Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur fungerar de, vänta på alla skulderna

Har precis påbörjat utmätning av lön efter att ha släppt allt till kronofogden. Har fortfarande skulder kvar som kommer trilla in dit. Jag undrar om jag vill ansöka om skuldsanering, måste jag vänta till alla skulder är fastställda eller kan man göra det direkt? När man gör det måste man ha exakt koll på vem man är skyldig och hur mycket i så fall? För helt ärligt har jag tappat kontrollen för länge sen. Har läst lite på hemsidan men är lättare att förstå från människor som själva genomfört detta.
Tack för att ni finns, även om det är sorgligt att en sådan här sida behöver finnas.

Detta gäller från 1 november: https://www.kronofogden.se/53205.html
Enklare att ansöka
Det är inte längre nödvändigt att du specificerar dina skulder utifrån
kapital, avgifter och upplupna räntor. Det räcker att du uppger de skulder du känner till, uppskattar hur stora de är och till vem du har dem. Det blir dessutom möjligt att ansöka via en e-tjänst på vår webbplats.

Anknytningskravet till Sverige
Du behöver inte längre vara bosatt i Sverige för att få skuldsanering, men du ska ha dina huvudsakliga intressen här.

Att inte kunna betala sina skulder på många år
Ett av villkoren för att få skuldsanering är att du inte kan betala dina skulder på många år. Lagen innehåller inte några förändringar men det har förtydligats att vi ska göra en individuell prövning i varje enskilt fall. Det är alltså viktigt att notera att vi ska ta hänsyn till alla personliga och ekonomiska omständigheter i ärendet och inte
enbart göra en matematisk beräkning.

Skuldsaneringen börjar vid inledandet
Hela skuldsaneringsprocessen snabbas upp eftersom skuldsaneringen påbörjas redan vid inledandet. Då ska vi bestämma när, till vilket konto och hur mycket du ska betala. Om det finns skäl för det så kan vi besluta om ett nytt belopp under den tid vi handlägger ärendet

Flexiblare betalningsplan

Det vanliga är att du betalar av på dina skulder under fem år, men om du har goda skäl kan vi komma fram till att du ska betala under en kortare tid. Om du har betalat som du ska sedan vi beslutade att inleda skuldsaneringen, räknar vi av
dessa månader från betalningsplanen.

Två betalningsfria månader
Juni och december är betalningsfria månader, då ska du inte betala något alls. Det här gäller redan från inledandet och det är alltid juni och december som är betalningsfria.

Vi förmedlar pengarna
Du som har fått ett inledande, eller har en skuldsanering, ska varje månad betala ett belopp till oss. Vi fördelar sedan pengarna till dina borgenärer en gång om året.

Borgenärerna får utökad skyldighet att anmäla uppgifter vid fordringsanmälan
Vid inledandet av skuldsanering får du som borgenär ett större
ansvar att specificera dina skulder vid fordringsanmälan. Tidigare var det personen som ansökte som ansvarade för detta. Du ska också uppge till vilket konto du vill ha pengar utbetalda.

Har precis påbörjat utmätning av lön efter att ha släppt allt till kronofogden. Har fortfarande skulder kvar som kommer trilla in dit. Jag undrar om jag vill ansöka om skuldsanering, måste jag vänta till alla skulder är fastställda eller kan man göra det direkt? När man gör det måste man ha exakt koll på vem man är skyldig och hur mycket i så fall? För helt ärligt har jag tappat kontrollen för länge sen. Har läst lite på hemsidan men är lättare att förstå från människor som själva genomfört detta.
Tack för att ni finns, även om det är sorgligt att en sådan här sida behöver finnas.
Rekommenderar dej att ansöka efter 1/11 då inte hela ansvaret ligger på dej att rapportera skulderna korrekt. KFM skriver bl a "
Det är inte längre nödvändigt att du specificerar dina skulder utifrån kapital, avgifter och upplupna räntor. Det räcker att du uppger de skulder du känner till, uppskattar hur stora de är och till vem du har dem. Det blir dessutom möjligt att ansöka via en e-tjänst på vår webbplats." De skriver också "Borgenärerna får utökad skyldighet att anmäla uppgifter vid fordringsanmälan Vid inledandet av skuldsanering får du som borgenär ett större ansvar att specificera dina skulder vid fordringsanmälan. Tidigare var det personen som ansökte som ansvarade för detta. Du ska också uppge till vilket konto du vill ha pengar utbetalda."

https://www.kronofogden.se/51471.html

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Tror faktiskt att du måste inkludera alla dina skulder i din ansökan. Det bästa du kan göra är att prata med en budget och skuldrådgivare hos din kommun.

Alla dina skulder måste ha ett utslag.
Det stämmer inte, det måste inte finnas utslag på skulderna när man ansöker om skuldsanering, KFM skriver så här "Genom en annons offentliggör vi beslutet att inleda skuldsanering. Borgenärerna ska då anmäla dina skulder till oss. De kan även anmäla skulder som du eventuellt har missat att ta upp i din ansökan." De annonserar i Post och Inrikestidningar https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do

Det stämmer inte, det måste inte finnas utslag på skulderna när man ansöker om skuldsanering, KFM skriver så här "Genom en annons offentliggör vi beslutet att inleda skuldsanering. Borgenärerna ska då anmäla dina skulder till oss. De kan även anmäla skulder som du eventuellt har missat att ta upp i din ansökan." De annonserar i Post och Inrikestidningar https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do

Jag har personligen inte haft skuldsanering, men trodde verkligen att det var så. Då kan du ignorera det.

Jag "missade" ta med skulder på runt 50' och det var ingen som sa nåt om det. Vissa hade jag ju inte fått brev från på flera år, så de hade jag glömt. Alla ska ju inkomma med skulderna, de som inte gör det ingår ändå. Alla skulder innan inledandet ingår även om kf vet om dem eller inte.

Alla dina skulder måste ha ett utslag.
Måste alla skulder ha ett utslag så lär det dröja flera år innan man kan söka sanering ju. Jag har skulder jag ej betalt på över ett år och än har inget utslag kommit på dessa

Vad är poängen med att väcka upp och påpeka i en ca 3.5 år gammal tråd?:)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp