- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Jag förstår inte. Jag har precis släppt 2 räkningar ( ett lån, en kredit) och behöver släppa resten i slutet av månaden. Det gäller 2 lån till och resten krediter på sammanlagt 580 000. Jag har sökt skuldsanering men är säker på att få avslag ( nya krediter och spelande nyligen). Jag har förlikat med mig att det kommer bli lönemätning men jag förstår inte riktigt hur det fungerar i processen. Att mina räkningar först hamnar hos Inkasso och senare KFM fattar jag och att det då blir lönemätning. Men det går ju olika tid hur fort det går innan Inkasso skickar till kronofogden, så hur ska de kunna göra en rätt summa att dra på lönen när det kommer in mer och mer efter hand innan man är uppe i maxbelopp? KFM vill ju när man söker skuldsanering att man gjort allt för att försöka betala sina skulder, bla att förhandla om betalningsplaner, frysa ränta mm, men jag kommer aldrig kunna få till det så bra att jag kommer ha råd att betala så många avbetalningsplaner oavsett om jag skulle få en bra deal med dem. Vad händer tex om bara någon skuld går först till KFM, jag får löneutmätning på exempelvis 12 000, då har man ju inget kvar att ens kunna betala på ens en avbetalningsplan hos Inkasso samtidigt. Och om man nu tex får en löneutmätning på 12 000 för en skuld, när det då kommer in fler skulder, höjer de då varje månad till maxbelopp uppnås? Är det ens värt att försöka betala/ få till betalningsplaner om man ändå inte kommer klara av dem alla? Prioritera någon enstaka skuld tills löneutmätningen är på max? Eller hur gör man. Bättre att få allt hos KFM och bara låta dem ta allt i lönemätningen men vad jag förstår kan Inkasso ta tid på sig ibland innan de skickar till KFM. Snälla någon, red ut lite åt mig så jag kan tänka lite klarare och förstå hur det funkar. Jag håller på att bli knäpp av alla frågor jag har.