Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Det är 10 öre rabatt hos Tanka med Carpay (obemannat) Ibland kör dem kampanjer vissa dagar osv.

Du kan få rabatt kopplat till ett vanligt debit kort också, ingen skillnad.

Om konsten att prata utan att säga nåt nytt

Jaha, då var det dags igen. Det har blivit någon form av rutin att dra logga in här, kolla "tråden" och tänka att man borde skriva något; knappa in ännu ett inlägg och försöka låtsas som att världen väntar med andan i halsen på just mina reflektioner om... ja, om precis ingenting nytt alls egentligen.

Min ekonomi? Tackar som frågar! Den tuffar på i samma takt – varken framåt eller bakåt, bara ett konstant puttrande någonstans i mitten av ingenting. Är det spännande? Haha, nej. Är det tryggt? Ja, på det där tröstande sättet som bara ett oändligt ekorrhjul kan vara.

Det har alltså inte hänt något ovanligt på pengafronten. Det är samma gamla visa: lön in, räkningar ut, kontosaldo kvar på samma mediokra nivå. Det skvätter inte över, men det sinar inte heller. Det är som att se på färg som torkar – fast färgen redan torkat, men ingen har orkat säga till.

Kanske ni törstar efter dramatik, kanske ett inlägg om att KFM står i farstun och ska utmäta. Men nej. Istället får kan jag rapportera... ja, absolut ingenting. Kanske är det själva poängen. Kanske är det mitt öde i livet att inneha ekonomins motsvarighet till Sveriges Radio P4 – alltid närvarande, sällan överraskande, men ändå lite icke-störande.

Så där har ni det. Inget nytt på fronten. Men hej, allt är bättre än hög skulder man inte kan betala, eller hur?

Senast ändrad:
Haha, hög igenkänning, finns nog fler P4-liknande stationer än du tror. Och det är ju ändå bättre än en galen lokalradiostation präglat av totalt kaos som det i alla fall var för mig tidigare :).

Man går in och uppdaterar trots att det mest dramatiska som är på G är att en förfrågan försvinner om 9 veckor och man har en from förhoppning om att ens betyg kanske förbättras en tiondels procent då (inte för att man har så stor nytta av det när man är så överbelånad att bankerna ändå inte vill ta i en med tång. Men ändå, det är ändå en sorts rörelse som i alla fall minimalt utvecklas åt rätt håll)

Men jag tänker att det ändå har ett värde för disciplinen. Det är ju så svårt att hålla motivationen uppe när färgen (som du skriver) har torkat för länge sen och allt mest bara känns som en grå, oändligt lång autobahn fram till något abstrakt mål om att vara skuldfri om 12-15 år. Kanske få lite pepp och input och se till att grytan småputtrar på.

För mig är du ändå en förebild, du har ju lyckats ta dig ur skuldträsket och orienterar nu fortfarande efter ny mening. Det kan ju säkert vara ganska knepigt under en period när all ens tid länge har kretsar kring att hitta ut ur skuldfällan (och som du skriver om tidigare, rädslan att fastna i den igen).

Senast ändrad:
Har du kirrat körkortet ännu förresten?
Det är väl körkortet som gör att det är lite tomgång i ekonomin. Så länge jag betalar 6500 i månaden för de timmarna så finns det inget utrymme för att spara, eller för målet om att återställa min ISK-till nivån jag hade innan jag köpte bilen.

Således, nä, har inte kirrat det än. Det tar längre tid än jag planerade. Men så är det väl när gamla hundar ska lära sig nya tricks. Förhoppningsvis är Oktober månaden då det händer.

Att majoriteten av svenskar har lån betyder inte att det är vettigt att själv låna. Jag tycker det är galet låna pengar för en dyr bil med hög ränta. Jag hade fokuserat på att betala av mina lån, inte skuldsätta mig ytterligare. Märkligt beslut att investera pengar på börsen istället för att betala av på ditt privatlån, du hade fått bra avkastning på dina extraamorteringar samtidigt som du minskat din ekonomiska risk.

Ett billån är inte ett bra lån. Att investera på börsen samtidigt som du har privatlån med hög ränta är oklokt.

Att majoriteten av svenskar har lån betyder inte att det är vettigt att själv låna. Jag tycker det är galet låna pengar för en dyr bil med hög ränta. Jag hade fokuserat på att betala av mina lån, inte skuldsätta mig ytterligare. Märkligt beslut att investera pengar på börsen istället för att betala av på ditt privatlån, du hade fått bra avkastning på dina extraamorteringar samtidigt som du minskat din ekonomiska risk.

Ett billån är inte ett bra lån. Att investera på börsen samtidigt som du har privatlån med hög ränta är oklokt.
Men Kraputt hade ju just sålt av sitt innehav på Avanza för att inte behöva låna fullt upp på bilen. Det borde väl vara bra ur ditt perspektiv? Sen kan man ju såklart bolla med tanken att det kanske hade räckt med att köpa en bil som täcktes av aktie/fondinnehavet och slippa ta nytt lån för resten, men med tanke på hur mycket problem och kostnader jag har haft på min "billiga" bil så är det osäkert vart som är att betraktas som klokast ekonomiskt. Även med tanke på andrahandsvärde osv (som jag själv har väldigt dålig koll på generellt)

Har man privatlån på x hundratusentals kronor är man pank och skuldsatt. Har man pengar över ska man amortera på lånen, inte spekulera på börsen. Det är garanterad avkastning motsvarande räntan på lånet samtidigt som man minskar sin ekonomiska risk.

Självklart kan man motivera köp av bil på fantasifulla vis. Jag tycker inte det är vettigt att öka sin skuldsättning genom att köpa en dyr bil.

Har man privatlån på x hundratusentals kronor är man pank och skuldsatt. Har man pengar över ska man amortera på lånen, inte spekulera på börsen. Det är garanterad avkastning motsvarande räntan på lånet samtidigt som man minskar sin ekonomiska risk.

Självklart kan man motivera köp av bil på fantasifulla vis. Jag tycker inte det är vettigt att öka sin skuldsättning genom att köpa en dyr bil.
Förlåt, jag kanske är orättvis, men du låter som en extremt oskön person just nu. Du menar säkert väl, har hjärtat med dig och vill inte låta mästrande och dryg, bara sprida din klokhet och visdom, men du misslyckas.

Jag har också pengar på Avanza. Dels hade jag en väldigt liten del i guld och krypto som gick upp väldigt mycket. Det har jag sålt av nu och amorterat bort ett blanco med förra månaden. Att jag hade de pengarna (med den tillväxten de hade haft sista halvåret) var själva förutsättningen för att jag skulle kunna betala bort ett av mina blancon för tre veckor sedan. Det jag har kvar ligger i alla fall i trygga räntefonder som inte ger mycket, men ändå tickar på långsamt uppåt.

Jag förstår ditt argument med att betala bort skuld snarare än att lägga bort en buffert. Det gör alla miljoner som har sett Dave Ramsey osv. Jag är nog mest glad över att inte ha haft dig som ekonomisk rådgivare. Får nästan ångest bara av att läsa tonen i dina dryga "experttips".

Kanske du kan försöka peppa och tänka själv lite istället för att bara rida på massa principer som du ser som naturlagar (men också bara är potentiella strategier bland andra).

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp