Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur bör jag amortera på två privatlån med olika räntor och löptider?

Har 2 privatlån. 1 hos Marginalen på 306000:-, 8% ränta, kvarvarande amorteringstid 58 månader. I nuläget är räntekostnaden knappt 2200:-/mån.
1 privatlån hos Lån och sparbank på 433000:-, 5,45% ränta, kvarvarande amorteringstid 144 månader. Räntekostnad ca 2000:-/månad.
Har möjlighet att amortera ca 4000:- extra varje månad. Vilket lån är smartast att amortera extra på? Spontant känns det att det är smartast att amortera extra hos Marginalen. Men samtidigt är avbetalningstiden avsevärt längre. Lån och sparbank tar ny UC om jag vill korta ned återbetalningstiden vilket jag vill undvika. Ämnar göra en ansökan via låneförmedlare i maj för att försöka få ned räntan på lånet hos Marginalen. Har i maj bara 1 ff kvar. Hur hade ni gjort? När det totala lånebeloppet är under 500000:- är planen att ansöka om samingslån hos SBAB. Har mitt bolån där. Ska då även försöka höja huslånet för att baka in en del av privatlånet.

Har 2 privatlån. 1 hos Marginalen på 306000:-, 8% ränta, kvarvarande amorteringstid 58 månader. I nuläget är räntekostnaden knappt 2200:-/mån.
1 privatlån hos Lån och sparbank på 433000:-, 5,45% ränta, kvarvarande amorteringstid 144 månader. Räntekostnad ca 2000:-/månad.
Har möjlighet att amortera ca 4000:- extra varje månad. Vilket lån är smartast att amortera extra på? Spontant känns det att det är smartast att amortera extra hos Marginalen. Men samtidigt är avbetalningstiden avsevärt längre. Lån och sparbank tar ny UC om jag vill korta ned återbetalningstiden vilket jag vill undvika. Ämnar göra en ansökan via låneförmedlare i maj för att försöka få ned räntan på lånet hos Marginalen. Har i maj bara 1 ff kvar. Hur hade ni gjort? När det totala lånebeloppet är under 500000:- är planen att ansöka om samingslån hos SBAB. Har mitt bolån där. Ska då även försöka höja huslånet för att baka in en del av privatlånet.
Det finns ju ingen tvekan om att det är Marginalen du ska sikta in dig på är min första tanke. Det här handlar ju inte om "snöbollsmetoden", här gäller det istället att spara pengar genom att betala av det dyraste lånet först fram till att du kan baka in det i bolånet.

Hoppas @LånaUtanPapper inte dumförklarar mig. :cool:

Senast ändrad:
Lite tydligare: Med tanke på att båda lånen ej kommer att vara återbetalda till fullo när du bakar in det i bolånet... Betala på Marginalen först. Skulle den bli billigare räntemässigt under tiden betalar du istället extra på det andra lånet.

Hur fick du en ränta på 5,45% sökte du direkt hos lån&sparbank eller låneförmedlare? Är din inkomst över eller under 500k om man får fråga. Tacksam för svar

Hur fick du en ränta på 5,45% sökte du direkt hos lån&sparbank eller låneförmedlare? Är din inkomst över eller under 500k om man får fråga. Tacksam för svar
Jag har haft lånet hos Lån och sparbank i 3 år, räntorna var lägre då. Sökte via låneförmedlare. Årsinkomst över 500000:-

Stämmer att det bästa blir att amortera på Marginalen. Det har både lägst belopp av dom och högst ränta så det blir snowball och avalananche samtidigt. Med 2 lån gör det dock ingen superstor skillnad som om det vore 10 lån, men det gör definitivt skillnad så lägg allt krut på att amortera på Marginalen lånet.

Senast ändrad:
Stämmer att det bästa blir att amortera på Marginalen. Det har både lägst belopp av dom och högst ränta så det blir snowball och avalananche samtidigt. Med 2 lån gör det dock ingen superstol skillnad som om det vore 10 lån, men det gör definitivt skillnad så lägg allt krut på att amortera på Marginalen lånet.
Tack 🙂

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp