Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp: Vad blir räntan/ kostnaderna?

Hej,

Följande lån kommer eventuellt hamna hos inkasso i Mars då pengarna tager slut:

Viaconto 12k
Vivus 10K
Everydayplus 8K

Vad blir kostnaderna - ungefär - om jag inte betalar någonting framöver på, låt oss säga, 6 månader? Kan betala av allt i september. Vill bara få ett hum.

Har inte förstått helt hur inkasso / kronofogden fungerar. Talade med kronofogden som sade att inkassobolag har rätt att taga ut 40% ränta som bara fortsätter ticka?

Tack,
Loservarning

Senast ändrad:
Det stämmer inte. Det kan aldrig bli dubbelt. Så i ditt fall med Vivus tex.

Det kan max bli 20.000 du betalar tillbaka - aldrig 70.000 te.x.

Om det räknas som s.k högkostnadskredit stämmer det, men kvalar det inte in där kan räntan räknas på hur länge som helst

Skribenten skriver ju "följande lån" och listar därefter Viaconto, Vivus och Everydayplus.

Ser inte relevansen i andra krediter och lån förutom dessa tre och det är dom han frågar efter :D

Alla hans krediter räknas som högkostnadskrediter och kvalar in där.

Det stämmer inte. Det kan aldrig bli dubbelt. Så i ditt fall med Vivus tex.

Det kan max bli 20.000 du betalar tillbaka - aldrig 70.000 te.x.
Terry, om jag får en dålig deal från inkasso så kan jag alltså skippa att betala tillbaka på några år givet att jag inte bryr mig om betalningsanmärkningar? Kan tänka mig att de efter ett tag nöjer sig med grundbeloppet bara…(Bor utomlands förresten)

Ja dom kan ju aldrig tvinga dig :D

Ja jag vet inte när lagstiftningen trädde i kraft men det är ett tag sedan.

Så vad skulle troligtvis hända med mitt Nordea privatlån med 4.9% ränta, om jag släpper det också?

Då kommer det löpa på med den överenskomna dröjsmålsräntan till lånet är betalt, om det tar 60 år så blir det mycket ränta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp