Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

Jag har jobbat flera år inom kommunen. Jag trodde i flera år att endast lönekontoret visste om det ända tills dem hade gjort fel på min lön. Då satt jag tillsammans med min närmsta chef och kollade igenom en månad, då när vi kollade utfallet på lönen så såg vi också att utmätningen stog med där, vilket då också betydde att administratören på min arbetsplats som arbetade i samma system också hade tillgång till den infon.. Så det verkar vara olika.

Jag tror också administratören kan se vad personalen har för lön men tveksam om man får besked om löneutmätningen. Jag tror däremot att HR hanterar löneutmätning och liknande på order utav kfm.

Jag tror också administratören kan se vad personalen har för lön men tveksam om man får besked om löneutmätningen. Jag tror däremot att HR hanterar löneutmätning och liknande på order utav kfm.
Har jobbat som sektionschef på kommunen. Så klart kunde jag se om personalen hade löneutmätning. Kan alla chefer med ekonomi och personalansvar göra.
Däremot var det ju ingen administratör som meddelade mig utan såg det själv vid kontroll om annat.
Utan att jag visste så hade 3 st av 31 löneutmätning.

Gör de löneutmätning i första hand eller tar de tillgångar i form av en bil till ett värde av 15-20 tusen?

Gör de löneutmätning i första hand eller tar de tillgångar i form av en bil till ett värde av 15-20 tusen?
Det görs ju en tillgångsutredning innan man beslutar om löneutmätning.

Fin min del levde jag länge med löneutmätningen. Hade inte maxbeslut så jag kunde jobba över och få lite mer pengar att leva för. Betalade totalt över 800.000:-, de sista åren drygt 20.000:- i månaden.
Fördelen, som jag nog beskrivit tidigare, var att man anpassade sig till att ha lite pengar. Och det går faktiskt hur bra som helst efter ett tag. Man vänjer och anpassar sig.
När utmätningen var över och det plötsligt kom ytterligare 22.000:- in på kontot kunde jag plötsligt leva hur gott som helst och ändå ha massor av pengar över.
Håll ut. Det är tufft i början, men det blir jäkligt bra.

Fin min del levde jag länge med löneutmätningen. Hade inte maxbeslut så jag kunde jobba över och få lite mer pengar att leva för. Betalade totalt över 800.000:-, de sista åren drygt 20.000:- i månaden.
Fördelen, som jag nog beskrivit tidigare, var att man anpassade sig till att ha lite pengar. Och det går faktiskt hur bra som helst efter ett tag. Man vänjer och anpassar sig.
När utmätningen var över och det plötsligt kom ytterligare 22.000:- in på kontot kunde jag plötsligt leva hur gott som helst och ändå ha massor av pengar över.
Håll ut. Det är tufft i början, men det blir jäkligt bra.
Min erfarenhet också.

Hur går den till? Är det någon som vet?
Ska jag registrera bilen i någon annans namn för att ej riskera bli utmätt?

Kronofogden kollar vilka tillgångar du har i många olika register, bilar, aktier, bankkonton etc. Det är bara dumt att försöka tro att du ska gömma undan något.

Min erfarenhet är att kronofogden börjar kolla efter tillgångar samtidigt som de skickar förfrågan om inkomster. Beslut om löneutmätning görs när du skickat in uppgifter, men det är ingen ide att dröja med det heller för då går de efter schablonkostnader. Och inkomst kollas via skatteverket.

Registrera i annan namn är ju att gömma tillgångar och det är väl inte så smart. Inte lagligt heller tror jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp