Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur få någon att "hajja till" att det spenderas för mycket pengar??

1. Öppna ett sparkonto på Avanza, gör man med Bank ID
2. Swisha in pengarna som ska sparas
3. Lås pengar varje månad i 12 månader och få 4.1% riskfritt på ett sparkonto

På så sätt är pengarna låsta och sparandet ökar varje månad.

Problemet är bara att de kanske kan spara 1000 en månad och 5000 nästa. Och man kan bara låsa ett belopp på avanza, inte månadspara, så det skulle bli ett nytt konto varje månad.
Plus att de måste komma åt pengarna om något oförutsett händer...

:)

Problemet är bara att de kanske kan spara 1000 en månad och 5000 nästa. Och man kan bara låsa ett belopp på avanza, inte månadspara, så det skulle bli ett nytt konto varje månad.
Plus att de måste komma åt pengarna om något oförutsett händer...

:)
Jag tror att man kan öppna ett vanligt sparkonto på Avanza också. Med 4 procents ränta (för några veckor sedan låg den på det iaf). Då går det ju att komma åt pengarna, men kanske så pass knöligt att man låter bli :) Tror också man kan komma ut pengarna på "låsta" räntekonton. Men då blir man av med räntebonusen om jag inte missminner mig.

Jag tror att man kan öppna ett vanligt sparkonto på Avanza också. Med 4 procents ränta (för några veckor sedan låg den på det iaf). Då går det ju att komma åt pengarna, men kanske så pass knöligt att man låter bli :) Tror också man kan komma ut pengarna på "låsta" räntekonton. Men då blir man av med räntebonusen om jag inte missminner mig.

Jag har sparkonto hos Avanza, jättebra för mig, att kunna få lite ränta, har fått ihop 150 kr på 2 veckor:p, blir goda glassar i Italien till sommaren till slut, men det är lika lätt att ta ut pengarna därifrån som vilken annan bank...

Och att förlora räntan betyder inte så mycket...

Men jag hittade en bank som kan låsa kontot så att det bara går att sätta in pengar och sedan måste man ta kontakt med dem för att kunna ta ut dem igen... Det hoppas jag ska funka... Ska prata med henne idag om det i alla fall...

Tack så jättemycket för alla förslag :):):):)

Fint att ha en vän som dig som bryr sig om hennes ekonomi.

Det korta och kassa svaret på din fråga om vad som skulle få henne att haja till är att hon hamnar i en svår situation (bara att ta en historia fr vilken annan medlem här) och bli tvungen att kämpa ifrån helvetet att lösa sin situation. För vissa räcker det med en skilsmässa, ett dödsfall, sjukdom, arbetslöshet etc så hamnar man på botten, tyvärr.
Men jag hoppas att din väninna inte hamnar där så klart.
Lika viktigt som att spara är att inte låna pengar för konsumtion. Du skriver inget om lån så jag hoppas att hon håller sig borta fr diverselån och krediter.

Det låter lite som att hennes "problem" är att hon har för mkt pengar kvar när alla räkningar är betalda och att det "gnager" henne och hon vill spendera dem.
Tittar hon på Lyxfällan? Det kanske kan få henne att förstå vikten av att hantera pengar rätt. Även om hon inte är skuldsatt idag så kan det vara bra ögonöppnade när man ser andras elände.

o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O

FAAAAN, det sket sig TOTALT!!!!!!
Detta blir långt, förlåt....

Hennes sambo ringde idag och kunde inte tanka på bensinkortet, det visade sig när hon skulle betala den så har den av någon anledning inte blivit inlagd av misstag, men hon har kryssat över den som betald. Det var 6000 som hon inte betalade in, och nu är bensinkortet på 50.000 maxat.

Så hela hans lön går till hus/bilräkningar, och eftersom hennes akassa inte kickar igång har hon bara 12000 ut denna månaden, 2000 gick till veterinären för undersökning av katt, 2500 går till avlivning av katten, och hon har betalat in de 6000 på bensinen, så de har 1500 kvar till mat, till 25 NOVEMBER, om inte A-kassan betalas ut lite när den vill?

Jag FATTAR inte hur det kunde gå så snett, har sååååå förbaskat dåligt samvete nu:'( för jag skulle HJÄLPA henne, men det blev så fel... Eller jo, JAG VET vart det gick fel:

Vi hade skapat massa sparkonton med öronmärkta pengar som BARA SKULLE GÅ TILL DET DE VAR ÄMNADE FÖR.

Hon har inte köpt någon julklapp så där skulle legat 5000:-, tomt.
Vi la 2000 på barnkonto och hon har köpt kläder för 67:-, så det borde ligga 1900kr där.
Vi la ytterligare 1500 huskonto/bilkonto.
9000 kr till mat som var tänkt att räcka och bli liiite buffert så småningom, de pengarna var slut 2 veckor innan det kommer in nya pengar.
Sedan 2000 på "swish/kontokort"-kontot som ALLTID skulle ligga där så att hon kunde handla först och sedan föra tillbaks från det kontot hon handlat från. (Typ betala 67 kr för barnkläder, ta 67 kr från barnkläder och föra tillbaks så att det alltid är 2000kr)

Hon hade även lite 1000-lappar kvar så hon kunde köpa saker som behövs under månaden som inte ingår i de andra kategorierna.

Men hon har tömt kontona på andra saker... Och hennes sambo är skitarg på mig, för jag hjälpt henne, han sa att "nu är det slut med att ***mitt namn** hjälper dig!!!!!!!!!"

Men JAG KAN JU INTE FÖRBJUDA HENNE ATT HANDLA, och de båda triggar varandra, köper han något då vill hon köpa typ... Jag kan bara RÅDA att hon inte ska köpa annat för pengarna än vad de är ämnade för, jag har MASSA gånger sagt att hon ska spara pengarna för hon vet inte när A-kassan kommer, min sambo bara skakar på huvudet åt situationen för han har hört mig säg det sååå många gånger...

Hon är förtvivlad, sambon jättearg och jag krossad....

:'(:'(:'(:'(

Be dom kontakta kommunens skuldrådgivare, onödigt eran relation förstörs och inte ditt ansvar.

o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O

FAAAAN, det sket sig TOTALT!!!!!!
Detta blir långt, förlåt....

Hennes sambo ringde idag och kunde inte tanka på bensinkortet, det visade sig när hon skulle betala den så har den av någon anledning inte blivit inlagd av misstag, men hon har kryssat över den som betald. Det var 6000 som hon inte betalade in, och nu är bensinkortet på 50.000 maxat.

Så hela hans lön går till hus/bilräkningar, och eftersom hennes akassa inte kickar igång har hon bara 12000 ut denna månaden, 2000 gick till veterinären för undersökning av katt, 2500 går till avlivning av katten, och hon har betalat in de 6000 på bensinen, så de har 1500 kvar till mat, till 25 NOVEMBER, om inte A-kassan betalas ut lite när den vill?

Jag FATTAR inte hur det kunde gå så snett, har sååååå förbaskat dåligt samvete nu:'( för jag skulle HJÄLPA henne, men det blev så fel... Eller jo, JAG VET vart det gick fel:

Vi hade skapat massa sparkonton med öronmärkta pengar som BARA SKULLE GÅ TILL DET DE VAR ÄMNADE FÖR.

Hon har inte köpt någon julklapp så där skulle legat 5000:-, tomt.
Vi la 2000 på barnkonto och hon har köpt kläder för 67:-, så det borde ligga 1900kr där.
Vi la ytterligare 1500 huskonto/bilkonto.
9000 kr till mat som var tänkt att räcka och bli liiite buffert så småningom, de pengarna var slut 2 veckor innan det kommer in nya pengar.
Sedan 2000 på "swish/kontokort"-kontot som ALLTID skulle ligga där så att hon kunde handla först och sedan föra tillbaks från det kontot hon handlat från. (Typ betala 67 kr för barnkläder, ta 67 kr från barnkläder och föra tillbaks så att det alltid är 2000kr)

Hon hade även lite 1000-lappar kvar så hon kunde köpa saker som behövs under månaden som inte ingår i de andra kategorierna.

Men hon har tömt kontona på andra saker... Och hennes sambo är skitarg på mig, för jag hjälpt henne, han sa att "nu är det slut med att ***mitt namn** hjälper dig!!!!!!!!!"

Men JAG KAN JU INTE FÖRBJUDA HENNE ATT HANDLA, och de båda triggar varandra, köper han något då vill hon köpa typ... Jag kan bara RÅDA att hon inte ska köpa annat för pengarna än vad de är ämnade för, jag har MASSA gånger sagt att hon ska spara pengarna för hon vet inte när A-kassan kommer, min sambo bara skakar på huvudet åt situationen för han har hört mig säg det sååå många gånger...

Hon är förtvivlad, sambon jättearg och jag krossad....

:'(:'(:'(:'(
Är båda helt förståndshandikappade eller? Det är väl inte DU som har handlat upp pengarna??

Är den här tråden på riktigt?
Tyvärr väldigt riktig...

Är båda helt förståndshandikappade eller? Det är väl inte DU som har handlat upp pengarna??

Nej, men jag skulle hjälpa henne spara undan pengar, det är det han räknade med, för jag är väldigt ansvarstagande person, och det vet han, vi har kännt varandra över 25 år, och när jag pratar ekonomi med henne säger hon alla rätta saker, vet exakt hur hon ska göra med kontona, hur hon vill spara, dra ner osv...
Men jag räknade inte med att hon skulle göra tvärt om.... Och jag kan inte förstå varför? När hon VILL spara???

Och hade Akassan funkat eller om hon haft kvar sitt jobb hade det inte varit så stort problem, men nu är det riktigt knivit för dem... Tror att det räknas in i ilskan...

Be dom kontakta kommunens skuldrådgivare, onödigt eran relation förstörs och inte ditt ansvar.

Ja, nu backar jag... Jag hoppas bara så mycket att de löser det <3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp