Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hon vill köpa lägenhet snart

Jag har ett problem eller det har jag skapat själv genom min tystnad.

Min sambo vet inte om hur stora skulder jag har (ca 260 k).

Hur o vad ska jag säga till banken? Jag har 40 k sparat.

Hon har insats pga hennes bostad som jag bor i. Är bara intresserad av att ha gemensamt bostadslån.

Vad tror ni?

Tufft läge mannen.

Det bästa är att lägga korten på bordet, och att ni tillsammans gör resan framåt.

Har du kikat på de olika bankerna där man kan räkna ut vad man kan få låna på ett ungefär?

Fyfan va sjukt, jag sitter i EXAKT samma läge, har dock skuld på 195k totalt men har ca 60k utöver skulden på sparkontot så kan egentligen bli skuldfri med ca 60k till kontantinsats men vill gärna sitta med pengar på kontot just nu och därför gör det mig inget att amortera och få betala lite ränta på det. Jag styr stenhårt mot hyresrätt ett tag framöver tills priserna på bostäder kommer börja droppa och vi kan göra en bra affär. Tongångarna är goda än så länge men vi får se hur länge det står sig ;) Jag kan inte säga till dig att du ska vara ärlig då jag inte varit det själv men ärlighet varar nog längst och med den räntan känns det egentligen inte som ett problem. Jag tror det bästa för dig är att berätta och förklara att du kommer jobba ner skulden så snabbt det går och samtidigt boka ett möte med banken och se vad dom säger. 260k skuld idag är väll inte så farligt med tanke på ränteläget och jag uppfattade det som att ni ska söka tillsammans vilket förbättrar möjligheterna avsevärt. Så var ärlig mot din älskade och berätta som det är så ska du se att det löser sig, vem vet, jag kanske också hänger på:) allt gott och lycka till!

Fyfan va sjukt, jag sitter i EXAKT samma läge, har dock skuld på 195k totalt men har ca 60k utöver skulden på sparkontot så kan egentligen bli skuldfri med ca 60k till kontantinsats men vill gärna sitta med pengar på kontot just nu och därför gör det mig inget att amortera och få betala lite ränta på det. Jag styr stenhårt mot hyresrätt ett tag framöver tills priserna på bostäder kommer börja droppa och vi kan göra en bra affär. Tongångarna är goda än så länge men vi får se hur länge det står sig ;) Jag kan inte säga till dig att du ska vara ärlig då jag inte varit det själv men ärlighet varar nog längst och med den räntan känns det egentligen inte som ett problem. Jag tror det bästa för dig är att berätta och förklara att du kommer jobba ner skulden så snabbt det går och samtidigt boka ett möte med banken och se vad dom säger. 260k skuld idag är väll inte så farligt med tanke på ränteläget och jag uppfattade det som att ni ska söka tillsammans vilket förbättrar möjligheterna avsevärt. Så var ärlig mot din älskade och berätta som det är så ska du se att det löser sig, vem vet, jag kanske också hänger på:) allt gott och lycka till!

Hehe ja. Då är man inte ensam om det.. din situation är lite bättre i alla fall. En kompis sa att det är bättre att ha pengar på banken än tvärtom med 0 kr och lägre lån när man söker bostadslån.

Man får nog försöka vara ärlig att säga sanningen som du säger. Men riktigt svårt oavsett.

Ska ni söka bostad helt ihop med insats och lån tillsammans?

Jag vill ju få hela beloppet hos wästgöta i framtiden så slipper mina lån synas. Men då kanske banken undrar o frågar vad som hände med mina tidigare lån...

Hehe ja. Då är man inte ensam om det.. din situation är lite bättre i alla fall. En kompis sa att det är bättre att ha pengar på banken än tvärtom med 0 kr och lägre lån när man söker bostadslån.

Man får nog försöka vara ärlig att säga sanningen som du säger. Men riktigt svårt oavsett.

Ska ni söka bostad helt ihop med insats och lån tillsammans?
Jo så är det såklart, men se det som att det är sämre att ha 260k lån och 0 på banken än 260k och 40 på banken som du har. Du har kommit en bra bit på vägen så bara att kämpa på. Kan du förhala detta i 6mån - 1 år så borde du få ihop en slant till samtidigt som du hunnit amortera av lite? Förutsatt att du har en regelbunden inkomst. I vilka prisklasser ungefär ligger bostäderna som kan bli aktuellt? Vi ska kolla på en bostadsrätt , alltså lägenhet och isåfall ha lånet tillsammans, men just nu är båda inne på hyresrätt så lån till bostad är inte aktuellt i dagsläget som tur är :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp