- Meddelanden
- 31 499
- Mottagna reaktioner
- 16 519
- Poäng
- 11 977
Antar de med ÄFS inte går att mäta ut?
Nej, äfs är väl skattefritt och sån förmån får inte utmätas, men om inkomsterna i övrigt räcker så går det?
Antar de med ÄFS inte går att mäta ut?
Utmätningbeslut behöver väl inte automatiskt säga att det finns något att utmäta? Du kan väl ya ett beslut utan att det finns pengar att utmäta.
Ett sånt beslut är i så fall felaktigt och ska upphävas. Löneutmätningsbeslut är för att utmäta lön/ersättning, inte för att inte göra det.
Så är det säkert Kimsan. Kan vara en av anledningarna att man inte mår så bra.Ledsamt. Nu har ni förvisso varandra att ventilera med, men tror inte ja hade fixat detta om inte ja hade mitt starka nätverk som lyfter mig, hejar på mig, etc... Nästan ALLA känner till min situation, förutom just mina syskon. Som de högt uppsatta akademiker dom är med fancy liv, så skulle dom aldrig förstå...
Ja behöver heller inte berätta för dom, för mig räcker det att de människor ja umgås med & som är mina vänner vet min situation, men som sagt, för mig är det källan till mitt välmående. De e jag säker på...![]()
Fyller man inte i att man är sambo?Sitter men ansökan just nu. Vart fyller jag i min frus inkomst? (Mammaledig). Under övriga inkomster/bidrag? Så nu fram till nästa vår har hon ju enbart pengar från försäkringskassan. Sen är inte varje månad exakt likadan?
Egna tillgångar. Om min fru har 5000 kr på ett konto. Tar man Vi har tillgångar eller vi saknar? Jag menar det rör sig ju inte om över 10k så antar man bockar i vi saknar tillgångar?
Fyller man inte i att man är sambo?
Då borde det komma upp ruta att fylla i för den respektives inkomst.
Borde väl vara där du redovisar hennes inkomst.Jo precis. Så långt är jag med. Men under vilken flik fyller jag i inkomsten från försäkringakassan (mammaledig).
Att inte dra på sig nya skulder under inledande för dom skulder som inte ingår i skusan blir ju svårt att betala med skuldsanering.Har suttit den senaste timmen och skummat igenom detta forum och jag har lite frågor.
Har precis ansökt om skuldsanering och mina skulder går upp mot nästan 700.000.
Har dragit på mig skulderna under 10 års tid med arbetslöshet, sjukskrivning och ett osunt inköp av ny elektronik i hopp om att dämpa ensamhet och ångest.
Jag är studerande för tillfället och har sjukt nog aldrig lyckats dra på mig en betalningsanmärkning eller inkasso, dock så har ju det lösts i tider med dålig inkomst med att ta lån.
Kände att det här går snart inte längre och det påverkar min framtid. Och läser man här så får man ju lite hopp när man jämför med andra som fått beviljat.
Den frågan jag inte lyckats få svar på här är hur dom tänker kring "Det är viktigt att inte dra på sig några nya skulder under tiden". Handläggningen är ju 8 månader och jag är en trixare när det gäller att få mina räkningar betalda.
Med andra ord tar man något smålån här och där. Vill KF att man gör så som jag gör nu eller ska jag släppa mina lån och krediter helt och bara betala för mitt upphälle? Så som hyra osv?
Min tanke är väl att jag ska fråga detta när jag får min handläggare. Men tänkte ifall ni hade någon erfarenhet av detta?