Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur ändrar man sitt sätt att hantera pengar i grunden?

Jag är rätt duktig på siffror och göra fina budgetar. Tjänar bra och är ekonom (skratt). Men, jag har extremt svårt med impulskontroll i min privatekonomi, svårt att säga nej till barnen och mig själv. Älskar kläder, smink och sånt, teknik osv dvs är en riktig shopoholic. Tror väl att jag kan köpa lycka men såklart går det inte. Ändå upprepar jag samma mönster gång på gång. Fattar ju att jag måste ändra mitt beteende men jag vet inte hur. Testat kbt. Vad har funkat för er som lyckats?
Om jag bara kunde följa de planer jag satte upp skulle mitt liv vara väldigt annorlunda.

Begränsa pengarna du har att röra dig med?

Jag är rätt duktig på siffror och göra fina budgetar. Tjänar bra och är ekonom (skratt). Men, jag har extremt svårt med impulskontroll i min privatekonomi, svårt att säga nej till barnen och mig själv. Älskar kläder, smink och sånt, teknik osv dvs är en riktig shopoholic. Tror väl att jag kan köpa lycka men såklart går det inte. Ändå upprepar jag samma mönster gång på gång. Fattar ju att jag måste ändra mitt beteende men jag vet inte hur. Testat kbt. Vad har funkat för er som lyckats?
Om jag bara kunde följa de planer jag satte upp skulle mitt liv vara väldigt annorlunda.

exakt samma för mig.... på jobbet: ekonomiskt geni, hemma: ekonomisk clown (????) för mig funkar det att varje gång jag tänker ”jag ska köpa det” att bara stå emot impulsen och låta bli. När ungarna frågar om något säger jag ”jag ska tänka på saken” och inte ”absolut” som innan. Sedan tänker jag på mina skulder VS vad de vill ha och då kan jag säga nej i 8 av 10 fall. Funkar för mig men måste HELA TIDEN tänka mig för, dygnet runt.../

Jag brukar tänka att jag måste sänka min standard. Vilket kändes otänkbart i början, men efter ett tag så var det inte alls farligt.

Allt från matlådor ibland, till att äta frukost hemma, ta gratis kaffe på jobbet istället för köpa på espresso house, köper bara kläder när jag behöver och helst på rea, byter ut vissa märken. Ex köpte alltid en juice som hette tropicana för 40kr förpackningen typ. Men sen tänkte jag skitsamma, kör bravo eller multivitamindryck för halva priset när jag handlar, istället för att ha kylen laddad med 8 celsius så köper jag 4 pk för 5kr styck och 4 celsius. Är man ute och äter ta burgaren istället för oxfilén. Nu kan jag nästan inget om smink, men ta det märket som kostar halva priset men fått bra recensioner.

När det kommer till shopping är jag raka motsatsen. Hatar att köpa på mig saker jag inte behöver och gillar inte saker som står och dammar. Allt som du kanske behöver eller kanske ska ha kvar kommer du aldrig behöva.

Många bäckar små gör en å. Få in ett mindset där du tänker att jag ska sänka min standard. Jag lever för dyrt i förhållande till min inkomst. Det kommer inte påverka din livskvalitet markant i negativ bemärkelse.

Sen tummar jag ju inte på allt. Utan några saker har man som man prioriterar kvalitet på. Men man ska inte alltid unna sig och skämma bort sig själv.

Jag får ut en hel del av att skriva ner i en "inspire" dagbok, där man har mål ,delmål och planerar sina dagar och sedan utvärderar med vad man gjort bra under dagen och mindre bra. Lätt att trilla dit men har man bra mål och gör något varje dag för att nå dit så blir det svårare att synda. Vill man bli fit och betala av skulder känns det rätt dumt att äta för en hundring på McD när man istället kan klara sig på en proteinshake för en tjuga och betala av 80 kr på ett kreditkort. Har stått flertalet gånger i dörren till snabbmatsrestauranger och vänt när jag inser att det bara sabbar för mina långsiktiga mål. Är en bra känsla när man vet att man tog ett bra beslut som tar en närmare sina mål. En bra funderare för helgen, har du några mål nedskrivna?

Jag funderar ibland på att man antingen är född som en Spara eller en Slösa. Och det mönstret följer en genom livet.

Mitt största problem för mig att köpa saker eller att säga nej - men jag har börjat säga ifrån för det är inte hållbart längre.

Jag funderar ibland på att man antingen är född som en Spara eller en Slösa. Och det mönstret följer en genom livet.

jag har tänkt samma men hoppas och tror att det snarare handlar om skolning. Började prata med min 15 åring igår om aktier och vad man kan bygga med långsiktigt sparande och ränta på ränta. Hon blev superintreserad, ville veta mer och hur det funkar. Min mamma visste nog inte alls hur aktier funkade. Jag var aldrig delaktig i ekonomin hade ingen månadspeng osv. Mamma hade likartat beteende som mig med pengar.

jag har ändrat så många andra beteenden men faller alltid tillbaka på detta :(

Jag började handla med kontanter. Dels så kunde man bara handla för den summan man hade med sig och sen insåg man värdet på pengarna på ett helt annat sätt.
De flesta mataffärer tar fortfarande kontanter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp