Hur göra - vad tycker n? Betalningsanmärkning & baka in blancolån

Har ett bolån hos Nordax på 1.245.000 kr. Köpte huset för 1.500.000 kr. Nu i maj går min betalningsanmärkning ut och jag vill då söka från Nordax där jag har 6,7% i boränta, men med 500.000 kr i Bianco och 50.000 kr i krediter förstår jag att det inte kommer vara helt enkelt. Jag vill så klart samla Bianco och bolån hos en bank och då få så bra ränta som möjligt. Samtidigt vill jag inte åka ut för flera UC som minskar mina chanser att få varken ett bra samlingslån eller flyttat bolån.
Skulle också behöva behålla 100.000 kr vid sidan och samla 400 av 500k, men det vet jag inte om man vågar säga om man ska ha några chanser. Och hos de mer seriösa bankerna lär de ordna med lösenkrav antar jag?
Är fundersam hur jag ska lägga upp det. Det allra viktigaste är att få ett bra samlingslån, men jag vill ju givetvis även kunna flytta bolånet.
Vad tror ni? Hur hade ni gjort?

Glömde tillägga att jag deklarerade 468k i fjol och min sambo som också står på bolånet är student och skuldfri utöver bolånet.

Tror du glömde missade det viktigaste - värdering på huset idag?
Med vänlig hälsning, J

Börja med att kolla med din egen bank först. Boka tid med en handläggare för att flytta bolånet. Förbered väl, ha en egen upplysning till hands, en egen budget etc. Visa att samlingen och flytten har netto effekt, så du t.o.m. kan spara pengar. Du måste ha 6-8k kvar efter allt är betald. Låt ingen ta en upplysning förrän du har fått en indikation på att de kan ta lånen. Om Nordea, finns det stora chanser att de bakar in så mycket blanko som möjligt och samlar resterande till ett blanko. Låna inte mer än du absolut behöver!

Givetvis det också :) Köpte huset 2021 för 1,5mkr.

Man får ju inte värdera om oftare än var femte år eller gäller det bara något med själva amorteringen? Hur fungerar en ny värdering?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp