolut ska undvikas!

Lånen jag hade var

Lånen jag har kvar nu är

Grejen med mig är ju att jag lyckats dölja mitt spelberoende, vilket jag inte alls är stolt med för jag vill vara ärlig. Är du hos Kronofogden? hade totala räntekostnader på 28 000 under år 2019 btw.

Jag är här för att jag är korkad!

Gick ifrån hus och hem efter en separation och orkade inte bråka för att få ut min del av huset. Tog den lilla summan han erbjöd. Var tvungen att låna för att få bostad, möbler, cyklar, TV, ja allt man behöver i ett hem. Fick inte ens ta med huvudkuddar till barnen (4 st). Med den starten köpte jag senare hus med min nuvarande man. Lånade till del av kontantinsats (det lånet skulle lösas när han sålt sitt hus). Panik uppstod när bolånet inte gick igenom (vi hade skrivit på kontraktet) för att han hade anmärkningar som han inte hade berättat om. Efter mycket arbete och flera kreditupplysningar senare kunde jag köpa huset ensam. Men fick betala ersättning för förseningen och blev tvungen att låna mer pengar till dålig ränta. Nästa dråpslag kom när gubben sålde sitt hus med förlust (han hade visst missat att berätta att huset var överbelånat för att finansiera hans företag) och jag blev tvungen att stå på restlånet som blev. Sedan dröjde det inte så länge innan hans företag gick omkull och jag stod som den enda med inkomst. Lägg på ett par lån som jag tog för att hjälpa vräkt son från gymnasieboendet och en urbota dum bilaffär. Sedan lån för att betala lån tills det sket sig och skuldsanering var enda utvägen.

Gick ifrån hus och hem efter en separation och orkade inte bråka för att få ut min del av huset. Tog den lilla summan han erbjöd. Var tvungen att låna för att få bostad, möbler, cyklar, TV, ja allt man behöver i ett hem. Fick inte ens ta med huvudkuddar till barnen (4 st). Med den starten köpte jag senare hus med min nuvarande man. Lånade till del av kontantinsats (det lånet skulle lösas när han sålt sitt hus). Panik uppstod när bolånet inte gick igenom (vi hade skrivit på kontraktet) för att han hade anmärkningar som han inte hade berättat om. Efter mycket arbete och flera kreditupplysningar senare kunde jag köpa huset ensam. Men fick betala ersättning för förseningen och blev tvungen att låna mer pengar till dålig ränta. Nästa dråpslag kom när gubben sålde sitt hus med förlust (han hade visst missat att berätta att huset var överbelånat för att finansiera hans företag) och jag blev tvungen att stå på restlånet som blev. Sedan dröjde det inte så länge innan hans företag gick omkull och jag stod som den enda med inkomst. Lägg på ett par lån som jag tog för att hjälpa vräkt son från gymnasieboendet och en urbota dum bilaffär. Sedan lån för att betala lån tills det sket sig och skuldsanering var enda utvägen.
Aj fan! Det låter som du gjort en fruktansvärd resa och inte sällan verkar du ha drabbats pga någon annan. Vågar man fråga vad dina totala skulder i dagsläget ligger på?
Vi alla är ju här av olika anledningar men har liknande historier inte sällan med mera. Det är lätt hänt att hamna i en ond spiral även om det inte är någonting som jag skyller på. Jag hamnade här för att jag saknade CSN och kände att jag inte kunde låna av föräldrarna under alla månader, sen blev det lätt och på något sätt ”roligt” att låna pengar.....sen kom fakturorna, räntorna och ångesten. Idag sitter jag också fast i skiten dock med en fis-summa för många men det är mycket för mig. Har väl totala skulder på runt 155–160 någonstans, sen har tjejen tagit lån åt mig där är det väl ungefär samma summa. Dock hjälper hon mig hon där varje månad med halva beloppet.
Mina egna skulder (även om jag lånat tillbaka ibland) har jag ändå betalat ner en hel del.
Hade väl runt 50 000 i inkasso totalt från början på Svea Ekonomi, återstår 18 nu. Övertrasserade Seb credit, hade 18700 att betala av, betalade av skiten med 900 i månaden + andra smålån. Det tar ju tid för mig då jag är student och med många olika utgifter. Vore bättre att samla lånen i mitt fall?

Ärligt talat,vilken jävla k....khuvud till före detta man...
Shit ...hoppas man får skriva så..
Blir så förbannad när man läser detta. ...

Aj fan! Det låter som du gjort en fruktansvärd resa och inte sällan verkar du ha drabbats pga någon annan. Vågar man fråga vad dina totala skulder i dagsläget ligger på?
Vi alla är ju här av olika anledningar men har liknande historier inte sällan med mera. Det är lätt hänt att hamna i en ond spiral även om det inte är någonting som jag skyller på. Jag hamnade här för att jag saknade CSN och kände att jag inte kunde låna av föräldrarna under alla månader, sen blev det lätt och på något sätt ”roligt” att låna pengar.....sen kom fakturorna, räntorna och ångesten. Idag sitter jag också fast i skiten dock med en fis-summa för många men det är mycket för mig. Har väl totala skulder på runt 155–160 någonstans, sen har tjejen tagit lån åt mig där är det väl ungefär samma summa. Dock hjälper hon mig hon där varje månad med halva beloppet.
Mina egna skulder (även om jag lånat tillbaka ibland) har jag ändå betalat ner en hel del.
Hade väl runt 50 000 i inkasso totalt från början på Svea Ekonomi, återstår 18 nu. Övertrasserade Seb credit, hade 18700 att betala av, betalade av skiten med 900 i månaden + andra smålån. Det tar ju tid för mig då jag är student och med många olika utgifter. Vore bättre att samla lånen i mitt fall?
Har för mig att skulderna var uppe i ca 1,7 miljoner när skuldsaneringen inleddes. Kommer att ha betalat av knappt hälften när skuldsaneringen är klar om ett år.

Har för mig att skulderna var uppe i ca 1,7 miljoner när skuldsaneringen inleddes. Kommer att ha betalat av knappt hälften när skuldsaneringen är klar om ett år.
Jag förstår! Kämpa på! Vi finns här om du vill bolla tankar.
Själv kämpar jag med ett inkassoärende på 74000 hos Gothia, skulden minskar aldrig. Måste slänga in ett rejält belopp (gäller att kunna)....

Ärligt talat,vilken jävla k....khuvud till före detta man...
Shit ...hoppas man får skriva så..
Blir så förbannad när man läser detta. ...
Ja och om man känner till hela historien blir det ännu värre. Den korta varianten, han och en bekant 14 år yngre gift tjej började dejta. Hon hann flytta in innan jag hann flytta ut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp