Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur funkar löneutmätning?

Utmätningsordningen är inte en lista över i vilken turordning saker ska göras, det finns inget krav på stt löneutmätningsutredning ska ha landat innan man tar bilar eller fastigheter. Är skulderna så stora att det ändå är uppenbart att bil och fastighet ska utmätas kan det göras direkt. Har man tur med planering kan det gå fort.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast​

Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga

Inga egendomar kollas i löneutmätning, det är bara löneutmätning
Det Lasseman alltid försöker påpeka är att LÖNEutmätning är just vad det heter, dvs utmätning av LÖN. Och utmätning av egendom heter inte LÖNEutmätning.

Det Lasseman alltid försöker påpeka är att LÖNEutmätning är just vad det heter, dvs utmätning av LÖN. Och utmätning av egendom heter inte LÖNEutmätning.

precis så jag tolkat.
Men om man inte ha någon egendom av värde? Har bilen, men tänkte sälja och köpa en mycket billigare. Vad får en bil kosta för att dom inte ska ta den?

precis så jag tolkat.
Men om man inte ha någon egendom av värde? Har bilen, men tänkte sälja och köpa en mycket billigare. Vad får en bil kosta för att dom inte ska ta den?
Har sett siffror på runt 30000 florerar här, men vet inte om det är den summan som fortfarande gäller.

Om du låter de större gå till kf och det blir löneutmätning så kommer du inte kunna betala på några andra lån ( om inte din sambo vill hjälpa till med betalningen).
Om du släpper allt nu så kan du ju betala av de mindre lånen tills utmätningen börjar, kanske totala summan minskat lite.
Vad som är bäst är omöjligt att svara på, utmätning kanske händer oavsett vad du gör.
Nu förstår jag inte.Jag tänkte släppa allt förutom Swedbank som jag tänkte betala UNDER löneutmätning, får jag göra så eller måste man släppa allt när löneutmätning börjar?

Nu förstår jag inte.Jag tänkte släppa allt förutom Swedbank som jag tänkte betala UNDER löneutmätning, får jag göra så eller måste man släppa allt när löneutmätning börjar?
Du får släppa vad du vill och fortsätta betala vad du vill. Men man tar ingen hänsyn till vilka lånekostnader du har när du har löneutmätning när man räknar ut hur mycket du får behålla. Dvs den summan du får behålla ska räcka till allt (din del av boendet, din del av hushållets kostnader, mat, resor till jobbet, barnomsorg, övriga räkningar/abonnemang OCH de eventuella lån du inte släpper). Då kommer du få leva en bra bit under existensminimum om inte din sambo kan täcka upp. Om det inte går kan du ju inte betala på något lån.

Du får släppa vad du vill och fortsätta betala vad du vill. Men man tar ingen hänsyn till vilka lånekostnader du har när du har löneutmätning när man räknar ut hur mycket du får behålla. Dvs den summan du får behålla ska räcka till allt (din del av boendet, din del av hushållets kostnader, mat, resor till jobbet, barnomsorg, övriga räkningar/abonnemang OCH de eventuella lån du inte släpper). Då kommer du få leva en bra bit under existensminimum om inte din sambo kan täcka upp. Om det inte går kan du ju inte betala på något lån.
Tack för svaret. Det är jag medveten om men konsekvenser måste jag ta,det viktiga just nu är att det inte är olagligt (gynnande av borgenären).Tack en gång till.

Lånar tråden lite men hur funkar det när man haft löneutmätningar för flertalet år sen, återaktiveras det om skuld verkställs eller är det ändå flera månader innan det aktiveras?

Lånar tråden lite men hur funkar det när man haft löneutmätningar för flertalet år sen, återaktiveras det om skuld verkställs eller är det ändå flera månader innan det aktiveras?
Är det en skuld som redan är fastställd går det fortare än om det är en ny skuld som skickats som betalningsföreläggande.

Är det en skuld som redan är fastställd går det fortare än om det är en ny skuld som skickats som betalningsföreläggande.
Ingen skuld alls hos kfm idag. Inte haft skulder som kommit dit sen 2018 och skuldfri sen 2019 omkring. Då blir det en ny utredning om det går så långt?

Hur tolkar man väntetiderna, är det 3 månader enligt den här bilen eller 6 månader?

IMG_0613.png

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp