Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur är det med gamla skulder och påminnelser när man flyttar utomlands?

Hej. Jag är bosatt utomlands (inom EU) tills vidare just nu och nyligen informerade Skatteverket om utflytt.

Det finns några skulder (småkrediter) som jag kunde inte betala sedan de tagits i år 2014/15. Sammanlagd, skuldsumman omfattar 7-10 tusen i euro.
Kronofogden har försökt att utmäta mina inkomster i 2017 utan lyckan (studerade med CSN som inkomst då) och i år 2020 några långivare återkallade indrivningen.
Min kredithistorien visar inga kvarstående skulder eller betalningsanmärkningar i dagsläget, men det fortfarade syns skuldsado hos vissa Inkassobolag som t.ex. Svea Inkasso och Sergel.

Jag undrar om hur stor är möjlighet att Svea eller andra inkassobolag vill försöka påminna om mina skulder med brev till adressen i utlandet?
Gäller preskription när man bor utomlands eller processen börjar på nytt?
Kan jag kontakta berörda inkassobolag och bestrida de gamla skulder?

Senast ändrad:
Dom kommer skicka dina skulder till adressen i utlandet, du kan förvisso bestrida det men sannolikheten att du klarar dig är minimal.

Detta iaf om jag ska tro på min polare som var i din situation och bodde i italien.

I hans fal skickade dom till och med till fel adress i Italien men skulderna väntade på honom när han flyttade hem till Sverige.

Det är exceptionellt svårt att få skulder preskriberade.

Dom kommer skicka dina skulder till adressen i utlandet, du kan förvisso bestrida det men sannolikheten att du klarar dig är minimal.

Detta iaf om jag ska tro på min polare som var i din situation och bodde i italien.

I hans fal skickade dom till och med till fel adress i Italien men skulderna väntade på honom när han flyttade hem till Sverige.

Det är exceptionellt svårt att få skulder preskriberade.

Hej, Terry. Tack för ett svar och ett exempel på hur det kan vara när man bestrider skulder medans man bor i utlandet.
Ledsen att skulder prekriberades inte för er polare.

Jag har också kollat att krediter och smålån preksiberas efter 10 år. I mitt fall, det kan ta 2 till 3 år tills de preskriberas.

Jag tvingades att ändra min adress av Skatteverket. Jag har CSN-lån också och de skickade brev till mig i utlandet tidigare.
Min fokus är på att hitta en bättre-belönad tjänst och betala tillbacka så mycket jag kan samt undvika drama i familjen pga inkassobrev som ger grunden för konfilkter.

Preskribtion verkar vara ett intressant koncept.

Senast ändrad:
Hej, Terry. Tack för ett svar och ett exempel på hur det kan vara när man bestrider skulder medans man bor i utlandet.

Jag har också kollat att krediter och smålån preksiberas efter 10 år. I mitt fall, det kan ta 2 till 3 år tills de preskriberas.

Jag tvingades att ändra min adress av Skatteverket. Jag har CSN-lån också och de skickade brev till mig i utlandet tidigare.
Min fokus är på att hitta en bättre-belönad tjänst och betala tillbacka så mycket jag kan samt undvika drama i familjen pga inkassobrev som ger grunden för konfilkter.

Tiden börjar om varje gång dem skickar ut brev om att du har skild till dem är jag ganska säker på, så försökte dem då driva in dem 2017 är det 2027 tidigast då om dem inte hör av sig emellan

En skuld preskriberas tio år efter dess tillkomst om det inte skett något preskriptionsavbrott. ... Varje gång du får ett krav på skulden, antingen från borgenären eller kronofogden, sker det ett preskriptionsavbrott och ny preskriptionstid börjar löpa. från lawlines hemsida

Har dom legat för verkställighet till år 2020 har du länge till preskription

Lånar denna tråden, har fått jobb i danmark och tänkte flytta dit, kan jag skita i o betala mina skulder i sverige? Har en hyreslägenhet som jag kommer säga upp här i sverige måste jag då meddela skatteverket min flytt?

Har dom legat för verkställighet till år 2020 har du länge till preskription
Tack för ögonöppnaren. Året 2020 har några bolag återkallat indrivningen hos Kronofogden. Sedan dess information om skulder och betaningansanmärkningar försvunnit på MinUC också.
Detta gäller bara en del av totalla summan. Förstår jag det korrekt att de bolag kan börja söka efter mig igen?

Tack för ögonöppnaren. Året 2020 har några bolag återkallat indrivningen hos Kronofogden. Sedan dess information om skulder och betaningansanmärkningar försvunnit på MinUC också.
Detta gäller bara en del av totalla summan. Förstår jag det korrekt att de bolag kan börja söka efter mig igen?
Ja det kostar för dem att ha ärendet där så ger det inget resultat så tar dem bort det till slut för att sen skicka tillbaka det senare igen och hoppas på bättre resultat då men som sagt att det ska preskiberas kan du nog glömma

Ja det kostar för dem att ha ärendet där så ger det inget resultat så tar dem bort det till slut för att sen skicka tillbaka det senare igen och hoppas på bättre resultat då men som sagt att det ska preskiberas kan du nog glömma
Tack. Jag trodde på preskription, men nu förtsår jag att det är inte så enkel att ha skulden preskriberat. Då vill jag gå igenom alla skulder och ska söka råd i ett annat tråd.

P.S. Det finns information om 5 avslutade ärenden hos Kronofogden: 3 med 'Vi har avslutat handläggningen' och en med 'Sökande har tagit tillbacka sin ansökan' samt en med 'Kravet är återkrallat / Skuld avslutat'.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp