Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur få bättre betyg på bisnode & creditsafe

En sak som kan vara bra att veta.

Bisnodes gamla system är det som syns på mina sidor. Detta använder sig inte många av längre. Utan man använder det nya systemet vilket inte har samma kreditbetyg och tuffare kreditkrav.

Kollar ni på en upplysning så ser ni att vissa upplysningar är utan namn och vissa med namn.

De utan namn är de upplysningar som syns på gamla systemet (mina sidor). De upplysningar som det står ett namn på ex Fairlo/Wästgöta påverkar kreditbetyget på nya systemet (Soliditet tror jag) som de flesta använder. Man vill alltså bli av med de förfrågningar som har namn på upplysningar i de flesta fall.

Efter att ha pratat med Bisnode så säger dom att en av de mest betydande faktorerna är underskottet. Detta efter bisnode räknar bakvägen på hur mycket lån man har då de flesta banker inte redovisar lån/krediter till Bisnode. Har du 100.000 i underskott räknar dom med att du betalat 100.000 i räntor, vilket motsvara lån på kanske 700.000kr
Intressant. Det är alltså därför jag har en 5:a på min upplysning trots en massa förfrågningar. De flesta förfrågningar är från det andra systemet där jag har en 1:a.
Förfrågningar från Tryggkredit har ju historiskt sett gett bottenbetyg på min upplysning. Även dessa har gått över till det andra systemet sedan en tid. Det förklarar varför betyget blivit bättre på min upplysning trots nya förfrågningar från tryggkredit. De dödar istället betyget i det andra systemet.

Intressant. Det är alltså därför jag har en 5:a på min upplysning trots en massa förfrågningar. De flesta förfrågningar är från det andra systemet där jag har en 1:a.
Förfrågningar från Tryggkredit har ju historiskt sett gett bottenbetyg på min upplysning. Även dessa har gått över till det andra systemet sedan en tid. Det förklarar varför betyget blivit bättre på min upplysning trots nya förfrågningar från tryggkredit. De dödar istället betyget i det andra systemet.

Ja, nästan alla utom de som leasar ut bilar och frogtail/untie (pluskan/slantar) använder nya systemet. Där kan man inte se sitt betyg utan att få en upplysning på sig.

Mina sidor har blivit i värdelöst då betyget på mina sidor inte har något betydelse om man inte söker lån via pluskan/slantar/frogtail. Känner inte till någon annan som använder gamla systemet. Möjligtvis volkswagen och bmw.

Men ska man söka lån via wästgöta/fairlo/nordax (tar uc med) /divide/primal captial/risicum/brixo/sevenday (tar uc med) osv så är det andra betyget som gäller som inte står på mina sidor. Då är man helt i blindo.

Senast ändrad:
Ja, nästan alla utom de som leasar ut bilar och untie (pluskan/slantar) använder nya systemet. Där kan man inte se sitt betyg utan att få en upplysning på sig.

Mina sidor har blivit i värdelöst då betyget på mina sidor inte har något betydelse om man inte söker lån via pluskan/slantar. Känner inte till någon annan som använder gamla systemet. Möjligtvis volkswagen och bmw.

Men ska man söka lån via wästgöta/fairlo/nordax (tar uc med) /divide/primal captial/risicum/brixo/sevenday (tar uc med) osv så är det andra betyget som gäller som inte står på mina sidor. Då är man helt i blindo.
Tror även Frogtail använder gamla systemet för det bli också förfrågningar utan namn precis som Untie. Har svag på övriga men bra Score på dessa två så det verkar stämma

Då är ju den stora frågan - Varför syns inte "nya" betyget på Bisnodes mina sidor utan den gamla?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp