Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur får kronofogden reda på vilken bank jag har?

Vem beslutar när tillgångar utmätts vid löneutmätning, är det inkasso som styr?

1Kontanta medel, det vill säga pengar.
2Pengar på banken eller skatt som du eller företaget ska få tillbaka.
3 Fordringar, exempelvis om någon är skyldig dig eller företaget pengar.
4En del av din lön eller annan inkomst.
5Fondandelar och aktier.
6Övrig lös egendom – exempelvis bostadsrätter eller bilar. Om vi utmätt en bil måste ändå trafikförsäkringsavgiften betalas tills bilen eventuellt ställs av eller tills den får en ny ägare.
7Fast egendom – vi kan utmäta en fastighet om du eller företaget inte betalar de lån den är pantsatt för. Om fastigheten är värd mer än lånet, kan vi utmäta den även för andra skulder än själva fastighetslånet.
8Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar (krav som det råder oenighet om).

1Kontanta medel, det vill säga pengar.
2Pengar på banken eller skatt som du eller företaget ska få tillbaka.
3 Fordringar, exempelvis om någon är skyldig dig eller företaget pengar.
4En del av din lön eller annan inkomst.
5Fondandelar och aktier.
6Övrig lös egendom – exempelvis bostadsrätter eller bilar. Om vi utmätt en bil måste ändå trafikförsäkringsavgiften betalas tills bilen eventuellt ställs av eller tills den får en ny ägare.
7Fast egendom – vi kan utmäta en fastighet om du eller företaget inte betalar de lån den är pantsatt för. Om fastigheten är värd mer än lånet, kan vi utmäta den även för andra skulder än själva fastighetslånet.
8Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar (krav som det råder oenighet om).
Tack för svar, Blev fundersam när lowell skickar brev och säger att dom ändast går med på full betalning av skulden?
Jag har idag löneutmätning. Min största skuld ligger hos kf via dom på 430.000kr

Tack för svar, Blev fundersam när lowell skickar brev och säger att dom ändast går med på full betalning av skulden?
Jag har idag löneutmätning. Min största skuld ligger hos kf via dom på 430.000kr
Gick de ej med på avbetalningsplan efter utslag hos kfm?

Ser KFM bara svenska banker eller är det någon EU-grej?

Ser KFM bara svenska banker eller är det någon EU-grej?
Undrar ungefär detsamma men för en thailändsk bank. Tänker om en tar en massa lån och dylikt och sen sätter in stålarna i en bank i Thailand kommer fogden åt dom då eller en skulle kunna kunna leva på som vanligt där nere?

Undrar ungefär detsamma men för en thailändsk bank. Tänker om en tar en massa lån och dylikt och sen sätter in stålarna i en bank i Thailand kommer fogden åt dom då eller en skulle kunna kunna leva på som vanligt där nere?
Misstänker att vissa länder är svårare än andra att luska i. Framförallt utanför EU så ska det mesta ske på goodwill. Även inom EU ibland tolkar jag det som då det verkar vara svårt för KFM att utmäta i t.ex Danmark.

Misstänker att vissa länder är svårare än andra att luska i. Framförallt utanför EU så ska det mesta ske på goodwill. Även inom EU ibland tolkar jag det som då det verkar vara svårt för KFM att utmäta i t.ex Danmark.
Alla länder i EU nämligen utom Danmark är med i ”Mekanismen” så det stämmer liknande Neobanker att det är lite svårare.

Lite källor:

Indrivning av skulder i andra EU-länder:​

https://europa.eu/youreurope/busine...ts/cross-border-debt-recovery/indexamp_sv.htm

”Du kan ansöka om ett europeiskt beslut om kvarstad på bankmedel i alla EU-länder utom Danmark.” - Innebär att bankmedel fryses först av KFM efter skulden är verkställd, sen drivs in av myndighet i landet där banken är. EU:s Mekanism är lite annorlunda på det sätt än den svenska men utfallet blir troligen detsamma.

Skatteverket har även en sida om det om man vill läsa mer:

https://www.skatteverket.se/omoss/d...ystemmekanismen.4.1c68351d170ce55452758f.html

Sen är väll inte all info om dessa program tillgängligt av förståeliga skäl. Men ex Neobanker som Revolut och N26 syns inte i mekanismen, dock finns det ett intresse och tryck från myndigheter att inkludera dom eftersom dom ibland missar tillgångar som blir exkluderade från ex utmätningar.

Från polisens hemsida:

https://polisen.se/siteassets/dokum.../download/?v=3a8b299ecd3ddb4842b658fe533dec17

"Mekanismen gör det också möjligt att fastställa vem, vilka personer eller vilket/vilka företag som innehar ett visst bankkonto eller värdefack. I dagsläget är omkring 120 institut anslutna till Mekanismen. Att neobanker som inte är bank- och kreditmarknadsföretag inte inkluderas innebär att en sökning i Mekanismen på personer, ett företags organisationsnummer eller personnummer på företrädare inte ger träff på konton hos många svenska neobanker. Effekten och risken är att sökta tillgångar inte upptäcks och förblir dolda för myndigheter."

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp