Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp Samlingslån

Hur länge har du haft sevenday, och avida? Om du samlar dessa behöver du börja om med att betala ränta för dessa. Swedbank och Nordea brukar ha lån med rak amortering.
skulle omförhandla räntan istället och återbetalningstid om ekonomin inte går ihop. De stora lånen du har är annuitetslån. Dvs att man betalar all ränta först (enkelt förklarat). Dvs om du flyttar lånet måste du börja om. Om du inte har extra amorterat.
Kolla ursprungligt belopp och nuvarande skuld. Då ser du att det knappt minskat. Dessa lån kan man dock omförhandla om räntan är för hög eller månadskostnaden för hög så kan man fråga om att förlänga återbetalningstiden.
Jag haft dem sedan o fjol.

Så här ser det ut. Kolla vad ursprungsbeloppet är och hur stor skulden är nu. Det är mycket mycket mer ränta i början av låneperioden. Räkna vad det blir i faktiskt ränta om du samlar nu och ”börjar”om.

Bilagor

• 164FF3EC-CF01-4AEE-8149-17C785AA520F.jpeg
    164FF3EC-CF01-4AEE-8149-17C785AA520F.jpeg
    97.6 KB · Visningar: 136
Skulle säga att det är lite missvisande.
Första månaden bör ju räntan vara detsamma oavsett rak eller annuitet.
Men räntan minskar ju snabbare på ett lån med rak amortering eftersom man då amorterar ett högre belopp och samma amorteringsbelopp hela låneperioden.
För ett Annuitetslån med samma ränta och tid så betalar man totalt samma belopp hela tiden, det gör att när räntan minskar så ökar amorteringen.

T.ex. 100 000 på 5 år med 10% ränta
Första betalningen för dessa båda lån blir ju 100 000*0,10/12mån
Men för att betala av på samma tid behöver alltså ett lån med Rak amortering vara 20 000/år i amortering.
Annuitetslån har lägre amortering i början eftersom amorteringsbeloppet stiger för varje månad och därför blir också annuitetslån dyrare som helhet.

Budskapet är att man betalar ränta i förskott med annuitetslån till skillnad från rak amortering då man ju betalar ränta för den tid man verkligen haft lånet. Detta blir ett problem för alla de som hoppar från ett annuitetslån till ett annat en gång om året och sänker räntan 1% åt gången men börjar om med samma långa löptid tex 15 år för att hålla månadskostnaden nere. De amorterar väldigt lite och betalar väldigt mycket i ränta.

Hur mycket lån kan man få då om jag ansöker när alla fem ff försvinner?

Så här ser det ut. Kolla vad ursprungsbeloppet är och hur stor skulden är nu. Det är mycket mycket mer ränta i början av låneperioden. Räkna vad det blir i faktiskt ränta om du samlar nu och ”börjar”om.
Bra förklarande bild!
Vilket gör att jag än mer funderar över varför annuitetslån är accepterat. Detta pga:
- total kostnad för ränta är högre.
- ska man byta bank/långivare för att få bättre ränta förlorar man på det då största delen i början av lånets betaltid är nästan enkom ränta.

Så på ett sätt blir man ju fast i ett dåligt lån om man inte vill förlora mer pengar i sina försök att få ett bättre lån någon annanstans.

Så utifrån vad jag nu har lärt mig så är det rak amortering jag alltid, alltid, alltid ska sikta in mig på om jag tar ett lån.

Bra förklarande bild!
Vilket gör att jag än mer funderar över varför annuitetslån är accepterat. Detta pga:
- total kostnad för ränta är högre.
- ska man byta bank/långivare för att få bättre ränta förlorar man på det då största delen i början av lånets betaltid är nästan enkom ränta.

Så på ett sätt blir man ju fast i ett dåligt lån om man inte vill förlora mer pengar i sina försök att få ett bättre lån någon annanstans.

Så utifrån vad jag nu har lärt mig så är det rak amortering jag alltid, alltid, alltid ska sikta in mig på om jag tar ett lån.
Men med vetskap av det du lärt dig kanske du kan förklara "största delen i början av lånets betaltid är nästan enkom ränta" och kanske visa ett räkneexempel ;)

Finns flera trådar som visar beräkningar tom.
Thread 'Annuitetslån och hur banker tjänar STORA pengar på låneflytt'
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/annuitetslån-och-hur-banker-tjänar-stora-pengar-på-låneflytt.19691/
Fast det är ju inte flytten i sig som är problemet, det är ju att man förlänger återbetalningen hela tiden och amorterar för dåligt.
Om du lånar lika mycket med samma ränta och börjar med att amortera samma summa på annuitet som ett rakt så får du en annan bild.
Men vill ni tror att man betalar ränta i förskott, enbart ränta i början mm. så fortsätt att leva i den tron.

Men med vetskap av det du lärt dig kanske du kan förklara "största delen i början av lånets betaltid är nästan enkom ränta" och kanske visa ett räkneexempel ;)
Absolut! Här --> https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/ ... kan du räkna med olika ingångar, annuitetslån vs rak amortering.
Och ta exemplet 600 000 kr med ränta 10% under 15 år och se om du betalar mer på lånet i början om du har annuitetslån eller om det är huvudsak ränta du betalar. Byt sedan och se hur det ser ut med rak amortering - i början . Och - i den kalkylen kan du även se vad totala kostnaden för kostnad av lånet är och där kan du enkelt se vilket lån som kostar mest i kronor och ören.

Om jag väljer att flytta mitt lån efter 36 månader och starta om någon annanstans så har jag en skuld kvar på 541 451 (av 600 000) och jag betalar fortfarande mer än 50% av inbetalat belopp i ränta, dvs 1 936 för lånet och 4 512 för räntan. På rak amortering efter 36 månader är min skuld på 483 333 och jag betalar 3 333 för lånet och 4 028 för räntan.
På rak amortering når jag brytpunkten om att betala mer på skulden än räntan efter 61 betalningar (3 333 kr till skuld och 3 333 kr till ränta). Så på inbetalning nr 62 står jag och betalar mer på skulden än i ränta. Den brytpunkten när jag först efter inbetalning 97/98 på ett annuitetslån - det är 3 års skillnad.

Att göra som du säger - "Om du lånar lika mycket med samma ränta och börjar med att amortera samma summa på annuitet som ett rakt så får du en annan bild." - betala in mer förtar ju hela konceptet som ett annuitetslån vilar på - dvs betala samma summa varje månad. Då är det ju bättre att köra rak amortering från början. Eller?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp