- Meddelanden
- 598
- Mottagna reaktioner
- 162
- Poäng
- 357
Lite uppdatering och frågaDet kommer på Kivra. Tyvärr kan väntetiderna vara väldigt långa just nu och har blivit längre. Räkna på att det kan vara ca 80-100 dagar från att du godkänt betalplan till beslut om det inte är några kompletteringar.
Har nu väntat i 100 dagar från godkännande av betalplan. Jag prövade att ringa handläggaren igår för att lyssna hur det går, men hon var ledig och åter måndag. Men tankarna under lång väntan äter upp en...
Om man skulle få avslag så undrar jag om handläggaren ringer innan och förklarar varför, eller kommer bara brevet i Kivra?
Man skulle ju önska att handläggaren kontaktade en innan om det skulle vara någon fundering som kanske föranleder ett avslag så man har möjlighet att förklara och berätta.
Har man möjlighet att överklaga ett avslag och hur lång tid har man då på sig?
Händer något med skulderna under tiden man överklagar? Dvs startas utmätningsförfarandet direkt?
Vad ska man tänka på när man överklagar? Ska man kontakta budgetrådgivaren och be om hjälp, införskaffa läkarintyg?
Tar med stor tacksamhet emot all input jag kan få då jag ensam famlar mig fram i ett mörker.
Det är en stor emotionell omställning att gå från jagad av fordringsägare till att kastas i månader mellan hopp och förtvivlan och mardrömmar om att man kanske hamnar i träsket igen.
Under många år så har telefonsamtal, kivra och brev varit rena tortyren. Ständigt jagad. Ständigt påmind. Ringa och böna och be om anstånd, betala mindre någon månad, bet.föreläggande osv
Undra om någon fler hållits på halster i <100 dagar sedan godkännande av betalplan och utan kontakt med handläggaren för att kort och gott via brev i Kivra få avslag?
Slutligen om det blir avslag vad händer med de pengar som jag i 5 månader betalat in i saneringen?
Tack på förhand!
Senast ändrad: