Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

hjälp vad händer vid skuldsanering många frågor

Hej allihopa!
god fortsättning på nya året.

Det är så att, jag har lyckats samla på mig mycket skulder ca 2m blancolån. I några år har jag haft extra jobb för att kunna betala mina skulder och jag har sänkt skulden till 1.5 nu , men räntorna är skyhöga och jag har försökt sänka räntan genom samlingslån, men jag får alltid höga räntor pga flera lån.
Jag vill verkligen göra rätt, men orkar inte jobba extra och leva på detta sätt, samt jag börjar får ont i ryggen då jag jobbar på ett lager.
om jag nu släpper allt till kronofogden och sedan ansöker om skuldsanering, vad händer om man beviljas de?
vad händer om jag får avslag?
kan man ansöka om skuldsanering innan/utan att vara hos kronofogden?
vad är skillnaden mellan skuldsanering och löneutmätning?
jag har fast anställning sedan 2013 och min inkomst är ca 370k. När jag gör test på kronofogdens webbsida för att se om jag har goda chanser för skuldsanering så får jag svar att jag har bra förutsättningar för att beviljas skuldsanering.
tacksam för hjälp

Hej! Jag har också haft skulder i många år och är uppe i ca 1,3 mkr.
Jag sökte skuldsanering första gången nov 2021 efter att ha gjort testet på kronofogden som visade på goda chanser att bli beviljad. Jag fick avslag då. Då hade jag ännu inget hos kronofogden utan hade betalat alla månadsinbetalningar i tid.
Sen i maj 2022 släppte jag allt och det blev påminnelser, inkasso och nu kronofogden. Sen i november har jag löneutmätning.
Jag skickade in en ny ansökan nu efter julhelgerna och nu väntar några tuffa månader innan ett besked kommer.
Vad jag förstår så går det att skicka in en ansökan innan man hamnat hos kronofogden men som sagt på min ansökan blev det avslag försts gången.
Skillnaden mellan löneutmätning och skuldsanering är att löneutmätning kan pågå så länge skulden finns kvar medan en skuldsanering pågår i fem år och sen är man skuldfri.
Det krävs däremot en hel del för att bli beviljad skuldsanering bl a att man gjort egna ansträngningar för att minska sina skulder. Det låter det som att du gjort. Sen vet jag att de gärna vill att man varit i kontakt med en en skuldrådgivare (det har dock inte jag varit).
Blir du beviljad sanering så får du en betalplan på ett belopp du ska betala varje månad (utom juni och december som är betalningsfria). Du får behålla ett förbehållsbelopp som täcker hyra och övriga levnadskostnader som är fastställt av kronofogden. Sen pågår saneringen i fem år och du är fri.
Jag hoppas själv på positivt besked om ett antal veckor men vågar inte hoppas på för mycket.
Lycka till!

Jag sökte skuldsanering första gången nov 2021 efter att ha gjort testet på kronofogden som visade på goda chanser att bli beviljad. Jag fick avslag då. Då hade jag ännu inget hos kronofogden utan hade betalat alla månadsinbetalningar i tid.
Sen i maj 2022 släppte jag allt och det blev påminnelser, inkasso och nu kronofogden. Sen i november har jag löneutmätning.
Jag skickade in en ny ansökan nu efter julhelgerna och nu väntar några tuffa månader innan ett besked kommer.
Vad jag förstår så går det att skicka in en ansökan innan man hamnat hos kronofogden men som sagt på min ansökan blev det avslag försts gången.
Skillnaden mellan löneutmätning och skuldsanering är att löneutmätning kan pågå så länge skulden finns kvar medan en skuldsanering pågår i fem år och sen är man skuldfri.
Det krävs däremot en hel del för att bli beviljad skuldsanering bl a att man gjort egna ansträngningar för att minska sina skulder. Det låter det som att du gjort. Sen vet jag att de gärna vill att man varit i kontakt med en en skuldrådgivare (det har dock inte jag varit).
Blir du beviljad sanering så får du en betalplan på ett belopp du ska betala varje månad (utom juni och december som är betalningsfria). Du får behålla ett förbehållsbelopp som täcker hyra och övriga levnadskostnader som är fastställt av kronofogden. Sen pågår saneringen i fem år och du är fri.
Jag hoppas själv på positivt besked om ett antal veckor men vågar inte hoppas på för mycket.
Lycka till!

Har du barn pågår inte saneringen i fem år. Du får dispens då. Har man inte barn innan man söker skuldsanering så försöker man att skaffa det för att inte behöva betala i fem år.

Har du barn pågår inte saneringen i fem år. Du får dispens då. Har man inte barn innan man söker skuldsanering så försöker man att skaffa det för att inte behöva betala i fem år.
Saneringen pågår alltid i 5 år. Det är betalplanen som kan bli kortare och det är långt ifrån alla som har barn som får kortare betalplan.

Men barn kostar ju satan. Bättre att ta över vårdnaden om nån 15-åring som redan får mat nån annanstans då.

Jag har inga barn och kan inte bli gravid så det är tyvärr inte möjligt
Jag skulle va glad bara av att bli beviljad och veta att efter fem år är jag fri efter många års elände.

Det finns inga garantier för att få kortare betalplan bara för att man har barn!
Dessutom pågår en skuldsanering alltid i (minst) fem år. Det är betalplanen som av olika orsaker kan förkortas.

Stämmer inte, skuldsanering I fem år men betalplanen kan bli kortare dock inte för alla med barn.
Riktigt dum kommentar.

Eller istället så kan man känna sig välsignad och tacksam att alla ens skulder försvinner efter fem år medan andra som inte söker eller får skuldsanering får kämpa 15 år till.
Känns lite provocerande att du skriver "för att inte behöva betala".
Med den inställningen är risken stor att man hamnar i samma skuldsituation igen nåt år efter sanering.

Vem ska "behöva" betala för alla lån man själv tagit!

Lycka till!
Tack så jättemycket önskar dig lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp