Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp medlåntagare. Vem har betalningsansvar?

Hej! Har ett lån med en medlåntagare, (båda har använt pengarna ifrån lånet). Vi har nu gått isär och jag anser att resterande skuld ska medlåntagaren betala. Men personen vägrar! Vem åker dit på det? Är det solidariskt betalningsansvar? Lånet var på 100.000 kr ifrån början jag har betalat av 60.000 i dagsläget. Tacksam för forumen. Folk i min omgivning inklusive kronofogdemyndigheten svarar alla olika.

Hej! Har ett lån med en medlåntagare, (båda har använt pengarna ifrån lånet). Vi har nu gått isär och jag anser att resterande skuld ska medlåntagaren betala. Men personen vägrar! Vem åker dit på det? Är det solidariskt betalningsansvar? Lånet var på 100.000 kr ifrån början jag har betalat av 60.000 i dagsläget. Tacksam för forumen. Folk i min omgivning inklusive kronofogdemyndigheten svarar alla olika.
Ni är ju medlåntagare så bådas skyldighet att betala, går inte den andra med på att betala resten själv så är det nog inte mkt att göra än att fortsätta betala ihop

Ni är ju medlåntagare så bådas skyldighet att betala, går inte den andra med på att betala resten själv så är det nog inte mkt att göra än att fortsätta betala ihop
Finns väl dock olika former av lån med medlånetagare.
Men blir nog väldigt svårt att överföra resten till den andre utan att båda är med på det ändå

Båda är lika betalningsskyldiga. Betalar inte ena så måste den andra betala. Bankerna bryr sig inte om vem som betalar.

Finns väl dock olika former av lån med medlånetagare.
Men blir nog väldigt svårt att överföra resten till den andre utan att båda är med på det ändå

Jag känner bara till solidariskt betalningsansvar, någon betalar, banken struntar i vem.
Man kan i efterhand hävda regressrätt och kräva betalning från den andra låntagaren

Hela betalningsansvaret för resterande belopp övergår till den andre om den förste får skuldsanering. Annars är det ju solidariskt ansvar.

Hela betalningsansvaret för resterande belopp övergår till den andre om den förste får skuldsanering. Annars är det ju solidariskt ansvar.

Rätt, såg inte att det var fråga kring skuldsanering

Rätt, såg inte att det var fråga kring skuldsanering

Det var inte fråga om skuldsanering Lasseman, så tack för alla svar för försöka tala den andra personen till rätta. Pengar finns! Är bara att en vägrar betala sin del :).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp