Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur fungerar lån och taxerad inkomst?

Hej! Är ny här.
Ska försöka sammanfatta mig kort.

I hela mitt liv har jag varit drabbad av psykisk ohälsa och jag har mestadels pluggat upp betyg och därmed enbart haft CSN som inkomst. Sommarjobbat varje sommar.

Nu undrar jag hur jag ställer mig till bankerna och deras krav för lån?
Jag har knappt någon taxerad inkomst under 2023.
Jag har krediter som jag listar nedan.
CSN lån: 152 000 :-
Collector Bank lån: 7100 :-
Klarna: 6500 :-
Resurs Bank: 1499 :-
Mitt kreditbetyg är 6.4 i dagsläget och jag har ca 4-5 ff som går ut om exakt ett år.

Jag vill gärna ha möjligheter att ta ett billån och bolån i framtiden. Billån kanske 100 tusen. Hur gör jag för att bli mer attraktiv hos bankerna? Vad tittar de på när de gör sin bedömning?

Påverkar mina krediter och förfrågningar mycket?

Om du har börjat jobba nu, eller tänker börja jobba 70% eller mer, så kommer du ha möjlighet till detta när du har gjort det ett helår och när första riktiga deklarationen har kommit in, under den tiden betalar du snabbt av allt utom csn och hinner spara ihop till kontantinsatsen på bil eller tom kan köpa bilen kontant tidigare än du hinner deklarera, kommer du inte jobba 70% eller mer tror jag det blir svårt att få lån

ta inte heller fler förfrågningar innan du har deklarerat minst 250000 under ett år, och dina förfrågningar du har nu är borta

Det beror på NÄR i framtiden du tänkt ansöka om billån och bolån. Dina förfrågningar spelar ingen roll efter 12 månader tex. Men har du inget fast jobb så blir det inga lån iaf.

Okej jag tänkte ta billån om ett år ungefär och bolån om 5-10 år kanske.

Syns förfrågningarna på nästa års deklaration?

Okej med en årsinkomst måste jag tjäna 20 833 :- innan skatt alltså?

Just nu är jag timvikarie med en lön på 26k brutto.

Om du taxerar 300000 lär du kunna köpa en duglig bil om ett år antingen helst ihopsparat eller med kontantinsats, tar du inga lån alls har du nog både bil och kontantinsats till bostad för 1-1,7 om några få år om du tjänar 25-30 tusen om du inte har några större utgifter

Dina förfrågningar och din inkomstdeklaration är två helt olika saker. Söker du lån idag 8 juni så försvinner den UCn 8 juni nästa år. 1-3 förfrågningar på ett år är inte hela världen, det är dåligt när det blir för många(och på för kort tid)

Förstod inte vad du menade med ”okej med en årsinkomst måste jag tjäna 20.833:-”.

Oavsett om du är vikarie, timanställd, projektanställd, bidragstagare eller fast anställd så kommer du ha en årsinkomst på 312.000 om du har 26.000 brutto. Din anställningsform syns inte i din deklaration eller på en UC.

Oavsett så är det bästa du kan göra redan nu börja spara till en bil och till en kontantinsats. Då gör du dig en mega tjänst.
Billån om ett år och bolån om 5-10 år är inte omöjligt men du måste påvisa inkomst. Så håll dig borta fr onödiga ff på din uc så du har ett bra uc betyg när det är dags.

Om du taxerar 300000 lär du kunna köpa en duglig bil om ett år antingen helst ihopsparat eller med kontantinsats, tar du inga lån alls har du nog både bil och kontantinsats till bostad för 1-1,7 om några få år om du tjänar 25-30 tusen om du inte har några större utgifter
Okej det låter bra.

Jag kommer inte ta några nya lån

Dina förfrågningar och din inkomstdeklaration är två helt olika saker. Söker du lån idag 8 juni så försvinner den UCn 8 juni nästa år. 1-3 förfrågningar på ett år är inte hela världen, det är dåligt när det blir för många(och på för kort tid)

Förstod inte vad du menade med ”okej med en årsinkomst måste jag tjäna 20.833:-”.

Oavsett om du är vikarie, timanställd, projektanställd, bidragstagare eller fast anställd så kommer du ha en årsinkomst på 312.000 om du har 26.000 brutto. Din anställningsform syns inte i din deklaration eller på en UC.
Jaha okej då förstår jag, så efter ett år är alla borta, det går nog fort.

250 000 skrev någon att jag behöver i årsinkomst och det blir 20 833 per månad.

På anställningsavtalet står det att jag har 26,4K men får inte så mycket då jag inte jobbar så mycket.
Hade velat haft en tillsvidareanställning med jämna tider istället för dessa ojämna.

Så fram till sista december 2024 syns inkomst på deklaration 2025?

Oavsett så är det bästa du kan göra redan nu börja spara till en bil och till en kontantinsats. Då gör du dig en mega tjänst.
Billån om ett år och bolån om 5-10 år är inte omöjligt men du måste påvisa inkomst. Så håll dig borta fr onödiga ff på din uc så du har ett bra uc betyg när det är dags.
Ska börja med ett sparande då jag har 0 i tillgångar eller buffert.

Kommer definitivt hålla mig borta från det där.
Vad krävs för betyg för att få lån?
Finns "bra" "mycket bra" och "utmärkt"

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp