Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur är långivarna just nu?

Förstår så klart att det till stor del har att göra med individuella förutsättningar, men är det någon som har en generell känsla för om det blivit svårare att få lån nu i "kristider" än tidigare? Eller är det kanske tvärtom? Kan ju tänka mig att det finns två olika sätt för bankerna att se på saken, stora möjligheter att håva in nya kunder som vill sänka sina räntor, men samtidigt en större risk att folk inte kan betala tillbaka.

Generellt har det blivit svårare att låna pengar, dels har långivarna fått krav på sig att göra strängare beräkningar (att kalkylen faktiskt går ihop) och i kristider blir det svårare då många drar öronen åt sig och inte vill ta kreditförluster.

Storbankerna och de större aktörerna kanske fortsätter på som vanligt då de oftast gör ordentliga beräkningar men minns när pandemin slog till så var det flera snabbkrediter som stoppade för uttag.

Fick sänkt ränta med 1% ,ansökte för en vecka sedan på ett lån på 400k.

Gick ifrån 4,4 t 3.7

Förstår så klart att det till stor del har att göra med individuella förutsättningar, men är det någon som har en generell känsla för om det blivit svårare att få lån nu i "kristider" än tidigare? Eller är det kanske tvärtom? Kan ju tänka mig att det finns två olika sätt för bankerna att se på saken, stora möjligheter att håva in nya kunder som vill sänka sina räntor, men samtidigt en större risk att folk inte kan betala tillbaka.
Det händer definitivt saker. Men tror inte kreditgivarna dragit i bromsen än. Grejen är ju att sparpengar börjar nu återvända till bankkonton när man kan få ränta igen. Tänk Collector sparkonto... https://www.collector.se/privat/spara-pengar/

På sikt kommer detta leda till ökat utlåning tror jag. Dock inte lägre räntor generellt.

Just nu ser det mer ut som om låntagarna drar i bromsen...

Nu när riksbanken höjde styrräntan åkte min ränta på lånet upp t 4,6.

Dock så hade jag haft 5.7 på marginalen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp