Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Jag har märkliga, komplicerade, konflikterade (om det nu är ett ord, och om inte så uppfann jag det just!) och svårförståeliga känslor idag.

Igår fick jag min bil. Jag har inte körkort än, men ändå fick jag min bil. En Renault Captur från 2021 från gått 5100 mil. Jag fick en god vän att följa med mig och hämta den, och känslorna började när jag satte mig i bilen. Min bil. Min bil.

Den ser liten ut, men är väl stor som en Volvo V40. Ingen jättebil, men heller ingen pyttebil. Bilden nedan är en marknadsföringsbild. Ungefär 0,6 l per mil drar den. Det är en bil både för att pendla till jobbet med, och som överlever timtals åkning på motorvägen.

captur.jpg

Varför denna omvända ordning med att skaffa bil innan körkortet? Det är många skäl, de flesta privata som jag inte vill ta upp här, men också ekonomiska som jag kan prata om. Främst den kommande deklarationen som nog gör att min årsinkomst, på pappret, går ner. Och världsekonomin ser väl inte så ljus ut så det kommer kanske problem med lån senare.

Jag bestämde mig för att betala 50% kontant, och 50% med ett billån. Så, mina 100k från min indexfond som legat på ett Avanza sparkonto sedan jag sålde innehavet innan årsskiftet, plus 100k från Zikla Bank (tidigare Volvo Finans) till en ränta av 6,95% över åtta år. Inget restvärde – planerar att köra bilen tills den faller i bitar. Så, min lånebörda går från 200k (av 320) till 300k (av 320).

Jag tror att jag fortfarande, till en del, har kvar mentaliteten från när jag började den här tråden. Jag förtjänar inte riktigt det här. Det är inte riktigt på riktigt. Samtidigt så är det ju tecken på någon sorts rehabilitering. Jag är inte samma som gubbstrutten i början av tråden. Men jag har kvar en hel del av tankegodset från den gubbstrutten.

Som sagt… märkligt, komplicerat, konflikterat och svårförståeligt. Min första resa ska gå till havsbandet - jag och kameran och en stuga vid havet. Efter det, så får vi ser varthän det bär.

Jag har märkliga, komplicerade, konflikterade (om det nu är ett ord, och om inte så uppfann jag det just!) och svårförståeliga känslor idag.

Igår fick jag min bil. Jag har inte körkort än, men ändå fick jag min bil. En Renault Captur från 2021 från gått 5100 mil. Jag fick en god vän att följa med mig och hämta den, och känslorna började när jag satte mig i bilen. Min bil. Min bil.

Den ser liten ut, men är väl stor som en Volvo V40. Ingen jättebil, men heller ingen pyttebil. Bilden nedan är en marknadsföringsbild. Ungefär 0,6 l per mil drar den. Det är en bil både för att pendla till jobbet med, och som överlever timtals åkning på motorvägen.

Visa bilaga 4770

Varför denna omvända ordning med att skaffa bil innan körkortet? Det är många skäl, de flesta privata som jag inte vill ta upp här, men också ekonomiska som jag kan prata om. Främst den kommande deklarationen som nog gör att min årsinkomst, på pappret, går ner. Och världsekonomin ser väl inte så ljus ut så det kommer kanske problem med lån senare.

Jag bestämde mig för att betala 50% kontant, och 50% med ett billån. Så, mina 100k från min indexfond som legat på ett Avanza sparkonto sedan jag sålde innehavet innan årsskiftet, plus 100k från Zikla Bank (tidigare Volvo Finans) till en ränta av 6,95% över åtta år. Inget restvärde – planerar att köra bilen tills den faller i bitar. Så, min lånebörda går från 200k (av 320) till 300k (av 320).

Jag tror att jag fortfarande, till en del, har kvar mentaliteten från när jag började den här tråden. Jag förtjänar inte riktigt det här. Det är inte riktigt på riktigt. Samtidigt så är det ju tecken på någon sorts rehabilitering. Jag är inte samma som gubbstrutten i början av tråden. Men jag har kvar en hel del av tankegodset från den gubbstrutten.

Som sagt… märkligt, komplicerat, konflikterat och svårförståeligt. Min första resa ska gå till havsbandet - jag och kameran och en stuga vid havet. Efter det, så får vi ser varthän det bär.
Grattis! Njut av din bil! Njut av känslan av att ha köpt en bil och snart är du klar med körkortet. Tacka dig själv för allt slit du gjort för att komma så här långt.
Jag köpte också min första bil innan jag var klar med körkortet. Det var en Toyota Cressida.

Visa bilaga 4770

Kan ordet du söker vara ambivalent?

Jag är närmare att ha ett körkort än att inte ha det, och det är väl ett framsteg, eller? Jag har kört ungefär 15 timmar på trafikskola, och ska precis göra min Risk 1-kurs. Sen blir det Risk 2-kursen, dvs lalla runt på halkbana. Får se om jag får spinna bilen in i någonting eller inte. Varje dag går jag förbi min bil på parkeringen utan att kunna sätta mig i den och köra iväg. Det är… lite irriterande, men man har väl under de senaste åren lärt sig leva med saker som skaver.

Det här är väl en månatlig uppdatering. Har ingenting ekonomiskt att säga. Är på god kant med min ekonomi, främst därför att jag fortfarande är för snål. Jag är obenägen att kosta på mig någonting. Jag har fortfarande i bakhuvudet hur enkelt det vore att ramla tillbaka i den situation jag befann mig för fem år sen.

Jag är närmare att ha ett körkort än att inte ha det, och det är väl ett framsteg, eller? Jag har kört ungefär 15 timmar på trafikskola, och ska precis göra min Risk 1-kurs. Sen blir det Risk 2-kursen, dvs lalla runt på halkbana. Får se om jag får spinna bilen in i någonting eller inte. Varje dag går jag förbi min bil på parkeringen utan att kunna sätta mig i den och köra iväg. Det är… lite irriterande, men man har väl under de senaste åren lärt sig leva med saker som skaver.

Det här är väl en månatlig uppdatering. Har ingenting ekonomiskt att säga. Är på god kant med min ekonomi, främst därför att jag fortfarande är för snål. Jag är obenägen att kosta på mig någonting. Jag har fortfarande i bakhuvudet hur enkelt det vore att ramla tillbaka i den situation jag befann mig för fem år sen.
Då är du nära mål med körkortet! Har du gjort teoriprovet?

Det har artat sig att jag använder mitt kreditkort så här: jag har det som en likviditetsutjämnare. Så, om jag t.ex. behöver köpa något dyrare så beräknar jag om jag har likvida medel för det inom den räntefria perioden. Exempel, det är den 11 maj, och brytpunkten för fakturan var den 8 maj, och nu har jag fram till den 30 juni innan jag måste betala nästa faktura. Ponera att jag behöver köpa en ny köksapparat för 2500 kronor – säg en air fryer. Jag får 1500 kronor till övers efter denna månads lön, och lika mycket efter nästa lön. Ergo, jag har 3000 kronor i likvida medel inom den räntefria perioden. Jag slår till och köper air fryern.

Det andra sättet är att jag betalar alla abonnemang jag har – t.ex. netflix och Hallon – med kortet. På det viset, om det skiter sig, kan jag återkalla betalningen. Jag kan också köpa Västtrafikkortet och mina cloudtjänster med det. Det är ju budgeterat för varje månad, och jag har ju alltid likvida medel för det.

MEN nu har jag ju gått och blivit med bil, och det har seglat upp ett ytterligare scenario där ett kreditkort kan vara till nytta, och det är som tanka-kort. Om jag skaffar ett kreditkort med bonus på bensin, så kanske jag kan spara några hundra per år med ett sådant. Jag kan ju överföra funktionerna som beskrevs ovan till det nya kortet. Bonusen på remember är ju rätt värdelös, så man kan ju säga att jag inte har någon bonus på det idag. Man måste hålla på och logga in på en speciell sida för att få bonus, och då är det ju bara aktuellt vid onlineköp. Och det är sällan jag köper något online. Jag är old-school, och vill känna på det jag köper.

Men vad är bäst att göra här? Jag har Re:member Flex på 30k idag. Jag går och funderar på OKQ8 30k idag. Jag har just nu 1,5 % i kreditbetyg (bra alltså). Skälet till det är fyra stycken förfrågningar. Tidigare när jag funderade på bil gick 3 förfrågningar åt till det. Först till Lendo, vilket gav skit. Sen till Swedbank, som sa nej. Och slutligen till Zikla bank via bilfirman jag köpte bilen av. Hade en ff sen tidigare, och som går ut nu i början av juni.

Är Q8 kortet ett bra kort? Ska jag behålla mitt Remember-kort? Är det smart att söka ett nytt kort när man redan har ett, där siffran går upp och ner över månaderna? Ska jag vänta tills efter juni?

Jag använder CarPay från Ziklo Bank fd Volvo Finans. Kortet(Visa) är avgiftsfritt, vid 5000 poäng får jag 50kr att tanka/tvätta för. Varje kr man spenderar ger 0,5 poäng, förutom vid Tankning och Västtrafik som ger 1 poäng/kr. Blir en del gratis bränsle per år. E-fakturan som kommer är alltid på hela beloppet och inte som vissa andra kort som fakturerar minsta möjliga betalning.

Hmmm. Skälet till att jag lockas av OKQ8 kortet är att man får 0,25 kronor per liter om man tankar på bemannade stationer. 0,1 kronor på obemannade.

Så om bensinpriset är 15 kronor per liter så är det 1,6% rabatt.

100 liter per månad, i tolv månader, gånger bensinpriset blir 288 kronor per år.

Ska kolla in Zikla (har ju billån hos dem) men det verkar på mig som om det är mindre bonus där.

Ungefär 100 kronor mindre. 1200 liter per år för 15 kronor per lite, blir 18000 per år. Delat med 5000 blir 3,6. 50 kronor för varje gång blir 180.

Hmmm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp