Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur fungerar det med löneutmätning

Hej,
Kommer inte klara av att betala mina skulder längre och ser nog ingen annan väg än att få löneutmätning.
Har ca 1,4 milj i skuld, inkomst per månad 45k innan skatt.
Har försökt i över ett år att överleva men räntehöjningar med mera har gjort det omöjligt att fortsätta.

kan man ringa Kronofogden och starta det direkt eller måste man bara släppa allt och hamna hos inkasso sedan kronofogden?
Hur funkar det?

hur funkar det när löneutmätning startar? Kommer de hem till en och kollar i huset vad de kan ta?
jag och min sambo bor i ett hus som hennes föräldrar äger, vi betalar hyra till dem. Kan de ta grejer då eller kan man hänvisa till att de äger allt?

är det ränta hos kronofogden? Om hela skulden är hos dem, hur mkt ränta är det om det är någon?

många frågor….

Det är ränta hos dem också, jag tror det beror på vad det står i dina låneavtal hur mycket den är. Ibland ännu högre.

Om du någon i framtiden vill söka skuldsanering så är det fördelaktigt om du börjar skriva till låneföretagen och be dem om uppgörelser. Om du har tur, så hjälper det men kanske viktigast, du ska spara allt så att du kan visa för Kronofogden senare när du ansöker om skuldsanering, vad du försökt göra själv för att reda upp situationen.

Så det är bra att göra oavsett vad bankerna svarar.

Hej,
Kommer inte klara av att betala mina skulder längre och ser nog ingen annan väg än att få löneutmätning.
Har ca 1,4 milj i skuld, inkomst per månad 45k innan skatt.
Har försökt i över ett år att överleva men räntehöjningar med mera har gjort det omöjligt att fortsätta.

kan man ringa Kronofogden och starta det direkt eller måste man bara släppa allt och hamna hos inkasso sedan kronofogden?
Hur funkar det?

hur funkar det när löneutmätning startar? Kommer de hem till en och kollar i huset vad de kan ta?
jag och min sambo bor i ett hus som hennes föräldrar äger, vi betalar hyra till dem. Kan de ta grejer då eller kan man hänvisa till att de äger allt?

är det ränta hos kronofogden? Om hela skulden är hos dem, hur mkt ränta är det om det är någon?

många frågor….
Kontakta budget och skuldrådgivaren i din kommun,
Börja där.

Lite beroende när skulder uppstod och orsaken till det kan du kanske söka skuldsannering innan allt går till inkasso.

Senast ändrad:
Kontakta budget och skuldrådgivaren i din kommun,
Börja där.

Lite beroende när skulder uppstod och orsaken till det kan du kanske söka skuldsannering innan allt går till inkasso.
Tyvärr har skulderna kommit pga spelberoende…
Har bokat tid med skuldrådgivare men de har mkt att göra så en vecka väntetid på första samtalet sedan får de se vilken prio jag får på hjälp…

Inga egendomar kollas i löneutmätning, det är bara löneutmätning

Löneutmätning är en sorts utmätning. Det finns även utmätning av tillgångar på bankkonton, bilar, hus mm. Allt sånt kollas upp när utmätning blir aktuellt. Det ena utesluter inte det andra. Hembesök görs ibland men det kan man inte säga säkert vem som får.

Det bärande på vem man åker till är bedömning om egendom som kan utmätas finns där

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp